NASA a finalizat recent testele de performanță pentru motorul supersonic fără zgomot al avionului său experimental X-59, proiect pe care agenția speră să îl utilizeze pentru a demonstra o soluție de reducere a zgomotului produs de avioanele supersonice.
NASA și Lockheed Martin au efectuat testele cu motorul supersonic fără zgomot între octombrie și februarie, analizând performanța motorului modificat F414-GE-100, care va propulsa aeronava și va alimenta sistemele sale auxiliare.
„Am progresat cu succes prin testele la sol ale motorului, așa cum am planificat. Am obținut un flux de aer constant și uniform, așa cum a fost prezis în testele din tunelul aerodinamic. Nu am întâmpinat probleme structurale sau vibrații excesive, iar componentele motorului și ale avionului care necesitau răcire au primit-o”, a declarat Raymond Castner, liderul echipei de propulsie a X-59 de la Centrul de Cercetare Glenn al NASA.
Atunci când avioanele depășesc Mach 1 (viteza sunetului, aproximativ 1.234 km/h), ele generează un zgomot puternic, numit boom sonic, produs de undele de presiune ale aerului care se combină într-un șoc acustic cauzat de viteza extremă a aeronavei.
Acest zgomot poate speria oamenii și chiar sparge geamuri, motiv pentru care Administrația Federală a Aviației (FAA) a interzis, în 1973, zborurile supersonice ale aeronavelor civile deasupra uscatului. Transportul aerian comercial supersonic nu a mai cunoscut o perioadă de glorie de la epoca celebrului Concorde, care, deși elegant, era ineficient din punct de vedere al consumului de combustibil, costisitor de operat și cauza numeroase plângeri din cauza zgomotului produs. Ultimul zbor al Concorde-ului a avut loc în 2003, relatează Gizmodo.
NASA a publicat și imagini spectaculoase ale testelor. Echipa X-59 a verificat inițial sistemele hidraulice, electrice și de control din avion, apoi a testat accelerația motorului și a activat postcombustia la putere maximă. Modelele vizibile în jetul de evacuare sunt cunoscute sub numele de „diamante de șoc”, tipare de unde staționare formate prin comprimarea și expansiunea gazelor de evacuare la viteze supersonice.
Avionul X-59 a fost scos pentru prima dată din hangar în Palmdale, California, în ianuarie 2024. Dezvăluirea oficială a fost impresionantă: o aeronavă de 30 de metri lungime, doar 4,27 metri înălțime și 9 metri lățime, având o formă aerodinamică asemănătoare unui ac, menită să pătrundă prin aer cu o perturbare minimă. Designul său subțire și ascuțit nu este întâmplător, acesta reduce schimbările de presiune care se propagă spre sol, transformând un boom sonic obișnuit într-un „pocnit sonic”. Un inginer NASA a comparat sunetul lui X-59 cu zgomotul unei portiere de mașină care se închide.
Pentru a atinge acest obiectiv, motorul avionului este montat deasupra fuzelajului, ceea ce diminuează nivelul de zgomot perceput la sol. Și sectorul privat lucrează la revitalizarea zborurilor supersonice. La sfârșitul lunii ianuarie, compania Boom Supersonic a reușit să își ducă prototipul XB-1 peste viteza sunetului de trei ori într-un singur zbor.
X-59 va zbura la o altitudine de croazieră de 16.764 metri și este proiectat să atingă viteze de până la 1.489 km/h. NASA nu a oferit un nou calendar pentru mult așteptatul său prim zbor (inițial programat pentru anul trecut), dar a precizat că mai sunt necesare teste suplimentare.
Aceste teste vor verifica interferențele electromagnetice, modul în care avionul gestionează datele în condiții normale și de avarie, precum și capacitatea sa de a efectua rulaje la sol, un aspect esențial pentru operaționalizarea aeronavei.
După primul său zbor, NASA va desfășura o serie de experimente pentru a evalua impactul real al „boomului sonic” produs de X-59 la sol. Aceste teste sunt planificate până în 2027, deși calendarul depinde, desigur, de momentul în care aeronava va efectua primul său zbor.
O gaură neagră pare că „trage” cu stele înspre noi din Marele Nor al lui Magellan
Telescoapele NASA au dezvăluit „un buchet de stele” de Ziua Îndrăgostiților
Un telescop european a surprins o fotografie de 80 de milioane de pixeli