Cu cât petrecem mai mult timp pe rețelele sociale, cu atât suntem mai irascibili

24 01. 2025, 13:00

Un studiu realizat de cercetători de la Centrul pentru Sănătate Cantitativă de la Spitalul General din Massachusetts și Școala Medicală Harvard (SUA) a analizat asocierea dintre utilizarea frecventă a rețelelor sociale și iritabilitatea la adulții americani.

Studiul a constatat că utilizarea frecventă a rețelelor sociale, în special în rândul utilizatorilor activi (ceea ce implică postări frecvente), a fost corelată cu niveluri mai ridicate de iritabilitate.

Cercetările anterioare privind impactul rețelelor sociale asupra sănătății mintale s-au concentrat în principal pe simptomele depresive, acordând o atenție limitată altor emoții negative, precum iritabilitatea. Iritabilitatea, definită drept o tendință către furie și frustrare, a fost asociată cu deficiențe funcționale, rezultate mai slabe ale sănătății mintale și comportamente suicidare.

Deși cercetările anterioare au stabilit conexiuni între utilizarea rețelelor sociale și simptomele depresive, măsura în care implicarea pe rețelele sociale este asociată cu iritabilitatea sau influența acesteia asupra depresiei și anxietății a rămas neclară.

Legătura dintre iritabilitate și rețelele sociale

În studiul publicat în JAMA Network Open, echipa de cercetare a utilizat date din două valuri ale proiectului COVID States, un sondaj web național neprobabilistic realizat între 2 noiembrie 2023 și 8 ianuarie 2024, care includea întrebări despre utilizarea rețelelor sociale și iritabilitate.

Cercetătorii au evaluat relația dintre utilizarea rețelelor sociale și iritabilitate prin analiza răspunsurilor a 42.597 de participanți folosind modele de regresie liniară multiplă.

Sondajul a colectat date sociodemografice, utilizarea auto-raportată a rețelelor sociale și măsuri ale iritabilității. Participanții au completat Testul Scurt de Iritabilitate (BITe), care constă în cinci afirmații care evaluează simptomele de iritabilitate în ultimele două săptămâni. Scorurile variază de la 5 la 30, scorurile mai mari indicând niveluri mai ridicate de iritabilitate. Analiza a inclus, de asemenea, metrici de depresie și anxietate pentru a ține cont de simptomele psihologice suprapuse, explică Medical Xpress.

Utilizarea rețelelor sociale a fost categorisită în funcție de frecvență: niciodată, mai puțin de o dată pe săptămână, o dată pe săptămână, de câteva ori pe săptămână, o dată pe zi, de câteva ori pe zi sau în cea mai mare parte a zilei. Printre platformele analizate s-au numărat Facebook, Instagram, TikTok și Twitter/X. Frecvența postărilor active, implicarea politică și afilierea politică au fost, de asemenea, examinate pentru a identifica potențialii factori de confuzie.

Participanții au avut o vârstă medie de 46 de ani, 58,5% identificându-se drept femei, 40,4% bărbați și 1,1% non-binari. Dintre respondenți, 78,2% au raportat utilizarea zilnică a cel puțin unei platforme de socializare. Utilizarea frecventă a rețelelor sociale a fost corelată cu scoruri mai mari de iritabilitate, chiar și după ajustarea pentru anxietate și depresie.

Iată cum utilizarea frecventă a rețelelor sociale crește iritabilitatea

De exemplu, participanții care au folosit rețelele sociale în cea mai mare parte a zilei au obținut scoruri cu 3,37 puncte mai mari la BITe în modelele neajustate. După ajustarea pentru anxietate și depresie, creșterea a rămas semnificativă, la 1,55 puncte.

Analizele specifice platformei au relevat o relație doză-răspuns între frecvența postărilor și iritabilitate. Postarea de mai multe ori pe zi a fost asociată cu cele mai ridicate niveluri de iritabilitate pe toate platformele, utilizatorii TikTok prezentând cea mai mare creștere (1,94 puncte; 95% CI, 1,57-2,32 puncte).

Variabilele de implicare politică, cum ar fi postările politice frecvente sau consumul de știri politice, au fost asociate cu o creștere a iritabilității. Implicarea politică nu a diminuat relația observată între utilizarea rețelelor sociale și iritabilitate, deși urmărirea știrilor politice „nu foarte îndeaproape” a fost asociată cu o ușoară scădere.

Nivelurile ridicate de implicare pe rețelele sociale, în special postările frecvente, au fost asociate cu o iritabilitate mai mare la adulții americani. Deși studiul nu a putut stabili o cauzalitate directă, rezultatele sugerează o posibilă relație de buclă de feedback, în care iritabilitatea poate influența atât dorința de a te implica, cât și crește iritarea cauzată de utilizarea rețelelor sociale.

Sunt necesare cercetări suplimentare pentru a explora mecanismele care conduc la această asociere și implicațiile acesteia pentru sănătatea publică, precum și posibile strategii de intervenție.

Vă recomandăm să citiți și:

Iată ce poate spune culoarea mucozităților despre organismul tău!

Cercetătorii dezvăluie care sunt microbii din cuptorul cu microunde

Revoluție în medicină! Au fost dezvoltate primele microace imprimate 3D din lume

O singură plimbare zilnică de o oră ar putea prelungi viața cu șase ore