Home » Știință » Inteligența Artificială, marele câștigător al Premiului Nobel pentru Fizică din 2024

Publicat: 08.10.2024

Săptămâna Premiilor Nobel este în toi! Premiul Nobel pentru Fizică din 2024, al doilea din seria de premii prestigioase, a fost anunțat marți, 8 octombrie a.c.

Anul acesta, Premiul Nobel pentru Fizică a fost acordat pentru „descoperiri și invenții fundamentale care permit învățarea automată cu rețele neurale artificiale”, subgrup al Inteligenței Artificiale.

Cei doi laureați ai Premiului Nobel pentru Fizică au folosit instrumente din fizică pentru a dezvolta metode care pun bazele pentru învățarea automată din zilele noastre. John Hopfield a creat un sistem de memorie asociativă care poate stoca și reconstrui imagini și alte tipuri de tipare în date. Geoffrey Hinton, numit și „Nașul Inteligenței Artificiale”, a inventat o metodă care poate să găsească în mod autonom proprietăți în date, iar astfel poate să efectueze sarcini precum identificarea anumitor elemente în imagini, arată un comunicat de presă al Fundației Nobel.

„Munca laureaților a adus deja cel mai mare beneficiu”

Atunci când vorbim despre Inteligența Artificială, ne referim adesea la învățarea automată cu ajutorul rețelelor neurale artificiale. Această tehnologie a fost inspirată inițial de structura creierului. Într-o rețea neurală artificială, neuronii creierului sunt reprezentanți de noduri care au diverse valori. Aceste noduri se influențează reciproc prin conexiuni care pot fi asemănate cu sinapsele și care pot fi mai puternice sau mai slabe.

Rețeaua este instruită, spre exemplu, prin dezvoltarea de legături mai puternice între noduri cu valori înalte. Laureații Premiului Nobel pentru Fizică din 2024 au desfășurat cercetări importante cu rețele neurale artificiale începând din anii 1980, au mai transmis membrii Comitetului Nobel.

„Munca laureaților a adus deja cel mai mare beneficiu. În fizică, noi folosim rețele neurale artificiale în mai multe domenii, cum ar fi dezvoltarea de noi materiale cu proprietăți specifice”, a precizat Ellen Moons, director al Comitetului Nobel pentru Fizică.

Unul dintre laureații Nobelului pentru Fizică, „uluit” de anunț

Unul dintre cei doi laureați, Geoffrey Hinton, a avut o intervenție la conferința de presă în cadrul căreia a fost anunțat Premiul Nobel pentru Fizică și a spus jurnaliștilor că este „uluit” de anunț.

Hinton a mai precizat că avansul în rețelele neurale artificiale va fi comparabil cu Revoluția Industrială, dar că în același timp trebuie să avem grijă ca acestea „să nu scape de sub control”.

„Oricând vreau să aflu un răspuns la ceva, îl întreb pe ChatGPT-4. Nu am încredere totală, însă este folositor”, a mai spus laureatul Nobel, întrebat de un jurnalist dacă are vreun program preferat de Inteligență Artificială.

Cu o zi înainte, primul din seria premiilor, cel pentru medicină, a fost câștigat de doi oameni de știință care au descoperit „un principiu fundamental care guvernează reglarea activității genetice”. Premiul Nobel pentru Fiziologie sau Medicină, a fost acordat pentru „descoperirea microARN-ului și a rolului său în reglarea genetică post-transcripțională”.

Cine ar putea câștiga Premiul Nobel pentru Pace în 2024?

Premiul Nobel pentru Medicină 2024, câștigat de doi cercetători care au descoperit „un principiu fundamental”