Provocările legate de atingerea unui nivel net zero de emisii sunt adesea discutate, însă se acordă puțină atenție beneficiilor pe care le aduce un viitor cu emisii reduse de carbon. Mai puțină ardere a combustibililor fosili înseamnă mai puțină poluare a aerului, iar dacă schimbările sunt realizate corect, emisiile nete zero ar putea duce la case mai ușor de încălzit și la o populație mai sănătoasă datorită mersului pe jos și cu bicicleta în fiecare zi.
Un studiu a analizat poluarea aerului și beneficiile pentru sănătate ale schimbărilor net zero aduse locuințelor noastre, vehiculelor noastre și modurilor în care ne deplasăm.
În primul rând, cercetătorii au prezis modificările poluării aerului care rezultă din cel de-al șaselea buget de carbon al Regatului Unit, care ia în considerare viteza cu care tehnologiile pot fi extinse și implementate, potrivit The Guardian.
Până în 2030, puțin peste jumătate din locuințele noastre vor fi bine izolate și dotate cu sisteme inteligente de control al încălzirii. Se preconizează că arderea la scară largă a biomasei și a lemnului nu va mai juca un rol semnificativ în atingerea obiectivului „zero net”, utilizarea la domiciliu fiind înlocuită de pompe de căldură, rețele de termoficare și o anumită utilizare a hidrogenului.
Una din 10 locuințe va utiliza aceste sisteme de încălzire până în 2030. Pe lângă creșterea numărului de vehicule electrice și a numărului de autobuze rurale, până în 2030, călătoriile active, în special ciclismul și e-biking-ul, vor compensa până la 10% din creșterea prevăzută a transportului rutier.
Cercetătorii au calculat rentabilitatea reducerii numărului de copii cu astm, a cazurilor de cancer pulmonar, accidente vasculare cerebrale și atacuri de cord, precum și a numărului de persoane cu demență. Acestea au inclus productivitatea pierdută din cauza bolilor și a timpului de absență de la serviciu pentru îngrijirea copiilor bolnavi.
Din cauza problemelor legate de controlul gazelor de eșapament ale motoarelor diesel, avem tendința de a ne gândi la trafic ca la cel mai mare poluator, dar s-a constatat că modificările nete zero ale clădirilor sunt de trei ori mai eficiente în reducerea poluării cu particule decât planurile nete zero privind transportul.
Până în 2050, beneficiile pentru sănătate în ceea ce privește poluarea aerului rezultate în urma schimbărilor cu zero emisii în sectorul construcțiilor s-ar ridica la 21 de miliarde de lire sterline, în timp ce cele rezultate în urma transportului rutier ar fi de 9,1 miliarde de lire sterline. Toate aceste beneficii ar fi și mai mari dacă ar fi incluse efectele reducerii dioxidului de azot.
„Se preconizează că schimbările net zero în domeniul transportului se vor amortiza singure prin reducerea costurilor pe parcursul ciclului de viață, iar beneficiile privind gazele cu efect de seră și poluarea aerului vor îmbunătăți și mai mult lucrurile. Beneficiile economice ale reducerii poluării aerului joacă un rol mai important în justificarea politicilor net zero pentru sectorul clădirilor, beneficii care ar fi și mai mari dacă ar fi luată în considerare și poluarea aerului interior”, a spus dr. Sean Beevers de la Imperial College London, care a condus studiul.
Eliminarea treptată a gătitului pe gaz aduce mai multe beneficii, în special în locuințele cu o mai bună etanșare la curent, iar aceste beneficii au fost mai mari decât cele rezultate din controlul anumitor tipuri de poluare exterioară.
Zonele cu venituri reduse din Regatul Unit prezintă în mod constant o poluare a aerului mai mare. Acest decalaj ar putea fi eliminat prin investiții timpurii de tip zero net pentru familiile care se confruntă cu sărăcia energetică, pentru cele care locuiesc în locuințe sociale și în sectorul privat al chiriilor, precum și în zonele cu cele mai mari lipsuri.
Schimbarea până la 7% din călătoriile cu mașina cu mersul pe bicicletă, cu bicicleta sau pe jos până în 2030 ar putea adăuga 1,1 milioane de ani de viață sănătoasă până în 2050.
„Aceste beneficii provin din faptul că oamenii devin mai activi, în special în zonele în care mersul pe jos și cu bicicleta sunt mai puțin răspândite. În plus, cele mai mari câștiguri sunt observate în comunitățile defavorizate, contribuind la reducerea inegalităților în materie de sănătate și, în același timp, la reducerea emisiilor de carbon”, a spus prof. Christian Brand de la Universitatea din Oxford.
Betonul fără ciment ar putea reduce emisiile de carbon din industria construcțiilor
Emisiile de gaze cu efect de seră eliberate de transportul aerian, majorate cu 25%
Un studiu arată că bărbații albi și bogați produc mai multe emisii decât femeile
Emisiile de la marile companii de petrol și gaze ar putea cauza milioane de decese până în 2100