Angajații sunt evaluați mai aspru atunci când finalizează sarcini cu întârziere, arată un studiu
Aveți o sarcină pe care amânați să o terminați ca să puteți face cu totul altceva? Dacă aruncăm o privire asupra noilor cercetări despre procrastinare, s-ar putea să nu mai fi o idee atât de bună.
Oamenii de știință care studiază psihologia celor care lasă treaba pentru ultima clipă au descoperit că munca depusă cu întârziere tinde să fie judecată mai aspru decât atunci când termenul limită este respectat.
Constatările sugerează că, deși ați putea fi tentați să profitați de timpul maxim alocat pentru a face ultimele retușuri la un raport, o prezentare sau lucrare, efortul suplimentar ar putea să nu fie apreciat de colegi dacă se face în detrimentul livrării punctuale.
Studiul a fost realizat pe mii de participanți
Conform unui studiu recent, munca finalizată cu întârziere a fost considerată ca fiind de o calitate semnificativ mai scăzută decât aceeași lucrare livrată la timp.
„Toate cercetările pe care le-am găsit analizau cum influențează termenele-limită mintea și acțiunile oamenilor. Noi am vrut să înțelegem cum influențează un termen-limită percepțiile altora despre acei angajați,” a explicat prof. Sam Maglio de la Universitatea din Toronto.
Studiul, realizat pe mii de participanți din SUA și Marea Britanie, a inclus manageri și profesioniști în resurse umane. Participanții au evaluat diverse proiecte creative, marcate ca „livrate la timp”, „devreme” sau „târziu”.
Lucrările etichetate „târziu” au fost constant percepute ca având o calitate inferioară, similară cu includerea unui defect obiectiv, precum nerespectarea unui număr de cuvinte.
Un termen limită nerespectat i-a făcut pe evaluatori să creadă că un angajat are mai puțină integritate și au raportat că ar fi mai puțin dispuși să lucreze cu acea persoană sau să îi atribuie sarcini în viitor.
Nu contează numărul de zile depășite
„Toată lumea a văzut exact aceeași lucrare pentru un concurs artistic, aceeași lucrare pentru o școală sau aceeași propunere de afaceri. Nu au putut să nu se folosească de faptul că știau când a sosit lucrarea pentru a-și ghida modul în care spun cât de bună este”, a declarat Maglio.
Conform raportului, cei care își prezintă cu nerăbdare lucrările mai devreme ar trebui să fie informați că acest lucru nu pare să genereze o îmbunătățire a opiniei. De asemenea, nu a contat cât de târziu a fost depusă lucrarea, întârzierile de o zi sau de o săptămână fiind privite la fel de negativ – și acest lucru a rămas valabil în cazul în care angajatul și-a avertizat managerul cu privire la acest aspect, transmite The Guardian.
Vă mai recomandăm să citiți și:
Vești proaste! Procrastinarea este asociată cu o sănătate precară, arată un nou studiu
De ce obișnuim să amânăm lucrurile?
Știința din spatele procrastinării: de ce amânăm ce avem de făcut?