Home » Știință » Deși s-a prăbușit la începutul acestui an, elicopterul Ingenuity al NASA de pe Marte mai are un as în mânecă

Deși s-a prăbușit la începutul acestui an, elicopterul Ingenuity al NASA de pe Marte mai are un as în mânecă

Foto: NASA/JPL-Caltech/LANL/CNES/CNRS
Publicat: 13.12.2024

Oamenii de știință de la Laboratorul de Propulsie Jet (JPL) au oferit miercuri, 11 decembrie a.c., în cadrul Întâlnirii Anuale din 2024 a Uniunii Americane de Geofizică (AGU), o actualizare despre elicopterul Ingenuity al NASA, avariat pe Marte.

După ce a ajuns pe Planeta Roșie atașat de roverul Perseverance, elicopterul Ingenuity al NASA a început o serie de zboruri de test pentru a demonstra că zborul motorizat în atmosfera rarefiată a planetei este posibil. După aproape trei ani de funcționare, Ingenuity s-a prăbușit în timpul celui de-al 72-lea zbor, pe 18 ianuarie 2024, suferind daune la rotor care îl fac incapabil să mai zboare vreodată.

Cu toate acestea, în urma realizării „primei investigații aeronautice pe o altă lume”, managerii misiunii de la JPL afirmă că elicopterul ar putea avea o a doua viață pe Marte.

Ce se va întâmpla cu elicopterul Ingenuity al NASA în următorii 20 de ani?

„Suntem foarte mândri să raportăm că, deși a avut o aterizare dificilă în timpul celui de-al 72-lea zbor, senzorii pentru avionică și baterie funcționează perfect, iar Ingenuity ne oferă acum un ultim cadou: va continua să funcționeze ca stație meteo, înregistrând date telemetrice, realizând imagini în fiecare sol (zi marțiană) și stocându-le la bord”, a declarat Teddy Tzanetos, managerul proiectului Ingenuity, în cadrul prezentării echipei la AGU.

JPL și-a petrecut luni întregi investigând prăbușirea lui Ingenuity și a concluzionat că sistemele de navigație ale elicopterului nu au avut suficiente informații din cauza texturii monotone și lipsite de contrast a suprafeței marțiene.

„Asta nu înseamnă că am reușit să aflăm totul despre acest zbor”, a spus Håvard Grip, primul pilot al elicopterului, în cadrul prezentării de astăzi. „Concluzia noastră este că nu avem suficiente date pentru a înțelege complet succesiunea evenimentelor din momentul aterizării”, a adăugat Grip.

Toate sistemele sunt funcționale

Grip a mai spus că, deși investigația echipei s-a încheiat, aceasta este departe de a fi completă din cauza distanței uriașe dintre JPL și locul final al prăbușirii lui Ingenuity.

„Unul dintre lucrurile care îngreunează această investigație este lipsa relativă de informații. Locul accidentului este la peste 160 de milioane de kilometri distanță. Nu există o cutie neagră, nu există martori oculari. Nu putem merge acolo să examinăm direct, așa că lucrăm cu fragmentele limitate de informații disponibile”, a spus el.

Cu toate acestea, oamenii de știință de la JPL au adăugat că, în afară de daunele de la rotor care i-au încheiat misiunea, Ingenuity este în stare bună. „Dacă l-am întreba pe elicopter despre starea sa, acesta ar raporta că totul este în regulă. Nu are un senzor care să detecteze daunele la rotor, dar, chiar și după aterizarea dură, sistemele avionice, bateria și senzorii sunt perfect funcționale”, a spus Tzanetos.

Cum vor fi preluate datele de la elicopterul Ingenuity al NASA?

De asemenea, Ingenuity mai are suficient spațiu de stocare pentru aproximativ 20 de ani, ceea ce înseamnă că poate continua să colecteze date și imagini în fiecare zi marțiană (sol). Totuși, există șanse mari ca aceste date să nu mai ajungă pe Pământ. Roverul Perseverance, prin care Ingenuity comunică prin legătură radio, se află acum la o distanță de 3 kilometri de elicopter. Curând, Ingenuity ar putea pierde definitiv legătura cu echipa de pe Pământ, scrie Space.com.

„Este foarte probabil ca, în următoarea lună, să pierdem contactul pentru totdeauna sau poate până când vom merge pe Marte cu astronauți, peste 20 de ani”, a spus Tzanetos.

Deși s-a prăbușit, Ingenuity a fost un succes extraordinar. Elicopterul a fost proiectat să efectueze doar cinci zboruri pe Marte, dar a reușit să realizeze 72. De asemenea, fiind doar un demonstrator tehnologic, nu a fost echipat cu instrumente științifice.

