Misterul discului din Nebra
Printre gratioasele ornamente ale discului, specialistii au identificat 32 de stele plus o aglomerare stelara – constelatia Pleiadelor -, o semiluna, un soare, o figurare a liniei orizontului si o ambarcatiune. Dupa toate aparentele, discul din Nebra ar fi o reprezentare bidimensionala a unui model in trei dimensiuni al Universului.
Bolta cereasca formeaza o cupola care acopera un Pamant perfect plat. Care sunt, prin urmare, semnificatiile de exceptie ale misteriosului obiect? Prima: niste populatii din Epoca Bronzului au stiut sa isi reprezinte bolta cereasca cu doua secole inaintea mesopotamienilor si hititilor; a doua: un model aproape identic celui avansat de Thales din Milet a fost creat de o populatie europeana cu circa un mileniu inaintea ganditorului grec. Dincolo de aceste aspecte stiintifice, descoperirea discului are o istorie rocambolesca. Doi cautatori de comori improvizati au urcat in 1999, inarmati cu un detector de metale, pe muntele Mittelberg.
Deodata, aparatul a inceput sa emita avertismente, iar arheologii de ocazie s-au pus pe sapat, descoperind la mica adancime doua sabii, cateva bratari si diverse alte obiecte metalice, printre care si discul cu pricina. Interesati mai degraba de bani decat de valoarea istorica a descoperirii, cei doi au vândut intregul lot cu 30.000 de marci vest-germane (15.000 de euro).
Cel care le-a achizitionat a incercat sa le plaseze Muzeului de Istorie din Berlin, dar autoritatile au intrat in alerta, din cauza provenientei suspecte a bronzurilor. Un nou client a pus temporar mana pe obiecte (in schimbul a 137.000 de euro), dar politia a organizat o ambuscada in care au fost antrenati 50 de agenti. Dupa o urmarire ca-n filme, comoara arheologica a fost recuperata.
EXPERTS
Ultima carte pe care am citit-o: Viata ca o teapa
Titlul cartii traduse la Nemira la finele anului trecut suna, in original, Why Your Life Sucks. Autorul, se vede treaba, nu are teama de vorbe ?incorecte? si asta nu doar ca sa para simpatic, ci pentru ca intreaga lui filosofie se sprijina pe adresarea directa, fara fite, si pe o perceptie netrucata a lumii din jur. Cu toate ca stie ca ?teapa? si ?a tepui? sunt ?cuvinte urate si neacademice?, autorul nu se poate opri sa constate ca le auzim peste tot, nu doar pe strada, ?pentru ca sunt foarte sugestive?.
Prin urmare, ?cand iei multe tepe sau iei viata ca pe o teapa, esti foarte departe de ceea ce ar trebui sa fii, traiesti cu sufletul pustiit, n-ai putere si-ti plangi de mila.? Aceasta paralizie in fata infernului vietii trebuie si poate fi vindecata in primul rand prin aflarea celor 10 tipuri fundamentale de teapa pe care realitatea ni le ascute la tot pasul: faptul ca iti risipesti puterea, ca nu te astepti la nimic bun, ca te lasi condus de aparente, ca iti irosesti energia pe lucruri care nu iti plac, ca incerci permanent sa dovedesti ceva, ca spui da cand de fapt ai vrea sa spui nu, ca traiesti cu convingerea ca trebuie sa faci totul singur, ca incerci sa modelezi oamenii, ca ai uitat sa te bucuri de calatorie (aici, calatoria denumeste, de fapt, viata propriu-zisa si inaintarea noastra spre capatul ei).
Ce poate procura bucurie in acest voiaj? Intelegerea faptului ca ?scopul vietii nu este sa ajungi teafar in pragul mortii, ci sa traiesti atat de bine, incat moartea sau teama de ea sa nu-ti umbreasca bucuria.? Recurgand la o metafora, noi suntem, in opinia autorului, precum pestisorul auriu din acvariu sau precum copacul bonsai: coplesiti de dimensiunile lumii inconjuratoare, dominati de spaima uriasilor din preajma, pietrificati in adorarea unui univers incomprehensibil, in care nu putem trai in mod autentic.
E de ajuns sa fim mutati in iazul natural de la munte sau printre ceilalti copaci ai padurii, ca sa scapam de complexul Liliput si sa ne dezvoltam firesc, constienti de adevarata noastra natura si de evantaiul de posibilitati interioare de care dispunem. Suck-ces la lectura!