Retele sociale: idei noi si tendinte pentru 2014 – Smart Nation
In zilele noastre toata lumea este prezenta pe Facebook, sau, mai bine zis, cam toti cei care au acces la Internet. E si normal, mai ales daca ai internet de mare viteza precum UPC Fiber Power 200, vrei sa vezi toate clipurile video, toate fotografiile incarcate de „prieteni”, sa urmaresti tot ce se intampla in grupul tau, plus ca afli si o mare cantitate de stiri fara sa te uiti la televizor. Dar, pe de alta parte, Facebook este cea mai incarcata platforma si una pe care sigur vei intalni toate fenomenele prezente pe Internet in general. Mult spam, multe nimicuri (pisici, glume, filmulete) si alte lucruri la fel de neinteresante. Facebook are si parti pozitive, beneficii pentru companii, pentru promovarea proiectelor personale, pentru a cere feedback de la un public activ. Cu toate acestea, tinerii se indreapta spre alt gen de retele sociale, iar acest lucru este bine de stiut.
Romania s-a dovedit o piata atipica, unde utilizatorii preiau tendintele din Occident, dar nu neaparat pe toate in aceeasi masura. Exemplul cel mai la indemana apare daca urmarim competitia Facebook/Twitter. Daca la nivel global Twitter este foarte popular si are cam 1/5 din clientii Facebook (220 milioane versus 1,1 miliarde utilizatori), in Romania sunt peste 6 milioane de oameni pe Facebook, dar pe Twitter ar fi sub 500.000, deci sub 1/10. Si o soarta similara are FourSquare, cu numai 100.000 de utilizatori la noi, in timp ce despre Instagram se spune ca ar avea 64.000 de conturi in Romania. Pe de alta parte, este clar ca Google are multi utilizatori pe G+, dar asta se datoreaza exclusiv Youtube, Gmail sau Picasa, nu faptului ca si-ar dori cineva sa foloseasca reteaua G+. Foarte putini sunt activi la modul real in retea.
Evident, datele sunt mai mult sau mai putin scoase din context, in lipsa unor cifre comunicate oficial din partea companiilor. Si in general este clar ca pe Facebook sau Google + sunt multe conturi-fantoma, facute pentru concursuri, pentru like-uri sau pentru SEO. Acestea fiind spuse, am vrut sa va prezint in acest articol cateva retele sociale care sunt mai populare acum, cele care sunt „pe val” intre tineri, dar si cateva aplicatii care sunt destul de gresit prezentate ca retele sociale, plus cateva resurse utile pentru orice fan al tehnologiei. Dar intai sa trecem in revista cateva tendinte in zona de social networking.
@ Tendinte in social media
Dupa parerea mea Facebook devine sufocant, este o platforma care necesita timp liber si calm sa navighezi prin multimea de continut inutil (asta daca nu te fura privelistea si te trezesti ca nu ai lucrat deloc si ai urmarit doar barfele zilei).
Twitter este mai mult pentru zona de news/intamplari din viata de zi cu zi, fara comentarii, fara importanta. Mai prinzi, insa, stiri care ti-au scapat la TV. Personal folosesc Instagram, desi vad ca interactiunile sunt limitate si sunt putini oameni activi. Am vazut FourSquare, multumesc, nu!
Cred ca viitorul apartine retelelor nisate pe diverse domenii. Intru pe Instagram sa vad pe unde au mai calatorit prietenii si ce fotografii frumoase au facut. Probabil as intra pe o retea specializata pe domeniul in care lucrez. Una care sa reuneasca oamenii din domeniu si unde sa se discute doar intamplari din domeniu, noutatile din industrie si asa mai departe. Cred ca toata lumea ar vrea asta, iar Facebook e greu de folosit, desi creezi un grup, nu este aceeasi experienta.
De exemplu exista Vivino, o aplicatie / retea sociala pentru cei care apreciaza vinul de calitate – faci poza etichetei si poti afla informatii despre vin (daca a mai baut cineva asa ceva). Daca nu, poti sa incarci tu date despre acel vin. Sa-i dai note si sa lasi impresii pentru altii. Probabil ar merge la fel o retea a pasionatilor de muzica noua, o retea a pasionatilor de filme, toate aceste nise unde exista entuziasm sunt publicatii dedicate, se cere informatie. Aici probabil ar merge realizarea de retele de nisa.
Legat de continut, cred ca focusul se muta lent spre poze/filme, desi exista in continuare utilizatori care apreciaza textele de calitate. Inclusiv o retea dedicata, Medium.com. Pe de alta parte este greu / costisitor sa produci texte lungi care sa fie de calitate, asa ca proprietarii de site-uri fac texte scurte, ca slide-show-uri, considerand ca ele ar fi mai interesante. Plus ca aduc mai multe afisari, de parca ar conta asta.
Totusi, este vizibil deja succesul retelelor bazate pe imagine. Dupa Instagram si Pinterest a devenit acum un succes Tumblr, o retea pe care sunt tineri romani activi si una din alternativele clare la Facebook. Doar ca acolo focusul este pe imagine 90%, cu 9% gif-uri si animatii si 1% text. Exista o retea a fotografilor, 500px.com, un loc pentru cele mai bune fotografii si unde cei mai buni chiar pot sa vanda imagini pentru diverse proiecte.
Urmeaza nebunia video – desi este un continut care mie nu-mi place in mod deosebit, iar Youtube ma streseaza cu reclame video aiurea. Macar cele cu text erau targetate, dar acum cele video sunt ca la TV, despre orice, de la detergenti la cipsuri, la haine si masini. Macar daca puneau Skip mai rapid. Dar proiecte precum Vine sau Instagram video au utilizatori si conturi populare. Trec tot mai rar pe Youtube, dar vad ca oamenii folosesc Vimeo pentru clipurile bine filmate si LiveLeak pentru cele „cu camera ascunsa” – deci alte nise.
Smart Nation este platforma unde tehnologia va inspira pe voi toti. Sa va imaginati, sa inovati, sa creati!
Intra pe SmartNation.ro daca vrei sa fii informat in legatura cu noile gadget-uri, dar si pentru a putea afla cum functioneaza, ce fac si cum iti pot imbunatati viata de zi cu zi.