Home » Știință » Celulele moarte sunt eliminate din organism într-un mod surprinzător

Celulele moarte sunt eliminate din organism într-un mod surprinzător

Publicat: 22.10.2024

Un nou studiu dezvăluie o metodă de curățare surprinzător de „canibală”. Unele celule stem moarte din corpul mamiferelor par să devină hrană pentru vecinele lor, au descoperit cercetătorii din SUA.

Aceste celule stem vii sunt atrase de „mirosul” degajat de doi receptori sensibili, care sunt acordați spațial la „mirosul” morții și al vieții. „Mecanismul funcționează numai atunci când fiecare receptor captează semnalul la care este acordat”, explică biologul celular Katherine Stewart de la Universitatea Rockefeller din SUA.

„Dacă unul dintre ei dispare, mecanismul nu mai funcționează. Este o modalitate foarte frumoasă de a menține zona curată fără a consuma celule sănătoase”, a adăugat Stewart.

Studiul a fost efectuat pe foliculii de păr ai șoarecilor aflați în ultimele etape ale vieții lor.

Studiile anterioare au arătat că, atunci când moartea celulară devine generalizată în bulbul de păr al șoarecilor, celulele din teaca exterioară inferioară sunt cele care elimină cadavrele. Dar, până acum, nu era clar ce se întâmplă atunci când moartea ajunge la celulele stem ale foliculilor, scrie ScienceAlert.

O metodă de curățare „canibală”

În cadrul experimentelor, Stewart și colegii săi au demonstrat că, atunci când celulele stem ale foliculului pilos (HFSC) mor, acestea sunt înghițite rapid de vecinele lor, înainte ca celulele imunitare, cum ar fi macrofagele, de exemplu, să poată interveni și să facă același lucru.

Reținând inflamația, se pare că HFSC se protejează reciproc împotriva unui sistem imunitar hiperactiv.

Atunci când HFSC nu pot să se mănânce între ele, cadavrele lor perturbă menținerea pe termen lung a rezervei de celule stem.

Pe de altă parte, în cazurile în care se pot mânca între ele, unele HFSC consumă până la șase din vecinii lor muribunzi.

„Aceasta ar putea fi o modalitate de reciclare a combustibilului pentru energie”, explică biologul celular Elaine Fuchs, care conduce laboratorul de la Rockefeller, „dar de îndată ce resturile sunt eliminate, acestea trebuie să se întoarcă rapid la activitățile lor de menținere a rezervei de celule stem și de producere a părului organismului”.

Un mecanism puternic pentru prevenirea deteriorării țesuturilor

Întregul proces pare să fie atent controlat prin intermediul a doi receptori de pe HFSC care funcționează ca niște întrerupătoare. Un receptor răspunde la un semnal lipidic, secretat de un vecin muribund. Celălalt răspunde la un acid retinoic care favorizează creșterea, secretat de alte celule sănătoase.

„O celulă muribundă declanșează începerea mecanismului, iar când nu mai există celule moarte, semnalul lipidic dispare, rămânând doar semnalul acidului retinoic de la celulele sănătoase”, spune Stewart.

Cercetătorii presupun că această detectare rapidă a celulelor cadaverice ar putea funcționa și în alte țesuturi din corpul mamiferelor, deși vor fi necesare cercetări suplimentare pentru a testa această idee.

În orice caz, echipa susține că descoperirea lor reprezintă un „mecanism puternic pentru eliminarea rapidă a celulelor muribunde și prevenirea deteriorării țesuturilor”.

Studiul a fost publicat în Nature.

Modul extraordinar prin care celulele se adaptează la lipsa hranei