Folosirea telefonului în timpul mersului pune pietonii în pericol
Noi cercetări de la Universitatea din Columbia Britanică (UBC), Canada, care analizează interacțiunile reale dintre pietoni și vehicule pe străzi aglomerate, arată că folosirea telefonului în timpul mersului de către pietoni duce la riscuri de siguranță mai mari.
Studiile anterioare au sugerat că folosirea telefonului în timpul mersului, cum ar fi pentru trimiterea de mesaje sau pentru vorbit, aduce cu sine un risc mai mare ca pietonii să fie loviți de mașini, din cauza incapacității de a reacționa la traficul din apropiere sau a abaterii de la trecerile de pietoni marcate.
De fapt, noul studiu, publicat recent în revista Accident Analysis and Prevention, a constatat că pietonii distrași sunt adesea mai puțin conștienți de împrejurimile lor, făcând mai puține ajustări ale traiectoriei sau vitezei, ceea ce le reduce eficiența generală în navigare. Acest nivel de distragere poate crește cu 45% gravitatea interacțiunilor cu vehiculele și incidentele apropiate de accidente.
Folosirea telefonului în timpul mersului, un pericol pentru pietoni
„Pietonii care nu erau distrași au făcut alegeri mai sigure atunci când interacționau cu vehiculele. Aceștia au menținut distanțe mai mari față de vehicule, au permis mai frecvent trecerea traficului și și-au ajustat viteza atunci când era necesar”, a declarat dr. Tarek Sayed, profesor de inginerie civilă și expert în siguranța transporturilor, liderul echipei de cercetare.
Cercetătorii au observat, de asemenea, diferențe în comportamentul șoferilor. Aceștia au încetinit adesea atunci când se apropiau de pietoni distrași, semn că recunoșteau riscul crescut cauzat de mișcările imprevizibile ale acestora, notează Tech Xplore.
Studiul a utilizat un sistem de vedere computerizată dezvoltat la UBC și modele de simulare bazate pe Inteligență Artificială pentru a analiza date video de trafic din două intersecții aglomerate din centrul orașului Vancouver. Analiza s-a concentrat pe pietonii distrași (cei care trimiteau mesaje, citeau pe telefon, vorbeau la telefon sau ascultau muzică), pe pietonii atenți și pe conflictele de trafic, adică situațiile în care utilizatorii drumului, precum vehiculele și pietonii, se află pe o traiectorie de coliziune și sunt expuși riscului unui accident.
Cum pot fi făcute drumurile mai sigure pentru pietoni?
Rezultatele pot contribui la îmbunătățirea modelelor de siguranță a pietonilor și la crearea unor intervenții menite să reducă riscurile în trafic. „De exemplu, putem lua în considerare riscul mersului distras și putem proiecta infrastructuri mai sigure, ajustând ciclurile semafoarelor la treceri sau introducând semnale audio care să informeze pietonii când este momentul potrivit să traverseze. De asemenea, planificatorii urbani ar putea afișa avertismente specifice pentru pietonii distrași de telefoanele lor sau chiar să introducă notificări mobile care să împiedice utilizarea telefoanelor în timp ce pietonii traversează”, a explicat coautoarea studiului, Tala Alsharif, studentă la inginerie civilă la UBC.
Aceste perspective pot sprijini și proiectarea infrastructurii prin identificarea zonelor cu risc ridicat, care ar trebui să fie libere de dispozitive mobile, și implementarea unor metode precum sisteme de avertizare bazate pe senzori pentru a minimiza distragerea atenției. În locurile cu o frecvență ridicată a distragerii pietonilor, trecerile de pietoni ridicate ar putea face ca pietonii să fie mai vizibili pentru șoferi.
„Prin integrarea constatărilor noastre în cercetările și abordările viitoare de gestionare a traficului, vom putea evalua mai bine riscurile la care sunt expuși pietonii și vom dezvolta strategii pentru a îmbunătăți siguranța rutieră”, a spus Gabriel Lanzaro, student la inginerie civilă la UBC și coautor al studiului.
Vă recomandăm să citiți și:
Descoperirea care prezice cu exactitate riscul de mortalitate
Cercetătorii descoperă cum apar vocile cauzate de schizofrenie
Oamenii percep trecutul mai bine decât viitorul, arată un studiu
Test de cultură generală. Care este diferența dintre zahărul de trestie și zahărul de sfeclă?