Iepurasul cu papion a implinit 50 de ani
Mai intai, au fost pipa si celebrul pat rotativ, in care se stabilea structura editoriala a revistei si se testau noile elemente ale revolutiei sexuale promovate in articolele de relationship. A urmat casa din Chicago, in care se dadeau cele mai tari party-uri din America. Putin mai târziu, confortul stilului de viata PLAYBOY a impus pijamaua si halatul bine cunoscute. Apoi, toate acestea s-au mutat in California, la Los Angeles, unde Hef s-a stabilit definitiv in istorie si in Mansion.
Resedinta de pe colina din Beverly Hills a cunoscut cea mai mare concentrare de celebritati si de fapte celebre, colportate apoi, cu indreptatire sau nu, de folclorul universal: John Lennon stingandu-si trabucul pe un Matisse, petrecerile psihedelice din Grota, declararea Viagrei drept cel mai bun drog legal, Iepurasii & Miss January/February/March/…/December plimbandu-se in haita printre pauni si animale exotice la orice ora din zi si din noapte (de unde si aluzivul semn de circulatie Playmates at Play), DiCaprio cu gura plina de capsuni cu ciocolata, schimband replici cu Jack Nicholson, sexagenarul Hef casatorindu-se in 1988 cu Kimberly Conrad si dezbracandu-si mireasa pentru un pictorial care avea ca tema tocmai nunta, „gemenele“ lui Hef, apoi cele „patru prietene legale“ si, in fine, conferinta de presa in care Hef anunta ca si-a cumparat cavou langa mormantul lui Marilyn Monroe.
Globalizarea Ca revista, PLAYBOY apare in Statele Unite (tiparind, uneori, editii speciale pentru Canada), Brazilia, Mexic, Taiwan, Japonia, Franta, Spania, Italia, Germania, Olanda, Grecia. Dupa 1989, a cucerit Estul ex-comunist al Europei, publicandu-se editii in Ungaria, Polonia, Rusia, Cehia, Slovacia, Croatia, Slovenia, Bulgaria si Romania. Cand un nou numar este scos pe piata in Brazilia, de pilda, 500 de billboard-uri uriase impanzesc Rio si Sao Paolo.
Cel mai vizionat program TV din Grecia este concursul Playmate of the Year. In Statele Unite, sunt aproape 2,5 milioane de abonati, dintre care jumatate sunt fideli produsului de cel putin doua decenii. Editia germana avand-o pe coperta pe patinatoarea Katarina Witt a atins tirajul de 600.000 de exemplare. Recordul autohton este de 143.500 de copii, stabilit de Loredana in noiembrie 2000.
Brazilienii se lauda cu un tiraj de 1,2 milioane in 2001, cand au realizat pictorialul cu starul TV Tiazinha. In iunie 2002, cand pe coperta editiei romane a aparut Andreea Antonescu, site-ul www.playboyromania.ro a fost accesat de 20.000 de utilizatori intr-o singura zi. Arhiva foto de la Chicago numara peste 11 milioane de fotografii si negative. Daca ai o carte de credit valida, poti sa comanzi in cateva secunde oricare dintre urmatoarele articole disponibile in magazinele virtuale: camasa PLAYBOY, pantaloni de pijama PLAYBOY, sapca PLAYBOY, lant de chei PLAYBOY, papuci PLAYBOY, cercei cu iepuras, vibrator cu iepuras, ceas aniversar PLAYBOY 50, casete video si dvd-uri BEST OF PLAYBOY TV, calendare cu diverse Playmates, bikini cu iepuras, in fine, fotografii inramate ale primei coperti cu Marilyn, semnate de Hugh Hefner insusi.
O simpla cautare pe Google generata de cuvantul „playboy“ a dat, in 0,11 secunde, exact 4.510.000 raspunsuri. Pe Yahoo, „doar“ 3.160.000.
Citatul cu care se deschide acest articol, extras din mesajul adresat editiei romane, in octombrie 1999, de catre creatorul celui mai important brand masculin de presa din lume, expliciteaza un concept care a facut o cariera greu de anticipat la momentul lansarii lui. De altfel, cand a scos pe piata, in decembrie 1953, primul numar, Hef nici macar nu l-a numerotat, nefiind convins ca va mai exista si un al doilea.
Numai ca tirajul (50.000 de exemplare a cate 50 de centi) s-a epuizat fulgerator, iar lucrurile au inceput sa ia amploare. Iepure sau cerb? De la o revista facuta, integral, de catre un singur om, in garsoniera lui de burlac din Chicago, s-a ajuns la un trust de presa international, cu ramificatii in intreaga lume. Astazi, exista inca 19 editii internationale, cele mai recente fiind cele din Bulgaria si Mexic, din 2002.
Editia romana a aparut in toamna lui 1999, primul tiraj vanzandu-se integral in doua ore. Editia americana are si doua suplimente lunare (asa-numitele newsstands specials, de tip Girlfriends, Book of Lingerie etc.). Recordurile de tiraj s-au inregistrat la inceputul anilor ’80 – peste sapte milioane de exemplare tiparite din numarul cu Bo Derek pe coperta.
In plus, a existat o puternica retea de cluburi si cazinouri PLAYBOY, care au disparut insa pe vremea represiunii bigote a lui Ronald Reagan. Azi, PLAYBOY castiga mult din televiziune si din concesionarea marcii pentru diferite produse, de la tigari de foi la chitare electrice, sau de la deodorante la barci cu motor.
Produsele, in special cele de fashion, se vand on-line pe propriul site comercial. Multiplicat in milioane de exemplare pe coperti si pe rafturile magazinelor (virtuale sau nu), iepurasul cu papion a devenit unul dintre cele mai cunoscute cinci logo-uri din lume, alaturi de semnul pacii, de cercurile olimpice, de Coca-Cola si de sigla Mercedes.
Interesant este ca, pana in ultima clipa, Hefner imaginase ca simbol al revolutiei mentalitatilor un cerb in frac! Ideea iepurasului cu papion (Rabbit Head) i-a venit cu doar cateva zile inainte ca revista sa plece la tipar, ea fiind – alaturi de decizia de a pune pe coperta si in pictorialul principal pozele nud ale lui Marilyn Monroe (achizitionate de la fotograf cu cateva sute de dolari!) – elementele-cheie ale demararii unui genial program de marketing.
Pipa, pijama, Mansion
Au urmat emisiunile TV – in care Hef invita personalitati ca Frank Sinatra, Dean Martin sau Sammy Davis Jr. –, aparitia celebritatilor feminine din film si din muzica pe coperta revistei (in interior, ele erau tot mai artistic dezbracate, nuditatea – desi tot mai explicita – nefiind un scop in sine), interviul PLAYBOY ca marca inregistrata a nonconformismului publicistic, textele literare ale celor mai faimosi scriitori postbelici (de la John Steinbeck la Garcia Marquez, Hef exclamand la un moment dat: „Daca scot pozele din revista, ea ramane un excelent magazin literar!“), conceptul revolutionar Girl Next Door – faimoasa Playmate (tovarasa de joaca) cu nu mai putin faimosul ei centerfold, consilierul PLAYBOY, interviul secundar (20 de intrebari), caravana PLAYBOY, care rascolea campusurile universitare in cautarea frumusetilor americane si, nu in ultimul rand, imaginea-marca a lui Hugh Hefner insusi.