Wartsila-Sulzer
RTA96-C
Acest urias este un motor diesel capabil sa dezvolte
80.000 cai-putere, special proiectat pentru punerea in miscare a
colosalelor vapoare de transportat marfuri. Denumit
Wartsila-Sulzer RTA96-C, motorul supra-alimentat in doi timpi este
echipat cu 10 cilindri, fiecare avand aproximativ 1 metru in
diametru si producand 8.000 de cai-putere. Asamblat,
giganticul motor cantareste aproximativ 1.600 de
tone si consuma peste 3.785 litri de combustibil pe ora.
„Furnalul”
solar
Uriasa si spectaculoasa oglinda din imaginea de mai sus nu este
un exponat artistic, ci un panou pentru captara energiei si
a caldurii soarelui, capabil sa degaje temperaturi de pana la 3.000
de grade Celsius. Localizat in Fond-Romeu-Odeillo-Via, o
comuna din sudul Frantei, „furnalul” se comporta ca o lupa uriasa.
Pe partea opusa a dealului unde se afla structura, sunt instalate
sute de oglinzi plate, care reflecta razele soarelui in oglinda
curbata pentru a concentra lumina intr-un punct focal.
Furnalele solare asemenea acestuia sunt folosite la topirea
otelului, generarea electricitatii si chiar transformarea
dioxidului de carbon in combustibil. Furnalul din Franta,
inaugurat in 1970, este cel mai mare de acest fel din lume.
Principiul de functionare al furnalului solar este utlizat pentru
obtinerea cuptoarelor solare economice, a gratarelor alimentate
solar, precum si in purificarea solara a apei. Un prototip este
construit in India, pentru a fi folosit ca un crematoriu solar.
Suprafata reflectorizanta de 50 metri patrati va genera temperaturi
de 700 grade Celsius, tinand locul celor 200 – 300 kilograme de
lemn necesare unei crematiuni.
Platforma de transport NASA pentru nave cosmice
Aeronavele spatiale trimise de NASA in cosmos ajung la punctul
de lansare cu ajutorul unei platforme mobile de transportare,
un vehicul cu senile greu de 2.400 de tone.
Cu o lungime de 40 de metri, o latime de 35 si o inaltime
de 6,1 metri, „crawler”-ul, cum mai este numit dispozitivul,
dispune de 16 motoare tractoare, alimentate de generatoare cu o
putere totala de 1.341 cai-putere si puse in miscare de
doua motoare diesel de 2.750 cp. Aceste performante asigura
platoformei de transport un consum de aproximativ 350
litri/kilometru. Crawler-Transporter a fost folosit pentru
transportarea rachetelor Saturn V si Saturn IB in timpul
operatiunii Skylab, precum si la aeronavele Soyuz ale misiunilor
Apollo si noile Space Shuttle. A fost proiectat de Bucyrus
International si construit de Marion Power Shovel Company, contra
sumei totale de 28 milioane dolari.
Masinaria de forat tuneluri
S – 210
Daca v-ati intrebat vreodata cum ia nastere un tunel, iata
raspunsul. Cu ajutorul colosalelor masinarii de sapat
tuneluri, adevarati monstri mecanici de pisat, sfredelit, dislocat
si distrus. In fata, aceasta minune a mecanicii, unul
dintre principalii stalpi de sustinere ai civilizatiei si evolutiei
noastre, are un ferastrau circular care se roteste, folosit pentru
a pentra pamantul, nisipul si chiar stanca. In spatele rotii
taietoare se afla o incinta unde solul excavat este colectat.
Masinaria de forat S – 210 folosita la realizarea tubului
estic al tunelului Gotthard Base din Elvetia, aflat inca in
constructie, este cea mai mare din lume. Ea masoara noua
metri in diametru, are o lungime de 400 metri si opereaza in zone
subterane unde temperatura rocilor ajunge pana la 50 de grade
Celsius.
Liftul pentru ambarcatiuni
Strepy-Thieu
Este vorba despre cel mai inalt lift pentru ambarcatiuni
din intreaga lume, amplasat pe Canal du Centre din Hainaut, Belgia.
Liftul Strepy-Thieu are incredibila inaltime de 117 metri,
cu o diferenta de 73 metri intre punctul de andocare al unei nave
si punctul maximei sale suspendari in aer. Altfel spus, poate
ridica vase pana la 73 metri deasupra apei. Construirea liftului a
inceput in 1982 si a fost terminata in 2002, la un cost estimat de
160 milioane de euro, insa odata realizat a permis
traficul fluvial al ambarcatiunilor de pana la 1.350 tone
(greutatea maxima pe care o poate ridica), pe apele raurilor Meuse
si Scheldt. Liftul a sporit tranzitul rivier de la 256 kilotone in
2001 la 2.295 kilotone in 2006. Intreaga structura, un
complex de parghii, cabluri, roti dintate si beton are o masa de
aproximativ 200.000 tone. Portile mobile pe verticala ale
liftului sunt proiectate sa reziste unui impact la viteza de 5 km/h
al unui vas de 2.000 tone. Liftul este promovat si ca atractie
turistica de catre administratia din Hainaut, iar un bilet dus cu
platforma costa 5.50 euro. Liftul va ramane cel mai inalt din lume
pana cand barajul lift Three Gorges din China va fi
finalizat.
