Mai mult decat atat, un prilej de a revizita, pe baza unei robuste documentatii, istorice dar mai ales artistice, fenomenul atat de controversat, azi, al cruciadelor care au marcat secolele XI si XII. Premisa? In randul pelerinajelor majore, cel catre Ierusalim a fost de departe cel mai prestigios. Orasul Sfant este, prin excelenta, locul Mantuirii, cel prin care Hristos a mers, a suferit, a murit si a inviat. Urbea terestra unde s-au pastrat mormantul lui Iisus si relicvele adevaratei cruci reprezinta, de fapt, o imagine a paradisului ceresc, pe care adevaratii crestini il vor imparti cu Fiul Domnului. Pentru pelerini, Ierusalimul se identifica intim cu speranta Taramului Fagaduintei. In aceste conditii, cum sa lasi locurile sfinte in mana paganilor?
Folosirea armelor contra necredinciosilor nu perturba deloc spiritele. Inca din secolul al IX-lea, papalitatea se lupta cu sarazinii din Italia de Sud si facea apel la luptatori ca sa apere crestinatatea amenintata. Tot asa functionasera si expeditiile din cadrul Reconquistei spaniole. Geniul papei Urban al II-lea a fost acela de a lega, explicit, notiunile de pelerinaj si razboi sfant. In acest apel inaltator s-au regasit atat cei umili, cat si razboinicii experimentati.
Expozitia la care se refera site-ul propune analiza acestei uimitoare aventuri, precum si evolutia ei pret de doua sute de ani. Motivatiile cruciatilor si mijloacele lor de transport sunt prezentate prin intermediul unor opere foarte diverse (documente din arhive, manuscrise, reprezentari sculptate, fresce si mozaicuri). Tot asa, organizarea vietii pe pamantul Palestinei, militiile statelor cruciate, intruchipate de Templieri si de Ospitalieri. Punctul-forte este excursia artistica pe care si-au propus-o curatorii si care infatiseaza influentele reciproce intre lumea occidentala si cea orientala.