Sănătatea mintală precară a fost legată de consumul de conținut negativ online

24 11. 2024, 20:00

Persoanele cu sănătatea mintală precară sunt mai predispuse să navigheze pe internet în căutare de conținut negativ, ceea ce le agravează simptomele, potrivit unui studiu condus de cercetători de la UCL (Anglia).

Conform studiului, relația dintre sănătatea mintală precară și comportamentul online este cauzală și bidirecțională.

Studiul a fost publicat în revista Nature Human Behaviour.

Cercetătorii au dezvoltat un instrument sub formă de extensie pentru browser, care le adaugă „etichete de conținut” paginilor web, similare etichetelor nutriționale de pe alimente. Aceste etichete sunt concepute pentru a-i ajuta pe utilizatori să ia decizii mai sănătoase și mai bine informate despre conținutul pe care îl consumă, punând accent pe impactul emoțional al conținutului, precum și pe practicitatea și caracterul informativ al acestuia.

Sănătatea mintală precară, influențată de conținutul pe care-l consumăm pe internet

„Rezultatele noastre arată că navigarea pe pagini cu conținut negativ reflectă starea de spirit a unei persoane, dar poate, de asemenea, să o agraveze. Acest lucru creează un cerc vicios care poate perpetua problemele de sănătate mintală pe termen lung”, a declarat profesoara Tali Sharot, de la UCL Psychology & Language Sciences, Max Planck UCL Centre for Computational Psychiatry and Ageing Research și Massachusetts Institute of Technology, coautoare a studiului.

Peste 1.000 de participanți la studiu au răspuns la întrebări despre sănătatea lor mintală și au împărtășit istoricul lor de navigare online cu cercetătorii. Folosind metode de procesare a limbajului natural, cercetătorii au analizat tonul emoțional al paginilor web vizitate. Ei au constatat că persoanele cu o stare de spirit mai proastă și simptome mintale mai grave tind să acceseze mai des conținut negativ, iar după vizionarea acestuia, se simțeau și mai rău.

Într-un alt experiment, cercetătorii au manipulat conținutul paginilor web accesate de participanți, expunându-i pe unii dintre ei la conținut negativ și pe alții la conținut neutru. Cei care au fost expuși la conținut negativ au raportat o stare de spirit mai proastă ulterior, demonstrând un efect cauzal al conținutului negativ asupra dispoziției. De asemenea, când li s-a permis să navigheze liber ulterior, aceștia au ales să acceseze din nou mai mult conținut negativ, ceea ce confirmă relația bidirecțională: conținutul negativ afectează dispoziția, iar o dispoziție agravată stimulează consumul de conținut negativ, scrie Eurek Alert.

Etichete cu informații

„Aceste rezultate contribuie la dezbaterea continuă privind relația dintre sănătatea mintală și comportamentul online. Majoritatea cercetărilor anterioare s-au concentrat pe cantitatea de utilizare, cum ar fi timpul petrecut pe ecran sau frecvența utilizării rețelelor sociale, ceea ce a dus la concluzii mixte. În schimb, noi ne concentrăm pe tipul de conținut accesat și descoperim că tonul emoțional al acestuia este legat cauzal și bidirecțional de sănătatea mintală și de dispoziție”, a declarat Christopher Kelly, doctorand și coautor al studiului, de la UCL Psychology & Language Sciences, Max Planck UCL Centre for Computational Psychiatry and Ageing Research și Massachusetts Institute of Technology.

Pentru a verifica dacă o intervenție poate influența alegerile de navigare și îmbunătăți starea de spirit, cercetătorii au desfășurat un alt studiu. Au adăugat etichete de conținut în rezultatele unei căutări pe Google, indicând dacă fiecare rezultat ar putea îmbunătăți starea de spirit, ar putea-o agrava sau nu ar avea niciun impact. Participanții au fost mai predispuși să aleagă site-urile pozitive etichetate drept benefice pentru starea lor de spirit, iar cei care au accesat astfel de site-uri au raportat ulterior o dispoziție mai bună.

„Suntem obișnuiți să vedem etichete pe produsele alimentare care oferă informații nutriționale precum zahăr, calorii sau proteine, ajutându-ne să luăm decizii mai informate despre alimentație. O abordare similară i-ar putea fi aplicată conținutului pe care îl consumăm online, oferindu-le oamenilor posibilitatea de a face alegeri mai sănătoase”, a concluzionat prof. Sharot.

Vă recomandăm să citiți și:

O substanță din strugurii roșii ar putea preveni cancerul

De ce nu este bine să-ți faci patul imediat după ce te-ai trezit dimineața?

Dilema creatinei: Ar putea ajuta și creierul, nu doar mușchii?

Oamenii de știință au transformat sângele în material care repară oasele