Antonov An 225: Cea mai
mare si mai grea aeronava construita vreodata
Antonov 225 Mriya este cea mai mare si cea mai grea
aeronava din lume. Ca dovada, dupa cum se poate observa si
din fotografia alaturata, nava spatiala Buran este transportata pe
spatele unui An 225. Aparatul a zburat pentru prima oara in 1988 si
este o nava de transport strategic. In prezent, exista o singura
nava operabila, dar o a doua este reconditionata chiar acum si
programata sa intre in circuitul aviatic in anul 2010.
Antonov An 225 are o sarcina utila de 250 tone, o lungime
de 84 metri, o anvergura a aripilor de 88.4 metri si o inaltime de
18.1 metri. Suprafata aripilor este de 905 metri patrati,
in timp ce volumul pentru marfa transportata are 1.300 metri cubi.
Greutatea maxima admisa pentru decolare este de 600 tone,
fiind necesara o pista lunga de 3.500 metri pentru
decolare la aceasta incarcatura. Viteza maxima a lui Antonov An 225
este de 850 km/h, iar viteza de croaziera de 800 km/h.
Takraf RB293 – cel mai mare
vehicul terestru din istoria lumii
Extrem de masiv, extrem de puternic si teribil de eficient – se
poate spune cu usurinta despre Bagger 293 ca arata
intocmai ca o masinarie infernala, cu tente SF-apocaliptice. Este
vorba despre un utilaj multifunctional, un excavator avand
greutatea de 14.197 de tone, capabil sa extraga pana la 240.000 de
tone de carbune lignit intr-o singura zi. In plus, inalt
de 94 metri si lung de 220, Bagger 293 detine recordul
mondial Guiness Book pentru cel mai mare si mai greu vehicul
terestru. Masinaria arata si provoaca un zgomot extrem de
intimidant, iar operarea sa necesita concursul a 5 indivizi
simultan: 20 de cupe uriase sunt atasate unei roti gigantice cu
diametrul de 21 metri; atunci cand roata se invarte, cupele musca
din pamant, pe care il depun apoi pe o banda transportatoare.
Fiecare cupa poate contine pana la 15 metri cubi de pamant –
echivalentul a aproximativ 80 de cazi. Bagger 293 se afla
in prezent in mina de carbune din Hambach, Germania,
asteptand ziua in care va iesi din nou la suprafata, spre a stapani
Pamantul.
Podul F60: Cea mai mare
masinarie mobila din lume
S-a renuntat la folosirea celei mai mari masinarii mobile din
lume dupa numai treisprezece luni de functionare, din cauza unor
ratiuni politice si energetice, insa ea exista inca. Numele
F60 vine de la inaltimea de 60 metri a utilajului, lung de 502
metri, lat de 240 metri, greu de 13.600 tone si adesea descris sub
denumirea de „Turnul Eiffel culcat”. F60 estre rezultatul
contopirii a cinci poduri transportabile folosite in mineritul
pentru lignit din Germania. Aceste poduri sunt cele mai mari
masinarii industriale tehnologice din toata lumea.
Knock Nevi – cea mai mare
ambarcatiune construita vreodata
Knock Nevi este un vas urias, folosit in prezent ca unitate
plutitoare de stocare si descarcare. Detinuta de compania
norvegiana Fred Olsen Production, platforma a fost initial
o barja petroliera uriasa si detine inca recordul pentru cel mai
mare vas construit vreodata. Ca supertanker, Knock
Nevi era cunoscut drept Seawise Giant, Happy Giant si Jahre
Viking. Are o greutate de 564.763 tone, o lungime
de 458.45 metri, este lat de 69 metri si inalt de 30. Ca
supertanker, Knocl Nevi avea 46 de rezervoare, 31.541 metri patrati
de punte si necesita prea multa apa pentru a putea traversa Canalul
Englez, pe cel Suez sau Canalul Panama. Este mai lung decat
turnurile Petronas, de 452 metri, ocupand, daca – ipotetic – ar fi
o cladire, locul patru la inaltime in lume.
Large Hadron
Collider
S-a spus, pe buna dreptate, ca experimentul LHC este cel
mai mare din istoria de pana acum a omenirii.
Peste 10.000 de persoane au lucrat timp de 14 ani pentru a
putea pune in functiune uriasul mecanism, aflat la aproape 100 de
metri adancime, si care se intinde pe nu mai putin de 29 de
kilometri, pe sub granita dintre Franta si Elvetia.
Giganticul accelerator de particule este format din circa 5000 de
magneti superconductori, si va accelera protoni in ambele sensuri
ale tunelului cu o viteza egala cu 99,9999991 din viteza luminii.
Energia dezvoltata in timpul acestui experiment va fi de 100.000 de
ori mai mare decat cea existenta in centrul Soarelui, motiv pentru
care superconductorii LHC vor fi raciti pana la temperatura de
-273,15 C, temperatura minima admisa de natura. Se incearca,
astfel, recrearea conditiilor existente in microsecunda imediat
urmatoare ipoteticului Big Bang, o situatie de la care oamenii de
stiinta asteapta raspunsuri legate de aparitia a tot ceea ce
reprezinta astazi Universul.
CITESTE SI: