Inteligența Artificială a declanșat o criză de fraudă academică în universități

23 12. 2024, 13:00
Sursa foto: Shutterstock

Mai mult de jumătate dintre studenți folosesc acum inteligența artificială generativă, semănând îndoială asupra campusurilor, în timp ce profesorii și studenții se întorc unii împotriva altora, iar elevii harnici sunt prinși în bătaia focului.

Un astfel de exemplu este Albert. Atunci când a primit din senin un e-mail de la echipa de conduită a universității, i s-a schimbat percepția asupra sistemului.

Albert, un student de 19 ani la limba engleză, a scanat conținutul, uimit. Fusese acuzat că a folosit inteligența artificială pentru a completa o lucrare evaluată. Dacă nu participa la o audiere pentru a răspunde profesorului său sau nu răspundea la e-mail, ar fi fost automat respins la curs. Problema era că el nu copiase.

Albert, care a cerut să rămână anonim, era tulburat. Poate că nu a fost cel mai bun efort al său, dar a muncit din greu la eseu. Cu siguranță nu a folosit inteligența artificială pentru a-l scrie.

„Și să fiu acuzat de acest lucru din cauza unor fraze semnalizatoare, cum ar fi în plus față de și în contrast, m-am simțit foarte înjosit”, spune el.

Consecințele acestei acuzații îi frământau mintea – dacă pica acest modul, ar putea fi nevoit să repete întregul an – dar faptul că trebuia să se apere l-a afectat profund.

„M-am simțit foarte înjosit”

„Am simțit că este o palmă dată muncii mele asidue din întregul modul pentru un eseu scris prost. Învățasem din greu și, în general, eram un student de nota 10 – un eseu prost a însemnat brusc că am folosit inteligența artificială?”, adaugă tânărul.

La audiere, Albert a stat în fața a trei membri ai personalului – doi din departamentul său și un observator. Aceștia i-au spus că audierea a fost înregistrată și i-au cerut numele, legitimația de student și codul cursului. Apoi a fost interogat timp de o jumătate de oră despre misiunea sa. Trecuseră luni de când prezentase eseul și se simțea conștient că nu putea răspunde la întrebări cu atâta încredere pe cât și-ar fi dorit, dar a încercat să facă tot posibilul. L-au întrebat dacă și-a creat vreodată un cont la ChatGPT? Dar cu Grammarly?

Albert nu s-a simțit capabil să se apere până la sfârșit, moment în care era pe punctul de a plânge, potrivit The Guardian.

„Le-am recunoscut chiar că știam că eseul nu era bun, dar nu am folosit inteligența artificială”, spune el.

Au trecut doi ani de când ChatGPT a fost lansat. Acesta a zguduit industrii de la film la media și medicină, iar educația nu este excepție. Creat de OpenAI, cu sediul în San Francisco, acesta face posibil ca aproape oricine să producă o lucrare scrisă acceptabilă în câteva secunde, pe baza câtorva date de bază.

Multe astfel de instrumente sunt acum disponibile, cum ar fi Gemini de la Google, Copilot de la Microsoft, Claude și Perplexity. Aceste modele lingvistice mari absorb și procesează seturi vaste de date, la fel ca un creier uman, pentru a genera materiale noi. Pentru elevi, este cât se poate de aproape de o zână bună pentru un eseu de ultim moment. Pentru educatori, însă, este un coșmar.

„AI, o ciumă a educației?”

Conform unui studiu realizat de Higher Education Policy Institute, mai mult de jumătate dintre studenți utilizează inteligența artificială generativă pentru a le ajuta la evaluări, iar aproximativ 5% dintre studenți recunosc că o folosesc pentru a trișa.

În noiembrie, Times Higher Education a raportat că, în ciuda „evidenței lacunare”, cazurile par să fi crescut foarte mult în universități, unele dintre acestea raportând o creștere de 15 ori a cazurilor de înșelăciune.

Dar confuzia cu privire la modul în care aceste instrumente ar trebui utilizate – dacă ar trebui utilizate – a adus suspiciuni în instituții gândite pentru a fi construite pe încredere. Unii cred că inteligența artificială va revoluționa în bine modul în care oamenii învață, ca un profesor personal 24/7. Pentru alții, este o amenințare existențială la adresa întregului sistem de învățare – o „ciumă a educației”, care riscă să demoleze procesul de cercetare academică.

Albert a trebuit să aștepte emoționat timp de două luni până când a aflat, din fericire, că a trecut modulul. A fost o ușurare, deși nu a putut afla dacă eseul în cauză a fost notat negativ. Până atunci, însă, răul fusese făcut. Deja nu se mai simțea la locul lui la universitate și se gândea să renunțe. Audierea pentru conduită necorespunzătoare l-a determinat să ia o decizie și a decis să se transfere la o altă instituție pentru al doilea an.

Vă mai recomandăm să citiți și:

Câți bani a strâns până acum xAI, compania de Inteligență Artificială a lui Elon Musk

Mințile noastre ar procesa limbajul la fel ca Inteligența Artificială

Google anunță o nouă familie de Inteligență Artificială capabilă să identifice emoțiile

Chatboții bazați pe Inteligență Artificială ar putea ajuta oamenii cu cumpărăturile de sărbători