Ofensiva masinilor verzi

19 06. 2007, 14:50

Mai mult decat securitatea, poluarea este problema care sensibilizeaza cel mai acut opinia publica.
Dupa criza energetica din anii ’60-’70, constructorii auto si-au reorientat strategiile si prioritatile catre solutii de propulsie alternative, „curate“ si viabile.  Termeni nepoluanti Biodiesel, pile electrice, motor hibrid, celule electrice – toate acestea urmaresc un singur scop: emisii poluante zero. Pe de alta parte, insa, „aurul negru“ conduce destinele celor mai puternice natiuni, iar indepen­denta fata de petrol a vehiculelor nu este chiar idealul tuturor.  Dar nu politica intereseaza aici, ci familiarizarea cu tehnologiile care ne vor pune maine in miscare. Prima care a reusit sa convinga un numar semnificativ de clienti a fost propulsia electrica. Totusi, dezavantajele sale sunt mari: costuri de proiectare si de productie ridicate (fapt ce se reflecta in pretul masinii) si autonomie de functionare scazuta. Cea mai mare problema s-a dovedit a fi poluarea colaterala, procesul de fabricare a bateriilor fiind el insusi poluant.  La sfarsitul anilor ’90, a inceput sa se contureze prima solutie cu adevarat viabila: propulsia hibrida sau utiliza­rea tandemului motor conventional cu ardere interna – motor electric. Exemplul cel mai elocvent in aceasta directie l-a dat Toyota Prius, model comercial ajuns la a doua generatie, care a primit deja numeroase premii. Chiar daca ideea de motorizare hibrida nu se numara printre preferintele dumnea­voas­tra in materie de perfor­manta, se cuvine mentionat intervalul de sub 11 se­cun­de in care Prius  ajun­ge de la 0 la 100 km/h.   „Verde“ pe toata linia Motorina vegetala – sau biodiesel-ul – este combustibilul cu ajutorul caruia ruleaza deja prototipuri de autovehicule fabricate de DaimlerChrysler impreuna cu Choren Industries. Motorina ecologica este in totalitate rezultatul prelucrarii de biomasa vegetala si, cu toate ca arderea sa produce bioxid de carbon, acesta poate fi utilizat integral de catre plante in procesul de fotosinteza.  Motorul cu combustibil pe baza de hidrogen reprezinta o alta viziune asupra propulsiilor alternative, fiind testat in prezent de catre constructori precum BMW, Honda GM (Opel) sau DaimlerChrysler, dar este rezervat viitorului ceva mai indepartat, din cauza costurilor prohibitive. Avantajele acestei tehnologii fata de aceea a motoa­relor termice actuale sunt randamentul sporit, durata de viata prelungita si lipsa emisii­l­or poluante.

Dezavantaje?
Unul dintre materialele strate­gice din componenta motoarelor este platina, care costa enorm.   Si, totusi, hidrogenul… …poate fi realmente solutia de viitor in cazul propulsiei alternative. Exista chiar constructori, printre care Mazda si BMW, care au adaptat utilizarea hidrogenului la motorizarile conventionale. Teoretic, motorul cu ardere interna poate fi alimentat cu hidrogen, modificarile tinand de injectoare si de reglarea alimentarii, in timp ce infrastructura tehnica a masinii ramane neschimbata. Incercand sa-si adapteze masinile la functionarea pe baza de hidrogen, producatorul bavarez BMW a optat pentru montarea sistemului pe unul dintre modelele seriei 7. Ideea a fost concretizata prin instalarea unui rezervor criogenic pentru stocarea hidrogenului, dar acesta are deocamdata dimensiuni considerabile, care, in cazul unei masini de clasa mica, reduc semnificativ habitabilitatea acesteia. BMW promite ca, pana la sfarsitul acestui deceniu, primele modele alimentate cu hidrogen sa devina disponibile pentru comercializarea lor pe scara larga. Un pas mai departe l-au facut americanii de la Ford, prin conceptul Ford U, un vehicul hibrid cu propulsie bazata deopotriva pe hidrogen si pe electricitate.  Mai mult confort,  va rog! Este o realitate faptul ca, indiferent cat de revolutionare si de ecologice vor fi autovehiculele viito­rului, publicul-tinta al acestora va fi extrem de redus ca numar, daca nu se va tine cont de confort. Si, cum aceasta notiune este tot mai mult aso­ciata, in zilele noastre, cu gadget-urile electronice care ne fac viata mai usoara, masinile moderne trebuie sa fie adevarate temple de tehnologie informationala. Dincolo de aplicatiile multimedia, functiile de asistenta a condusului si de securitate ocupa un loc tot mai important in compute­rizarea masinii viitorului. Rezervata pana acum sectorului aeronautic, tehnologia by wire incepe sa-si faca simtita prezenta si in lumea auto. Concernul General Motors demonstreaza avantajele condusului „prin fire“ cu ajutorul conceptului hy-wire. Toate comenzile sunt intermediate in acest vehicul-prototip de un computer a carui consola de comanda a fost integrata complet in volan. Astfel, cele mai importante componente hidraulice si mecanice sunt comandate electronic, fapt ce permite simplificarea arhitecturii masinii, ameliorarea ergonomiei la bord si performante dinamice imbunatatite, gratie interactiunii dintre diferitele sisteme. Nu trebuie sa ne mire, deci, daca peste 10-20 de ani masina ne va intreba: „Conduceti dumneavoastra, sau preferati sa conduc eu?“

Foto: BMW, GM, Toyota