Home » Știință » Megastructurile din spațiu detectate de un telescop NASA ar putea fi cu totul altceva

Foto: NRAO/AUI/NSF; Dana Berry / SkyWorks; ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)
Publicat: 05.10.2024

La începutul acestui an, oamenii de știință au sugerat că una dintre navele spațiale ale NASA, Wide-field Infrared Survey Explorer (WISE) ar putea fi responsabilă pentru descoperirea unor semnale ce ar indica prezența unor megastructuri folosite pentru a capta energia stelelor. Aceste așa-numite „sfere Dyson” ar fi semnul unei civilizații extrem de avansate, capabile să efectueze modificări majore în sistemele lor planetare. Sau poate o sferă Dyson este „doar” un Hot DOG.

Totuși, nu toți au fost convinși de aceste detecții, iar un om de știință care lucrează cu WISE (naveta spațială a fost redenumită NEOWISE în 2013) este hotărât să clarifice lucrurile. Acesta sugerează că semnalele sunt mult mai probabil să reprezinte galaxii prăfuite cu găuri negre masive, denumite „Hot DOG” (Hot Dust-Obscured Galaxies) .

„Ca membru al echipei WISE care lucrează la galaxii îndepărtate detectate de WISE, menționarea constantă a ‘sferelor Dyson’ de la lansare încoace a fost enervantă”, a declarat astronomul britanic Andrew Blain, profesor la Universitatea din Leicester.

„Apariția unui studiu care aproape spunea ‘iată-le’ a fost picătura care a umplut paharul!”, continuă astronomul. După cum umanitatea descoperă rapid, prețul de a fi o civilizație tehnologizată este legat de cerințele energetice imense ale invențiilor noastre.

Ce este o sferă Dyson?

Principala sursă de energie din orice sistem planetar este steaua centrală, ceea ce înseamnă că civilizațiile extraterestre (dacă există) ar putea apela la stelele lor pentru a extrage direct energia necesară, prevenind scurgerea acesteia în spațiu.

O „sferă Dyson” este o megastructură ipotetică care ar putea înconjura o stea și i-ar capta direct energia. Această tehnologie a fost sugerată pentru prima dată de fizicianul Freeman Dyson în 1960. De atunci, mulți oameni de știință au vânat astfel de posibile structuri, considerând că detectarea unei asemenea structuri ar constitui dovada unei civilizații extraterestre extrem de avansate, explică Space.com.

Un posibil semnal al unei astfel de megastructuri ar fi detectarea excesului de „căldură reziduală” sub forma radiațiilor infraroșii. Echipa cunoscută sub numele de Project Hephaistos caută astfel de semnale printre 5 milioane de stele, folosind date de la WISE, Gaia și alte telescoape.

În mai 2024, Project Hephaistos a publicat un studiu în revista Monthly Notices of the Royal Astronomical Society (MRNAS), declarând detectarea a șapte obiecte neobișnuite care i-ar putea corespunde acestui tipar. Aceste obiecte semănau cu stelele pitice roșii, cele mai comune și longevive stele din Calea Lactee, dar aveau o semnătură infraroșie neobișnuită, care ar putea indica prezența sferelor Dyson.

Aceasta a fost scânteia care l-a făcut pe Blain să intervină.

Ce este un „Hot DOG”?

El avertizează că a presupune că un astfel de semnal indică o sferă Dyson este un demers „plin de riscuri” din cauza zgomotului asociat unui eșantion atât de mare de stele. Și, mai important, el atrage atenția asupra confuziei cu emisiile provenite de la galaxii prăfuite de fundal, în special Hot DOG-uri.

„Numărul de Hot DOG-uri dintr-o anumită porțiune de cer este exact cât să găsești șapte în zona cercetată de WISE. Și cu siguranță există Hot DOG-uri, în timp ce nu e deloc clar dacă există sfere Dyson”, a spus Blain.

Hot DOG-urile sunt galaxii extrem de puternice, cu găuri negre supermasive în centru. Ele sunt întunecate în lumina vizibilă din cauza învelișurilor de praf care le înconjoară, dar sunt luminoase în infraroșu, care poate trece prin aceste straturi de praf.

