1892. In orasul Lancaster, din statul american Pennsylvania, a fost infiintat un nou atelier de fabricat ceasornice: Hamilton Watch Company. Ar fi putut fi doar un alt atelier de ceasornicarie, nici prea-prea, nici foarte-foarte, care sa realizeze produse de calitate medie, acceptabile si ca performante, si ca pret. Dar… iata ca n-a fost asa. Hamilton s-a detasat in scurt timp de „grosul plutonului“ fabricantilor americani de ceasuri; si s-a distins tocmai prin ceea ce era mai important, prin ceea ce avea sa-i aduca faima: precizia. Era pe vremea cand se fabricau doar ceasuri de buzunar, iar unul dintre modelele produse de Hamilton, botezat Broadway Limited, s-a dovedit atat de bun, incat a intrat in istorie sub porecla de „ceasul preciziei feroviare“. Atat de mari erau acuratetea si fiabilitatea sa, incat ceasul a contribuit efectiv la imbunatatirea traficului pe calea ferata. Printre altele, el a permis un control mai bun al orarelor, micsorandu-se astfel numarul accidentelor grave care, pana atunci, aveau loc destul de des, din pacate, din pricina proastei sincronizari a trenurilor. Un astfel de renume a adus dupa el noi succese ale marcii: in jurul anului 1910, Hamilton a devenit furnizorul oficial al Fortelor Armate ale SUA. Sosise deja momentul introducerii ceasurilor de mana, iar primul astfel de model fabricat de Hamilton pentru armata a fost purtat de membrii Fortelor Expeditionare Americane care, sub comanda generalului John Joseph Pershing („Black Jack“ Pershing), au luptat in Europa de partea Aliatilor, in timpul primului Razboi Mondial. Reputatia ceasurilor Hamilton a continuat sa creasca, mizand pe „combinatia castigatoare“ precizie plus durabilitate. in anii 1920, s-a adaugat, ca un nou element important, designul. in 1928, introducerea elegantelor modele Piping Rock si Yankee consolida pozitia de lider a marcii, iar „stilul american“ devenea deja o valoare insemnata in definitia brandului Hamilton. Dar cel de-al doilea Razboi Mondial a impus o reorientare: in calitatea ei de furnizor oficial al armatei americane, compania Hamilton trebuia sa-si onoreze in primul rand aceste contracte. Productia ceasurilor pentru marele public a fost oprita; firma s-a concentrat pe indeplinirea dificilei sarcini de a furniza armatei un numar urias de ceasuri, numar care, in cele din urma, a ajuns la un milion. Calitatea era la fel de importanta ca si cantitatea: pentru producerea cronometrelor marine, Hamilton a introdus metode moderne de fabricatie, care asigurau o precizie si o rezistenta sporite, iar cca 10.000 de astfel de instrumente de masurare a timpului au fost puse la incercare in timpul celei de-a doua conflagratii globale. Anii 1950. Razboiul se sfarsise, lumea isi revenea incet-incet, iar Statele Unite ale Americii intrasera intr-o perioada de dezvoltare economica si tehnologica prielnica desfasurarii proiectelor de cercetare, soldate cu aparitia unor inventii care aveau sa influenteze profund viata oamenilor.
