Fisticul a polarizat mult timp papilele gustative ale lumii – aroma este îndrăzneață, nu seamănă deloc cu subtilitatea unei migdale sau a unei nuci. Fie le iubești, fie le urăști.
Dar o parte a narativului despre fistic pare să câștige teren. Fisticul a fost desemnat nuca anului în 2023, iar acum este acum o aromă populară de latte. Untul și crema de fistic au devenit tendințe alimentare pe social media. De altfel, verdele fistic vibrant a făcut chiar câteva apariții pe podium, creatorii de modă fiind inspirați de nuanța pământie.
Ascensiunea fisticului în SUA poate fi atribuită Californiei. Fisticul a generat aproape 3 miliarde de dolari anul trecut pentru stat, ceea ce plasează nuca pe locul șase ca valoare din cele peste 400 de produse agricole cultivate aici.
Datorită aproape în întregime fermierilor din California, SUA au depășit Iranul, țara de origine a nucii, în ultimul deceniu, devenind principalul exportator mondial de fistic.
Motivul din spatele acestei creșteri este mai puțin complicat decât s-ar putea crede: fisticul este durabil. Seceta din California a fost o problemă persistentă timp de mai mulți ani, dar fisticul a făcut fața cu brio. Nucile sunt rezistente la secetă, deoarece arborii au rădăcini mai adânci care pot trece cu bine de perioadele cantități limitate de apă.
„Vremea este ideală pentru fistic. Există doar două sau trei locuri în întreaga lume în care se întâmplă acest lucru”, a declarat Zachary Fraser, președintele și directorul general al American Pistachio Growers.
Sudul Văii Centrale din California este un loc deosebit de popular pentru cultivarea fisticului, potrivit The Guardian.
„De asemenea, fisticul nu are nevoie de aceeași apă de înaltă calitate ca migdalele. Sunt un copac destul de robust. Se pot descurca și cu o calitate ceva mai scăzută a apei, a apei de irigare”, a declarat Darwin Inman, vicepreședinte pentru vânzări și marketing la Horizon Nut Company.
Boom-ul fisticului este un exemplu excelent al relației dintre climă și piață. Criza climatică agravând întreaga lume, investițiile în culturi rezistente la secetă au făcut ca fisticul să inunde piața, transformând nuca de lux într-o aromă accesibilă pentru orice, de la siropuri de cafea la gel de duș.
Fraser subliniază, de asemenea, importanța pe care cultura populară și tendințele în modă, cum ar fi culoarea verde a fisticului, au avut-o pentru a face din nucă un nume cunoscut: „Profităm de orice șansă pe care o avem pentru a profita de aceste oportunități și a reaminti oamenilor că nu este vorba doar despre culoare, ci și despre calitatea produsului. Iar cultivatorii noștri sunt cei mai buni din lume la ceea ce fac.”
Explozia bruscă de popularitate i-a făcut pe unii experți în alimentație să prezică faptul că fisticul ar putea fi următoarea aromă importantă după dovleac.
Un studiu leagă consumul de alcool de o reacție alergică mai severă la nuci
Câte grame de nuci este bine să mănânci zilnic pentru a preveni demența?
Consumul regulat de nuci, benefic pentru dezvoltarea cognitivă