Vechile ierarhii rigide, cu corporatii structurate pe divizii, au inceput sa se „imblanzeasca”, fara insa a se desfiinta complet. Volvo Cars, de exemplu, se descrie ca o „organizatie in retea”, fiindca si-a constituit echipe transnationale puternice si grupuri in jurul cate unui proiect, fara sa conteze atat de mult subordonarile pe verticala ale celor care lucreaza acolo. Dar, fireste, la Volvo exista si clasicul lant formal de comanda, legat de diviziile pe produse.
Pe langa chestiunea ierarhiilor, cealalta problema a marii corporatii e mentinerea coeziunii si a comunicarii intre divizii si departamente, dar si intre companie, clienti si furnizori. Daca, pentru acestea din urma, voga solutiilor de business management dovedeste ca tehnologia isi va pastra inca mult timp pozitia privilegiata, chestiunea coeziunii interne e mai complicat de rezolvat doar prin tehnologie.
Aici, retelele gen intranet au fost descrise, intr-adevar, ca permitand orice, de la procesarea decontarii unei cheltuieli de deplasare, pana la notificari privitoare la posturile libere in firma. British Petroleum infiintase acum cativa ani chiar un „sat virtual” pentru angajati, cu chat, pagina de transmisii live ale evenimentelor importante pentru firma si chiar cu un magazin electronic de unde angajatii puteau cumpara marfa la pret redus, de la furnizori cu care compania avea contracte.
Numai ca un intranet nu poate crea coeziune, relatii personale si o cultura de companie acolo unde acestea nu exista deja. Expertii cred ca, pe viitor, ceea ce va trebui imbunatatit nu va fi tehnologia, ci calitatea relatiilor umane nemediate de computer, iar aici incape orice metoda de teambuilding, de la excursii cu cortul pe munte, la montarea de piese de teatru in care joaca angajatii cu scopul de a-si depasi obstacolele de comunicare prin viu grai cu colegii, sefii si subalternii.
Impreuna cu cheltuielile pentru recalificarea si trainingul angajatilor, activitatile de teambuilding vor consuma din ce in ce mai mult din bugetul companiilor, in defavoarea tehnologiei informatice. Dar asta si pentru ca tehnologia va fi mai ieftina. Chiar analistii de la IBM considera ca va veni o zi cand companiile nu vor mai avea deloc departamente de IT – pe de o parte fiindca, pentru orice soft, elementele necesare vor putea fi procurate de pe internet spre folosinta gratuita ori in sistem shareware, pe de alta parte fiindca administrarea retelei de computere sau a bazelor de date va fi complet externalizata.
Cel mai bun birou: sufrageria de acasa
In plus, chiar daca mai e mult pana atunci, PC-urile care leaga angajatul de birou vor ceda locul unei multimi de dispozitive wireless, a caror sansa de a se ieftini depinde de dezvoltarea retelelor de fibra optica – si in IT e deja limpede ca retelistica si chestiunile legate de calitatea si viteza transmiterii datelor au ajuns deja mult mai importante decat inventarea a tot felul de gadgeturi care stiu sa faca de toate, dar a caror eficienta e limitata de resursele retelei si de incompatibilitatea unora cu celelalte.
Iar pentru multimea de dispozitive wireless, nevoia de surse de electricitate mai rezistente in timp decat actualele baterii pe baza de litiu i-ar putea face pe producatori sa se orienteze fie spre deja celebrele celule de alimentare pe baza de hidrogen, fie spre conceperea unor microprocesoare cu economizor de energie.