Ca orice aberatie cu ifose, batranul STAS a sucombat, sufocat de propria prefacatorie. Astazi, cei care vor sa izbandeasca pe piata cu un produs, oricare ar fi acesta, trebuie sa se raporteze la criterii internationale mult mai severe de calitate, siguranta, fiabilitate.
Pentru a indeplini aceste conditii, trebuie investit in cercetare (pentru produsul insusi), in cercetarea pietei si, nu in ultimul rand, trebuie efectuate sofisticate si costisitoare teste de fiabilitate. A trecut vremea cand se putea vinde drept periuta de dinti un obiect care doar semana cu periuta de dinti, vremea stilourilor Flaro a apus, „adidasii“ chinezesti mai gasesc cumparatori doar in categoriile nu neaparat cele mai defavorizate financiar, ci in cele cu un nivel redus de educatie.
Desigur, toate aceste investitii in cercetare, proiectare, testare se regasesc, ca efect, in pretul produsului; in primul rand, insa, ele constituie o garantie pentru cumparator. Industria care testeaza produsele este mai putin cunoscuta decat, propriu-zis, industria producatoare. In ciuda acestui fapt, succesul de piata poate fi influentat decisiv de cantitatea si de calitatea testelor efectuate.
La ora actuala, exista adevarate uzine de efectuat teste – unele astfel de laboratoare isi ofera serviciile, contra cost, oricui apeleaza la ele. Marii producatori si-au dezvoltat propriile departamente de testare, in cadrul carora obiectele sunt supuse unor cazne de nedescris. Rezultatul acestor experimente inclina, in multe cazuri, balanta optiunii de cumparare in favoarea unei firme. Optiunea de cumparare determina apoi, de la cauza la efect, rezultatele financiare ale firmei cu pricina.
Povestea cu „important este sa participi“ nu mai are nici o legatura cu economia de piata (si are din ce in ce mai putina legatura chiar si cu spiritul olimpic). Astazi, important este sa castigi. Figurantii au o cariera scurta pe o piata acut concurentiala. Doar cei care se remarca in rolurile principale conteaza in memoria afectiva a publicului. Iar memoria afectiva a cumparatorilor este cea care rotunjeste bugetele companiilor.
Foto: Philippe Psaila, Guliver/Science Photo Library