JPL privește deja spre viitorul zborurilor motorizate pe Marte. În cadrul prezentării, oamenii de știință au dezvăluit un concept nou pentru un elicopter destinat Planetei Roșii, numit Mars Chopper.

Acest design conceptual, care nu are încă un calendar pentru lansare, include șase rotoare și ar fi de 20 de ori mai greu decât Ingenuity. Ar putea transporta câteva kilograme de echipament științific și ar putea explora autonom locații izolate, parcurgând până la 3 kilometri pe zi.

Vă recomandăm să citiți și:

Noi speranțe pentru viața extraterestră! Ce a găsit o misiune NASA pe planeta pitică Ceres?

Telescopul Hubble a realizat cea mai apropiată imagine cu un quasar de până acum

Cum se extinde Universul dacă este deja infinit?

Astronomii sunt tot mai aproape să afle cum s-au format galaxiile gigantice ale Universului

Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș este blogger începând cu anul 2009, având experiență și în domeniile publicitate și jurnalism. Este pasionat de marketing și de tehnologie, dar cel mai mult îi place să știe lucruri, motiv pentru care a fost atras de Descopera.ro. citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Rămășițele unor picturi murale romane antice au fost scoase la lumină în Spania
Rămășițele unor picturi murale romane antice au fost scoase la lumină în Spania
Rocile străvechi dezvăluie cum a modelat apa prima crustă continentală a Pământului
Rocile străvechi dezvăluie cum a modelat apa prima crustă continentală a Pământului
Arheologii au elucidat misterul „Castelului Părăsit” din Austria
Arheologii au elucidat misterul „Castelului Părăsit” din Austria
15 fapte mai puțin cunoscute despre Papa Francisc. A fost bodyguard, ar fi botezat extratereștrii, se deghiza și ieșea noaptea pe străzi
15 fapte mai puțin cunoscute despre Papa Francisc. A fost bodyguard, ar fi botezat extratereștrii, se deghiza și ieșea ...
Papa Francisc a murit în a doua zi de Paște
Papa Francisc a murit în a doua zi de Paște
Anturajul are un efect mai negativ asupra băieților decât a fetelor, arată un studiu
Anturajul are un efect mai negativ asupra băieților decât a fetelor, arată un studiu
Test de cultură generală. Cum știu păsările încotro să zboare?
Test de cultură generală. Cum știu păsările încotro să zboare?
Un astronom a descoperit cea mai veche galaxie spiralată din Univers
Un astronom a descoperit cea mai veche galaxie spiralată din Univers
Moda second-hand revine în forță: De ce hainele „cu istorie” sunt noul lux
Moda second-hand revine în forță: De ce hainele „cu istorie” sunt noul lux
Un expert avertizează că strategia SUA în Ucraina a eșuat, ba chiar ar putea face mai rău
Un expert avertizează că strategia SUA în Ucraina a eșuat, ba chiar ar putea face mai rău
O femeie s-a prefăcut timp de 16 ani că este mută. Cum s-a aflat totul?
O femeie s-a prefăcut timp de 16 ani că este mută. Cum s-a aflat totul?
Povestea întemeierii Romei, oraşul de pe Şapte Coline. Ab urbe condita!
Povestea întemeierii Romei, oraşul de pe Şapte Coline. Ab urbe condita!
Statele Unite își vor reduce prezența în Siria în următoarele săptămâni
Statele Unite își vor reduce prezența în Siria în următoarele săptămâni
Pentru prima dată, roboții au alergat alături de oameni la un semimaraton
Pentru prima dată, roboții au alergat alături de oameni la un semimaraton
Primul copil de mingi cu sindromul Down într-un meci din ATP Tour
Primul copil de mingi cu sindromul Down într-un meci din ATP Tour
Mai mulți șoferi de mașini Tesla susțin că le-a fost modificat kilometrajul
Mai mulți șoferi de mașini Tesla susțin că le-a fost modificat kilometrajul
Arhitectul francez care a „nenorocit” prin „restaurare” Biserica „Sfinții Trei Ierarhi” din Iași, Biserica Mănăstirii Curtea de Argeș și Biserica „Sfântul Dumitru” din Craiova
Arhitectul francez care a „nenorocit” prin „restaurare” Biserica „Sfinții Trei Ierarhi” din Iași, Biserica ...
Creierul soldaților de elită ascunde anomalii necunoscute până acum
Creierul soldaților de elită ascunde anomalii necunoscute până acum