Avionul X-59 de la NASA se apropie cu pași repezi de primul său zbor. Începând cu 30 octombrie a.c., inginerii agenției spațiale americane au desfășurat teste cu motoarele avionului la instalația Lockheed Martin Skunk Works din Palmdale, California.
În cadrul testelor preliminare, inginerii NASA au pornit motoarele avionului X-59 la viteze reduse pentru a verifica dacă există scurgeri și pentru a se asigura că sistemele aeronavei funcționează conform așteptărilor. Echipa a încărcat apoi combustibil la bordul avionului și a testat motoarele la putere redusă. Până acum, inginerii din cadrul programului au transmis că avionul funcționează cum trebuie.
„Prima fază a testelor de motor a fost de fapt o încălzire pentru a ne asigura că totul decurge bine înainte să pornim motoarele”, a declarat Jay Brandon, inginer-șef pentru X-59, citat de Space.com.
Avionul X-59 a fost conceput pentru a zbura la o viteză de Mach 1,4 (sau de 1,4 ori mai rapid decât viteza sunetului) și o altitudine de 16,7 kilometri. Aeronava cuprinde un motor modificat F414-GE-100 construit de General Electric, familia F414 fiind folosită pentru o gamă largă de aeronave militare, inclusiv unele variante ale avionului de luptă Boeing F/A-18 Super Hornet pilotate de Marina Americană.
NASA a folosit avioane F/A-18 pentru a simula sunetul X-59 și pentru a valida microfoane și alți senzori acustici ce vor ajuta campania de testare a avionului. Acestea fiind spuse, X-59 a fost conceput pentru a zbura mai repede decât viteza sunetului fără să genereze acel boom sonic asurzitor care însoțește de obicei aeronavele ce sparg bariera sunetului. Momentan, zborul supersonic este interzis în spațiul aerian al Statelor Unite, însă NASA speră ca X-59 să arate că zborul supersonic este posibil și fără boom sonic. Dacă o aeronavă poate fi proiectată pentru așa ceva, atunci zborurile domestice, transportul medical și multe altele ar fi posibile într-un timp considerabil mai scurt.
Pentru a reduce volumul boomului sonic, avionul X-59 are o geometrie unică ce include o secțiune alungită a nasului care măsoară 11,5 metri din cei 30 de metri ai aeronavei. Așadar, în loc de un zgomot asurzitor, NASA spune că X-59 ar crea un sunet similar în volum cu trântirea ușii unei mașini auzită de la interior.
Totuși, din cauza nasului alungit, piloții vor avea un câmp vizual limitat. De fapt, cabina are un sistem unic numit „eXternal Vision System”; în esență, un ecran va permite piloților să vadă ce este în fața lor prin intermediul realității augmentate.
Încă nu a fost stabilită o dată pentru primul zbor al avionului, însă atunci când se va ridica de la sol, X-59 va zbura deasupra anumitor state americane selectate în prealabil și cercetătorii vor colecta date despre sunetele produse de aeronavă. Dezvoltarea avionului durează deja de ani buni, iar NASA caută soluții pentru tehnologii silențioase de zeci de ani.
Un telescop NASA a găsit ceva nemaivăzut până acum în găurile negre
Christa McAuliffe, sau cum s-a sfârșit tragic proiectul Teacher in Space. Dezastrul NASA
NASA a contribuit cu o sumă astronomică la economia Statelor Unite în anul fiscal 2023
NASA a descoperit „o pereche de ochi” înfricoșători în spațiu, care se uită fix la noi