Instrumentele de inteligență artificială ar putea fi utilizate pentru a manipula publicul online în vederea luării unor decizii – de la ce să cumpere la cu cine să voteze, arată specialiștii de la Universitatea Cambridge.
Lucrarea evidențiază o nouă piață emergentă pentru „semnalele digitale de intenție” – cunoscută sub numele de „economia intenției” – în care asistenții AI înțeleg, prognozează și manipulează intențiile umane și vând aceste informații companiilor care pot profita de pe urma lor.
Economia intențiilor este prezentată de cercetătorii de la Leverhulme Centre for the Future of Intelligence (LCFI) din Cambridge ca un succesor al economiei atenției, în care rețelele sociale mențin utilizatorii conectați la platforme și le oferă reclame.
Economia intenției implică organizații din industria tehnologiei cu inteligență artificială care vând informația celui care licitează cel mai mult. Companiile transmit ceea ce știu despre motivațiile dumneavoastră, de la planuri pentru un sejur la hotel la opinii despre un candidat politic.
„Timp de decenii, atenția a fost moneda de schimb a internetului. Împărtășirea atenției cu platformele social media precum Facebook și Instagram a condus comerțul online. Dacă nu este reglementată, economia intențiilor va trata motivațiile tale ca pe noua monedă. Va fi o goană după aur pentru cei care vizează, dirijează și vând intențiile umane”, a declarat dr. Jonnie Penn, istoric al tehnologiei la LCFI.
Studiul susține că modelele lingvistice mari (LLM), tehnologia care stă la baza instrumentelor AI, cum ar fi chatbotul ChatGPT, vor fi utilizate pentru a „anticipa și orienta” utilizatorii pe baza „datelor intenționale, comportamentale și psihologice”, potrivit The Guardian.
„Ar trebui să începem să luăm în considerare impactul probabil pe care o astfel de piață l-ar avea asupra aspirațiilor umane, inclusiv alegeri libere și corecte, o presă liberă și o concurență loială pe piață, înainte de a deveni victime ale consecințelor sale neintenționate”, a adăugat dr. Penn.
Autorii cercetării au afirmat că economia atenției permite agenților de publicitate să cumpere accesul la atenția utilizatorilor în prezent prin licitații în timp real pe bursele de publicitate sau să o cumpere în viitor prin achiziționarea unui spațiu publicitar de o lună pe un panou publicitar.
Nokia, una dintre primele companii de telefonie, lansează o arhivă online cu istoria brandului
Cum depășim singurătatea în era mediului online?
Sănătatea mintală precară a fost legată de consumul de conținut negativ online