Programul Pisa al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) va măsura capacitatea elevilor de a lua măsuri ca răspuns la criza climatică și de a-și „asuma poziția și rolul” cu privire la această situație.
„Se va face cald și totul va lua foc, iar oceanele vor crește. Acesta este cel mai rău dintre cele mai rele. Cum poți combate asta? Ei bine, îl repari, îl oprești să se întâmple, iei măsuri preventive”, spune Josh Dorian, un elev din clasa a XI-a.
În 2025, pentru prima dată în aproape un deceniu, știința va fi principalul subiect al programului OCDE pentru evaluarea internațională a elevilor (Pisa) – care se desfășoară la fiecare trei ani, axându-se alternativ pe lectură, matematică și știință, notează The Guardian.
Anul acesta, va măsura cunoștințele și capacitatea elevilor de 15 ani din 92 de țări și economii de a acționa în privința schimbărilor climatice, sub un nou titlu: Agenția în Antropocen.
Andreas Schleicher, directorul pentru educație al OCDE, descrie cadrul științific actualizat drept o „mică revoluție” care abordează capacitatea elevilor de a distinge dovezile științifice de dezinformare în contextul „celei mai mari provocări a timpurilor noastre – mediul”.
„Nu este vorba despre câțiva oameni care vor fi ingineri sau oameni de știință mai târziu în viață. Aceasta este fundația pe care dorim să o creăm pentru fiecare elev”, spune el.
Dr. Goran Lazendic, care lucrează cu Australian Council for Educational Research, este directorul internațional al sondajului responsabil pentru realizarea Pisa în acest an. El spune că sondajul nu a fost niciodată doar despre curriculum sau despre cunoașterea conținutului.
„Scopul Pisa este de a înțelege modul în care tinerii sunt pregătiți să își asume poziția și rolul în lumea globală”, spune el.
Acesta este motivul pentru care sondajul se concentrează pe elevii care se apropie de sfârșitul educației formale și se pregătesc să participe la continuarea studiilor sau să lucreze.
Agenția în Antropocen testează capacitatea elevilor de a înțelege și de a explica interacțiunile umane cu sistemele terestre, de a lua decizii în cunoștință de cauză pe baza evaluării diferitelor surse.
Răspunzând la întrebări specifice, ei vor trebui, de asemenea, să dea dovadă de discernământ – o înțelegere a modului în care alegerile individuale și colective pot face diferența.
Dr. Peta White, profesor asociat la Universitatea Deakin, care a condus conceperea programului Agenția în Antropocen, spune că educația privind schimbările climatice recunoaște că sistemele Pământului sunt modificate prin interacțiunea umană.
Dr. White, o fostă profesoară, are zeci de ani de experiență în cercetarea științei mediului și în educația privind schimbările climatice. Mulți tineri înțeleg problemele, spune ea, dar nu știu ce să facă în privința lor.
„Nu predăm modul de a înțelege care este cel mai înfricoșător impact climatic. Ceea ce este important este să le permitem tinerilor să aprecieze contextul în care ne aflăm și să fie capabili să meargă mai departe”, spune ea.
Plantele au devenit mai puțin hrănitoare din cauza schimbărilor climatice
Un studiu arată că muștele sunt mai vulnerabile decât albinele la schimbările climatice
Cât ne va costa să rezolvăm problema schimbărilor climatice dacă nu luăm măsuri acum?
Tinerii din toată lumea se simt copleșiți de amenințarea schimbărilor climatice