Inteligența umană se află într-o scădere accentuată. Se pare că oamenii chiar sunt mai puțin inteligenți decât erau odată.
Inteligența umană este în scădere. Potrivit Financial Times, evaluările arată că persoanele din toate grupele de vârstă au dificultăți de concentrare și pierd abilități esențiale precum raționarea, rezolvarea problemelor și procesarea informațiilor, toate acestea fiind aspecte ale acelui concept greu de măsurat numit „inteligență”.
Aceste concluzii provin din teste de referință care monitorizează abilitățile cognitive ale adolescenților și tinerilor adulți. De la studiul Monitoring the Future al Universității din Michigan (SUA), care documentează dificultățile de concentrare ale tinerilor de 18 ani din SUA, până la Programme for International Student Assessment (PISA), ce evaluează competențele de învățare ale elevilor de 15 ani la nivel global, ani de cercetare sugerează că tinerii se confruntă cu o scădere a capacității de a acorda atenție și o slăbire a gândirii critice, scrie Futurism.
Deși pandemia de COVID-19 a accelerat acest declin cognitiv prin perturbările din educație, tendințele acestea sunt vizibile încă din anii 2010, ceea ce indică faptul că problema este mai profundă și nu se limitează la pandemie. Nu există un singur factor care să explice de ce oamenii întâmpină dificultăți în procesarea informațiilor, dar unul dintre cei mai evidenți indicatori este scăderea drastică a obiceiului de a citi și schimbarea modului în care consumăm informații și media. De exemplu, în 2022, National Endowment for the Arts (SUA) a raportat că doar 37,6% dintre americani au citit un roman sau o povestire scurtă în anul precedent, un procentaj în scădere față de 41,5% în 2017 și 45,2% în 2012.
Ar fi simplu să dăm vina pe faptul că oamenii citesc mai puțin (și, probabil, își petrec mai mult timp derulând fără rost pe internet). Însă, conform rezultatelor din 2023 ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD), aceeași instituție care realizează testele PISA, 34% dintre adulții din SUA au obținut scoruri foarte mici la testele de lucru cu numere. În 2022, acest procentaj era de doar 29%.
Dincolo de schimbările în modul în care consumăm media, se pare că și relația noastră generală cu informația se transformă. Deși tehnologia poate fi folosită în moduri care nu-i dăunează cogniției, studiile arată că „timpul petrecut pe ecran”, așa cum este înțeles astăzi, afectează dezvoltarea limbajului la copii și îngreunează capacitatea studenților de a se concentra și de a reține informații.
Nu există dovezi că inteligența umană a fost afectată în mod fundamental, dar, potrivit publicației, atât la nivel de potențial, cât și de execuție, declinul este clar vizibil.
Studiu: Un somn prost poate afecta sănătatea creierului nostru
De ce tot mai multe țări renunță la ora de vară: avantaje și dezavantaje
Cât de posibil este să dezvoltăm „intoleranță la carne” după un post prelungit?
Nucile la micul dejun ajută creierul pe tot parcursul zilei, arată un studiu