Home » Știință » Saturn are în sfârșit un asteroid troian, dar nu pentru mult timp

Saturn are în sfârșit un asteroid troian, dar nu pentru mult timp

Publicat: 19.10.2024

Deși Saturn nu era cunoscut anterior ca având un troian, una dintre lunile sale, Tethys, are două luni proprii, dintre care una, Calypso, a fost fotografiată de Cassini și seamănă probabil cu 2019 UO14.

Nava spațială Lucy a fost trimisă să studieze asteroizii troieni ai lui Jupiter – corpuri care urmează aceeași orbită, dar în punctele Lagrangian cu 60 de grade înaintea sau în spatele planetei gigant. Ea merge acolo pentru că ne așteptăm ca acești asteroizi să dezvăluie unele lucruri interesante despre dezvoltarea Sistemului Solar, dar și pentru că sunt foarte mulți de explorat.

Știm, de asemenea, despre troieni când vine vorba de celelalte planete gigantice, precum și pentru Pământ și Marte. Totuși, până acum, Saturn lipsea.

Cei care credeau în miturile antice ar fi putut concluziona că Saturn a mâncat asteroizii troieni, așa cum făcea zeul roman cu copiii săi. Cu toate acestea, oamenii de știință erau convinși că Saturn trebuie să aibă troieni și au continuat vânătoarea până când au fost recompensați cu descoperirea asteroidului 2019 UO14.

Cu toate acestea, statutul de troian al 2019 UO14 este doar temporar. Asta nu este deosebit de neobișnuit. Mulți troieni sunt tranzitorii. Gravitația unei planete modifică încet orbitele obiectelor din apropiere până când acestea se învârt în jurul punctului Lagrange 4 (L4), cu 60 de grade înaintea planetei, sau L5, cu 60 de grade în urmă.

Într-un sistem stelar cu o singură planetă, acesta ar putea fi sfârșitul lucrurilor, dar ușoara atracție gravitațională constantă de la alte planete este perturbatoare, astfel încât mulți troieni se îndepărtează în cele din urmă suficient de mult de punctul Lagrange și trec pe o orbită ne-Troiană.

„2019 UO14 a fost probabil capturat ca un Centaur și a rămas prins în jurul L4 cu aproximativ 2.000 de ani în urmă”, scriu cercetătorii.

Nava spațială Lucy a fost trimisă să studieze asteroizii troieni ai lui Jupiter

În termeni astronomici, Centaurii sunt obiecte care orbitează între Jupiter și Neptun și traversează orbita a cel puțin o planetă. Aceștia se așteaptă ca acesta să mai aibă în față încă o mie și ceva de ani de statut de troian.

Dacă 2019 UO14 are o compoziție similară cu cea a multor altor Centauri, împărtășirea orbitei lui Saturn ar face-o suficient de caldă încât o parte din gheața sa să se transforme în gaz și să evadeze, luând praful cu ea. Cu alte cuvinte, ar fi o cometă, după cum spun astronomii.

Observațiile efectuate nu arată niciun semn de activitate, dar autorii consideră că șansele sunt suficient de mari pentru a justifica continuarea lucrărilor. Dacă au dreptate, acesta ar fi primul troian activ observat vreodată.

La distanța dintre Uranus sau Neptun și Soare este prea frig pentru ca gheața să se topească. La Jupiter, unele gaze ar fi scăpat cu mult timp în urmă, în timp ce gheața, cum ar fi gheața de apă, ar fi stabile. Dacă 2019 UO14 nu este activă, autorii propun ca aceasta să fi orbitat cândva mai aproape de Soare și să fi pierdut atunci gheața mai volatilă.

Centaurii sunt obiecte care orbitează între Jupiter și Neptun

Lipsa troienilor anteriori pentru Saturn este oarecum ciudată. Există mai mult de 13.000 de troieni cunoscuți pentru Jupiter. Nu este surprinzător că Saturn are mai puțini – la urma urmei, gravitația sa este mai mică, nu poate ataca o centură de asteroizi din apropiere la fel de ușor, iar cei care există ar fi mai îndepărtați de noi și, prin urmare, mai greu de observat.

Gravitația unei planete modifică încet orbitele obiectelor din apropiere până când acestea se învârt în jurul punctului Lagrange 4 (L4), cu 60 de grade înaintea planetei, sau L5, cu 60 de grade în urmă. Într-un sistem stelar cu o singură planetă, acesta ar putea fi sfârșitul lucrurilor, dar ușoara atracție gravitațională constantă de la alte planete este perturbatoare, astfel încât mulți troieni se îndepărtează în cele din urmă suficient de mult de punctul Lagrange și trec pe o orbită ne-Troiană, scrie IFLScience.

Autorii concluzionează că 2019 UO14 a fost probabil capturat ca un Centaur și a rămas prins în jurul L4 cu aproximativ 2.000 de ani în urmă.

Inelele lui Saturn vor dispărea peste șase luni

Saturn a aruncat o cometă în afara Sistemului Solar

Mimas, satelitul lui Saturn care seamănă cu „Steaua Morții”, ascunde un secret

„Spițele” lui Saturn au revenit, iar Telescopul Hubble a reușit să le fotografieze

S-a stins din viață doamna Delia Budeanu, una dintre cele mai iubite prezentatoare TV ale României!
Renovarea unei case din Franța a scos la iveală un cimitir vechi de 700 de ani, cu morminte din epoca romană
Cel mai complet genom de tigru tasmanian ar putea readuce la viață specia
Un cimitir vechi de 5.000 de ani din Spania adăpostește de două ori mai multe femei decât bărbați
Bruce Springsteen: „Mi-am petrecut viața judecând distanța dintre realitatea americană și visul american”
Actorul Kiefer Sutherland, cel mai bine plătit actor într-o dramă de televiziune. „Cred că cel mai atractiv lucru este simțul umorului”
Cum trebuie să mergi ca să consumi mai multă energie?
IQ-ul din liceu poate prezice cât alcool vei consuma ca adult