Home » Știință » Astronomii au detectat o emisie de raze gamma de foarte mare energie în jurul unui pulsar îndepărtat

Publicat: 20.10.2024

Folosind Large High-Altitude Air Shower Observatory (LHAASO), o echipă internațională de astronomi a detectat raze gamma de foarte înaltă energie (VHE) în jurul pulsarului PSR J0248+6021, care poate fi haloul pulsarului sau o nebuloasă de vânt.

Pulsarii sunt stele neutronice rotative, puternic magnetizate, care emit un fascicul de radiații electromagnetice. Ele sunt de obicei detectate sub forma unor scurte rafale de emisie radio; totuși, unele dintre ele sunt observate și prin telescoape optice, cu raze X și cu raze gamma.

Sursele care emit radiații gamma cu energii ale fotonilor cuprinse între 100 GeV și 100 TeV sunt numite surse de raze gamma cu energie foarte mare (VHE), în timp ce cele cu energii ale fotonilor de peste 0,1 PeV sunt cunoscute sub denumirea de surse de raze gamma cu energie foarte mare (UHE).

Natura acestor surse nu este încă bine înțeleasă; prin urmare, astronomii caută constant noi obiecte de acest tip pentru a le caracteriza, ceea ce ar putea arunca mai multă lumină asupra proprietăților lor în general, scrie Phys.org.

Pulsarii sunt stele neutronice rotative, puternic magnetizate

Natura acestor surse nu este încă bine înțeleasă; prin urmare, astronomii caută constant noi obiecte de acest tip pentru a le caracteriza, ceea ce ar putea aduce mai multă lumină asupra proprietăților lor în general.

Descoperit în 1997, PSR J0248+6021 este un pulsar de vârstă mijlocie cu o perioadă de rotație de aproximativ 217 milisecunde și o putere la un nivel de 213 decilioane erg/s.

Pulsarul are o măsură de dispersie neobișnuit de mare, de aproximativ 370 pc/cm3, care se datorează cel mai probabil localizării sale în cadrul regiunii gigantice dense de hidrogen atomic ionizat (regiunea HII), denumită W5, la o distanță de aproximativ 6.500 de ani lumină.

Acum, o echipă de astronomi condusă de Zhen Cao de la Academia Chineză de Științe (CAS) raportează detectarea emisiei de raze gamma VHE situată aproape de poziția PSR J0248+6021. Descoperirea se bazează pe datele provenite de la Water Cherenkov Detector Array (WCDA) al LHAASO.

Cea mai plauzibilă explicație a emisiei de raze gamma

Analizând datele WCDA, echipa lui Cao a identificat trei surse de raze gamma, dintre care două sunt aproape de PSR J0248+6021 pe baza distanței lor unghiulare. Una dintre ele s-a dovedit a fi o sursă extinsă în concordanță cu 1LHAASO J0249+6022 raportată în primul catalog LHAASO, în timp ce cealaltă este o sursă punctiformă cu o distanță unghiulară de aproximativ 1,2 grade de pulsar.

Potrivit lucrării, nu a fost găsită nicio contraparte clară extinsă pe mai multe lungimi de undă a lui 1LHAASO J0249+6022, de la benzile radio la cele GeV.

Prin urmare, autorii lucrării au concluzionat că cea mai plauzibilă explicație a emisiei de raze gamma VHE detectate este procesul Compton invers al electronilor și pozitronilor foarte relativizați injectați de PSR J0248+6021.

Astronomii au observat că morfologia emisiei de raze gamma VHE sugerează că 1LHAASO J0249+6022 este haloul pulsarului TeV sau o nebuloasă de vânt pulsar asociată cu PSR J0248+6021.

Un fenomen meteorologic trecut cu vederea produce raze gamma în atmosferă

Oamenii de știință au descoperit razele gamma cu cea mai mare energie din Univers

NASA a trimis un avion direct în furtuni pentru a studia razele gamma de mare energie

O animație halucinantă dezvăluie cum ar arăta Universul dacă am putea vedea razele gamma

Regele Ferdinand către ambasadorul francez: „Puteţi să contaţi pe armata mea”
Un experiment sugerează că pisicile asociază cuvintele cu imagini
Una dintre ultimele vânători ale lui Nicolae Ceaușescu: A împușcat un cerb rar, dar nu s-a mulțumit doar cu atât. A făcut un adevărat masacru
Vulturii din Cartea Junglei au fost inspirați de cei patru membri The Beatles
Abel Meeropol, creatorul unuia dintre cele mai controversate cântece. A adoptat copiii soților Rosenberg, cuplul executat pentru spionaj
Bărbații și femeile procesează durerea diferit, arată un studiu
Ceva ciudat se întâmplă cu microbii din orașe
Un mister neelucidat, Take Ionescu la Conferința de Pace din 1919. „A săvârșit una din cele mai mari greșeli din viaţa lui publică?”
Aproape toți meteoriții care lovesc Pământul au ceva foarte important în comun