Inovatii de rasunet
In 1957, dupa trei ani de cercetari in cadrul unui proiect secret (Proiectul X), Hamilton lansa pe piata modelul Ventura – primul ceas electric (alimentat de o baterie). O tehnologie revolutionara era dublata de un design pe masura, care n-a intarziat sa fie remarcat si admirat: modelul Ventura, cu originalul sau cadran triunghiular, a aparut si pe marile ecrane, in 1961, cand a fost purtat de Elvis Presley in filmul Blue Hawaii. De altfel, relatia dintre firma Hamilton si studiourile de la Hollywood continua cu mare succes si azi, numeroase personaje din filme celebre purtand, in scenele filmate, ceasuri produse de faimoasa firma. „Ceasul cu limbi“ este o permanenta a modei in domeniu si, gratie meritelor sale incontestabile, nu a fost niciodata detronat de aparitia modelelor cu afisaj digital; totusi, aceste modele reprezinta o importanta inovatie in industria de profil, iar primul model de ceas digital a fost construit tot de firma Hamilton, in 1970. in acel an, la data de 6 mai, ora 12.01, primul ceas digital din lume – modelul Pulsar – a fost lansat la New York, inaugurand o noua era in fabricarea instrumentelor de masurare a timpului. In 1974, compania Hamilton a devenit parte a grupului de fabricanti elvetieni de ceasuri SSIH, din care avea sa evolueze grupul Swatch, devenit astazi cea mai importanta companie de orologerie din lume. In cadrul SSIH, Hamilton si-a mentinut pozitia de brand ale carui produse se caracterizau prin precizie, fiabilitate si durabilitate – atribute cat se poate de potrivite cu conceptul de „ceas elvetian“. Totusi, Hamilton a ramas un brand cu radacini americane. Aceasta „dubla cetatenie“ – americana si elvetiana – i-a servit drept sursa de inspiratie pentru rasunatoare campanii de marketing care puneau in valoare ambele atribute – stilul american si precizia elvetiana. In anii 1980, designul a inceput sa fie o preocupare tot mai importanta pentru compania Hamilton, care-si castigase deja un renume excelent in ceea ce priveste acuratetea si durabilitatea ceasurilor fabricate de ea. Ceasurile devenisera accesorii de moda, contribuind la conturarea imaginii purtatorului, reflectand personalitatea si aspiratiile acestuia. Pe o piata tot mai competitiva, preocuparea pentru designul ceasurilor a determinat compania Hamilton sa reactualizeze modelele clasice ale perioadei 1920-1960, adaptandu-le tendintelor momentului. Vechi modele de mare succes, ca Boulton, Ardmore si Ventura, au declansat si alimentat preferinta unui larg segment de public pentru modelele cu aspect clasic care au facut renumele marcii. De la forma cadranului, pana la materialul din care era confectionata cureaua ceasului, nimic nu a fost tratat cu usurinta, toate detaliile fiind luate in considerare, caci, pana la urma, ele sunt cele care fac diferenta.
Aceasta combinatie intre eleganta si precizie a asigurat in continuare succesul modelelor Hamilton. Raspandite in toata lumea, ele au devenit cele mai bine vandute ceasuri din aceasta gama de preturi (care variaza intre 475 si 1.695 USD). Practic, ele au oferit posibilitatea de a avea un ceas de calitate excelenta la un pret acceptabil (doar nu cumparam chiar in fiecare an cate un ceas, mai ales unul atat de rezistent), ceea ce, sa recunoastem, ne-a preocupat intotdeauna, nu doar acum, in vremuri de criza. Rezistenta acestor ceasuri (sa nu uitam ca multe dintre modele „au facut razboiul“), sporita inca datorita introducerii unor metode moderne de fabricatie, este impresionanta. Ceasurile sunt rezistente la patrunderea apei (unele modele chiar pana la 1.000 de metri adancime); sunt fabricate din otel inoxidabil de cea mai buna calitate (fara adaos de nichel, pentru a nu produce alergii) si sunt dotate cu „geamuri de safir“ – asa-numita sticla a ceasului nefiind, de fapt, sticla simpla, ci un compus transparent obtinut prin incalzirea la temperatura inalta a oxidului de aluminiu; ceea ce rezulta este forma cristalina a acestei substante, numita corindon (din care sunt alcatuite, in cea mai mare parte, rubinele si safirele). Corindonul sintetic este un material extrem de dur (duritate 9 pe scara Mohs), nefiind depasit decat de diamant. Ca atare, geamurile de safir ale ceasurilor Hamilton sunt extrem de rezistente la aproape tot ce li s-ar putea intampla. Iar limbile ceasurilor sunt fabricate dintr-un material fluorescent special (neradioactiv), ca sa putem citi ora si pe intuneric. Hamilton dezvolta si modele de ceasuri „tehnice“, cu caracteristici speciale, destinate anumitor categorii profesionale sau inspirate de ele. Toate aceste modele sunt proiectate in colaborare cu profesionistii din domeniile respective – piloti, scafandri, navigatori –, castigand astfel o recunoastere din partea oamenilor de meserie, dar si un plus de credibilitate in ochii publicului obisnuit.