WISE a descoperit primele Hot DOG-uri la începutul anilor 2010. Populația lor o include și pe WISE J224607.57−052635.0 (W2246-0526), care, la descoperirea sa, în 2015, a fost catalogată drept „cea mai luminoasă galaxie” observată vreodată.

De ce pot fi confundate aceste două lucruri?

Blain a explicat și de ce galaxiile Hot DOG ar putea fi confundate cu sfere Dyson în datele WISE.

„Dacă galaxia Hot DOG s-ar afla în spatele unei stele căutate pentru o ‘sferă Dyson’, în infraroșu ar arăta similar. Cu 5 milioane de stele analizate, găsirea a șapte Hot DOG-uri aproape de o stea este exact ceea ce te-ai aștepta să găsești. Noi am evitat intenționat să căutăm Hot DOG-uri în spatele stelelor, deoarece acest lucru împiedică vizibilitatea lor în lumină optică”, a spus el.

Blain concluzionează că speculațiile despre sferele Dyson detectate de WISE sunt nefondate.

„Cred că e clar: pot exista sfere Dyson, dar e puțin probabil ca acestea să fie ceea ce vedem aici. Observațiile acestor obiecte ar putea fi totuși foarte utile, deoarece puține Hot DOG-uri au fost studiate în detaliu”, a spus el.

„Mai mult, mi-am dat seama că orice grup de extratereștri capabili să construiască o sferă Dyson ar fi la fel de capabili să o ascundă, trimițându-ne un semnal fals. Asta mi se pare interesant, ar putea să se ascundă în cosmos, iar noi nu am putea să-i detectăm”, continuă omul de știință.

Deși unii ar putea fi dezamăgiți de posibilitatea eliminării sferelor Dyson din discuție, Blain are alte preocupări. „Eu am fost mai dezamăgit de faptul că datele WISE sunt folosite într-un subiect atât de speculativ”, a spus el.

Cercetările lui Blain sunt publicate pe site-ul arXiv.

Cu ce este acoperită suprafața planetei Marte? Cercetătorii de la MIT au descoperit ceva uluitor

Un pas important în înțelegerea structurii vaste a Universului. Ce a descoperit o nouă cercetare?

O explozie nucleară ar putea proteja Pământul de impactul catastrofal cu un asteroid

Astronomii au găsit o planetă care arată ca Pământul peste 8 miliarde de ani

De ce unii oameni se bâlbâie?
Ce ar fi găsit echipa fostului prim-ministru britanic Boris Johnson după o întâlnire cu Benjamin Netanyahu
Cercetătorii au descoperit că delfinii „zâmbesc” atunci când au chef de joacă
Livrările de mașini Tesla în al treilea trimestru, sub nivelul așteptat
Cărturarul francmason care îi învăţa pe tineri carte gratuit
Industria agricolă din România a trecut printr-un an dezastruos
Cât au cheltuit turiștii români pe bilete de avion în vara anului 2024?
OpenAI a ajuns una dintre cele mai valoroase companii din lume
„O generație fără fumat” ar preveni peste 1 milion de morți la nivel mondial, arată un studiu
ProMotor lansează episodul #54 din „Podcast cu Prioritate” alături de Bogdan Stelea
O nouă specie de „rechin fantomă” în mările din Australia și Noua Zeelandă
Zeci de mii de papagali și-au dezlănțuit furia și au atacat un orășel din Argentina
Microplasticele ar putea ajunge în creierul oamenilor și prin respirație
Dragos Anastasiu: „Banul e doar o consecință a faptelor tale bune”. Lecție deschisă despre succesul în afaceri, în EXCLUSIVITATE, la „Altceva cu Adrian Artene”
Ce efecte a descoperit un studiu în cazul tinerilor hărțuiți în liceu?
Test de cultură generală. Care este diferența dintre vreme și climă?
Soarele s-a dezlănțuit din nou! O furtună geomagnetică puternică lovește astăzi Pământul