O companie a realizat primul zbor civil supersonic de la Concorde încoace
Primul zbor civil supersonic de la Concorde încoace a devenit, într-o anumită măsură, realitate, odată cu anunțul făcut de Dawn Aerospace despre avionul său autonom Mk-II Aurora, propulsat de rachete, care a depășit bariera sunetului atingând viteza Mach 1.1 pe 12 noiembrie 2024.
De la retragerea Concorde-ului anglo-francez în 2003, zborul supersonic civil a devenit o artă pierdută. În ultimii ani, mai multe startupuri au lucrat la proiecte pentru a crea o nouă generație de avioane supersonice mai silențioase, mai ecologice, mai eficiente și mai rentabile.
Acum, un avion a efectuat primul zbor civil supersonic de la Concorde încoace, deși sub forma unei aeronave experimentale autonome, cu o anvergură a aripilor de 4 metri și o greutate de 200 de kilograme. În timpul zborului pe deasupra aerodromului Glentanner, de lângă baza muntelui Aoraki/Cook din Noua Zeelandă, Mk-II Aurora a atins viteza Mach 1.1 urcând la o altitudine de 25.150 m.
Primul zbor civil supersonic de la Concorde încoace
Potrivit companiei, Mk-II Aurora a stabilit și alte recorduri: primul avion supersonic proiectat și construit în Noua Zeelandă, cea mai mare altitudine atinsă din această țară și cea mai rapidă ascensiune la 20 km. Performanța de urcare a avionului a fost realizată în 118,6 secunde, cu 4,2 secunde mai rapid decât un F-15 special modificat în anii 1970, notează New Atlas.
În plus, aeronava Mk-II Aurora a efectuat un al doilea zbor la doar șase ore distanță.
Obiectivul final al programului este atingerea unei viteze de aproximativ Mach 3.5 la marginea spațiului, la o altitudine de 100 km. Acolo, aeronava Aurora ar putea fi folosită pentru cercetare în microgravitație, studii atmosferice, observarea Pământului și testarea zborurilor de mare viteză.
Redefinirea limitelor aviației
„Această realizare evidențiază potențialul imens al avioanelor propulsate de rachete de a atinge performanțe nemaivăzute”, a declarat Stefan Powell, CEO al Dawn Aerospace.
„Cu testul de zbor 57, am eliminat ultimul risc tehnic major al programului Aurora: dinamica vehiculului în regimul transonic. Am confirmat Aurora ca fiind vehiculul cu cea mai rapidă rată de ascensiune construit vreodată. Acest moment deschide calea pentru ca Aurora să devină avionul cel mai rapid și cu cea mai mare altitudine de zbor, redefinind limitele aviației”, a comentat acesta.
Vă recomandăm să citiți și:
Planeta Venus ascunde cratere de impact nemaivăzute până acum
Are viața extraterestră nevoie de o planetă pentru a supraviețui? Oamenii de știință cred altceva!
Ciocnirea stelelor neutronice creează un Big Bang în miniatură