Liniste sau aventura?
Astazi, brandul Hamilton comercializeaza doua colectii distincte: American Classic si Khaki. American Classic readuce in actualitate spiritul originar al ceasurilor Hamilton, „spiritul american“, cum le place designerilor sa numeasca aerul distinct al acestor ceasuri, dintre care unele au devenit adevarate jaloane in istoria designului. Modele care, la vremea lor, au revolutionat designul ceasurilor (cum au fost Ventura, Everest sau Lloyd), precum si modele perene, fara varsta, ca Trent, Dodson, Boulton, Ardmore, Jazzmaster, sunt in continuare produse de succes. Linia Khaki cuprinde ceasurile „militare“, in fabricarea carora Hamilton are o traditie indelungata. Khaki (kaki) se refera la culoarea traditionala a uniformelor militare, iar intr-un context mai pasnic, la imbracamintea „de teren“, cuvantul fiind asociat astfel cu calatoriile si cu aventura. Actualele modele din linia Khaki sunt descendentele celor de uz militar utilizate de catre armata americana in cursul celor doua Razboaie Mondiale. Fiecare dintre cele patru familii incluse in aceasta linie – Aviation, Action, Field si Navy – are o identitate proprie, data atat de aspect, cat si de diferitele functii cu care sunt inzestrate respectivele ceasuri. Numeroase modele apartinand liniei Khaki Aviation sau Khaki Navy sunt cronografe cu diverse functii aditionale; de pilda, cronografele Khaki X-Wind Automatic permit calcularea vitezei vantului lateral si a unghiului dintre directia de zbor a avionului si directia vantului lateral, iar cele din seria Khaki Navy sunt etanse pana la 100, 200 de metri adancime… sau chiar mult mai mult. Astfel, unele modele de tipul BeLOWZERO sunt etanse pana la adancimea de 1.000 de metri si au si o infatisare de „ceasuri pentru scafandri“, gratie inspiratiei designerilor de a le dota cu un invelis de cauciuc negru, ce aminteste de costumele de neopren utilizate pentru scufundari.
Unul dintre cele mai recente modele este Khaki Conservation – expresia implicarii companiei Hamilton in programele de protectie a mediului. Ceasul Khaki Conservation a fost realizat in colaborare cu binecunoscutul actor Harrisson Ford – interpretul lui Indiana Jones, dar si fondator al organizatiei ecologiste Conservation International. Acestei organizatii si problemelor de care se ocupa ea le-a fost dedicat modelul Khaki Conservation. Ceasul poarta semnatura lui Harrisson Ford si are o portiune din carcasa transparenta, prin care se poate urmari „zbaterea“ delicatului mecanism, designul urmarind sa ne faca „sa vedem“ trecerea timpului, deoarece, atunci cand vine vorba despre protejarea ecosistemelor vulnerabile ale planetei Pamant, „fiecare secunda conteaza“. O cota importanta din profitul obtinut de Hamilton in urma comercializarii ceasului Khaki Conservation ajunge la organizatia Conservation International, pentru a sprijini programele pe care aceasta le desfasoara in 40 de tari din intreaga lume. Iar in amintirea vremurilor de inceput, cand, la sfarsitul secolului al XIX-lea, compania isi pornea aventura in Lancaster, Pennsylvania, colectia cuprinde si un ceas de buzunar placat cu aur, intr-o editie limitata. La peste un veac de la infiintare, Hamilton isi intemeiaza succesul pe o combinatie fara gres de elemente care atrag si inspira: un puternic „spirit american“ – omagiu adus originii companiei –, o personalitate puternica, un design fie clasic elegant, fie de inspiratie militara, care produce adesea o impresie de „tehnic“ si „profesional“, dar care nu exclude sofisticarea data de atentia acordata detaliilor. La toate acestea se adauga o precizie „de ceas elvetian“ (80% dintre modele sunt, la ora actuala, echipate cu mecanisme de precizie fabricate in Elvetia), o rezistenta si o fiabilitate care, chiar si in aceasta lume a superficialitatii consumiste (sau, poate, mai ales in aceasta?) raman valori pline de sens, care inspira siguranta si incredere.