Acestea pot „inchide” un sistem computerizat pentru 4-5 ore, sau il pot distruge definitiv. Tinta poate fi orice aparat electronic – de la computere, la elicoptere sau avioane, carora le „prajeste” aparatura de bord. Daca o bomba EMP e greu de construit, fabricarea unui dispozitiv HERF este relativ simpla. De altfel, unele unitati de politie din Statele Unite sunt dotate cu miniarme HERF, folosite in urmarirea infractorilor.
Principiile haosului
Prin natura sa, razboiul este incarnarea haosului. El este purtat de oameni care lupta sub o presiune psihica uriasa. Iar oamenii aflati sub presiune sunt, de cele mai multe ori, imprevizibili. Ei gandesc diferit, interpreteaza ordinele diferit, vad diferit situatia de pe front si, din cauza tensiunii, reactioneaza diferit de felul cum se asteapta comandantii. In ciuda tuturor acestor diferente, principiile razboiului raman neschimbate. Stresul – este ceea ce face ca actiuni si obiective aparent usoare sa devina deosebit de dificile. A sapa o groapa este un fapt relativ usor de realizat si care, virtual, nu provoaca stres. A sapa o groapa cand te afli sub rafale de mitraliera sau sub bombardament devine, insa, un obiectiv mult mai greu de indeplinit.
Incertitudinea – este data de ceea ce in toate jocurile de strategie se numeste fog of war (ceata razboiului). Intr-o zona de conflict, nimeni nu stie cu exactitate ce planuieste inamicul, unde se afla acesta sau de ce face ce face. Incertitudinea se manifesta si fata de ceea ce gandesc si fac comandantii sau subalternii sai. E usor sa faci o greseala daca nu detii suficiente informatii pentru a-ti forma o imagine de ansamblu asupra campului de lupta. Fluiditatea – inseamna schimbarea permanenta a situatiei in zona de conflict. Fiecare context este specific si necesita o abordare diferita fata de cele precedente.
Lucrurile nu se „intampla”, ele evolueaza.
Inamicul nu vine din neant, ci de la baza lui, avand de indeplinit un obiectiv specific. Daca, dintr-un motiv sau altul, nu reuseste sa-l atinga, atunci – in mod necesar – va incerca altceva. Armata care va dovedi cea mai mare abilitate de a se adapta la situatii neprevazute si de a le intoarce in avantajul sau va detine o arma strategica extrem de puternica. Dezordinea – reprezinta produsul oricarui conflict.
Cu cat timpul in care se poarta o batalie este mai lung, cu atat ea devine mai haotica. Daca un gradat subaltern este ucis, comandantul nu va avea nici o idee despre ceea ce se intampla cu subunitatea pe care o conducea acesta. Fiecare minut de batalie in plus creste probabilitatea ca un militar sa fie omorat, ranit sau sa se piarda de camarazii sai. Cand se intampla unul dintre aceste lucruri, se rupe o veriga din lantul ce asigura circulatia informatiei, iar pastrarea ordinii este compromisa. Frica – apare datorita violentei si pericolului iminent pe care le presupune orice razboi. Frica de a fi ucis tu sau tovarasii tai, frica de a ucide alt om. Psihologii arata ca, de cele mai multe ori, a ucide este ultima solutie la care se gandesc soldatii.
Totusi, desi violenta si pericolul afecteaza indivizii in multe feluri, o data ce au primit botezul focului, aceasta optiune se transforma in obiectivul lor principal. Ochiul de pe Cer si infanteria de pe Pamant In timpul Razboiului Rece, cand marile puteri au produs arme atomice cu o capacitate de distrugere uriasa, strategii au inceput sa se intrebe daca infanteria va mai avea vreun rol in operatiunile militare. In prezent, cei mai sofisticati sateliti sunt in stare sa numere ouale dintr-un cofraj, iar tehnologiile inalte care se vor dezvolta in secolul XXI (in special nanotehnologia) vor transforma satelitii militari ce graviteaza pe orbita Terrei in adevarati Big-Brothers, capabili sa capteze imagini si sunete oricand si din orice loc de pe Pamant.
Cand armele orbitale vor deveni o realitate, toate tacticile dupa care se desfasoara in prezent un razboi se vor schimba radical – daca un satelit poate numara ouale dintr-un cofraj, nu ar trebui sa aiba nici o dificultate in a localiza un tanc; odata localizat, o racheta orbitala il va anihila instantaneu, impreuna cu intreaga divizie de care apartine. In formatul descris mai sus, solutia razboiului orbital nu ar fi, insa, viabila decat in cazul in care luptele s-ar purta din nou de catre armate compacte, ca in Evul Mediu – tactica rar intalnita in istoria militara moderna (ultima operatiune de acest fel a fost debarcarea in Normandia, petrecuta cu 60 de ani in urma). Armele orbitale costa enorm, iar folosirea lor pentru a anihila o divizie de tancuri, de exemplu, nu poate fi decat o solutie strategica solitara, nicidecum una permanenta. Pe de alta parte, exista posibilitatea distrugerii in masa.