Doar o mică parte din cele 10.000 de orașe din întreaga lume pot fi considerate „orașe de 15 minute”, conform unui studiu publicat în revista Nature Cities.
Cercetătorii au folosit date publice pentru a calcula distanța medie pe care oamenii trebuie să o parcurgă pe jos sau cu bicicleta pentru a ajunge la serviciile esențiale – cum ar fi supermarketuri, școli, spitale și parcuri – și au calculat proporția de locuitori care au cele necesare la îndemână.
„Atunci când ne-am uitat la rezultate, am fost uimiți de cât de inegale sunt acestea”, a declarat Matteo Bruno, fizician la Sony Computer Science Laboratories din Roma și autor principal al studiului.
Cercetătorii au selectat 54 de orașe pentru a le explora în detaliu și au constatat că cele mai accesibile orașe erau cele europene de dimensiuni medii, precum Zurich, Milano, Copenhaga și Dublin – toate având servicii esențiale care puteau fi accesate în 15 minute de mai mult de 95% dintre locuitori.
La coada clasamentului se aflau orașele nord-americane întinse, cu o dependență ridicată de mașini, precum San Antonio, Dallas, Atlanta și Detroit, arată The Guardian.
Orașele mici tind să obțină scoruri mai bune, însă cercetătorii au constatat că în unele metropole mari, precum Berlin și Paris, mai mult de 90% dintre locuitori trăiesc la o distanță de 15 minute de mers pe jos de serviciile esențiale.
Autorii au dezvoltat un algoritm pentru a explora cât de mult ar trebui să se schimbe aceste orașe pentru a deveni mai accesibile. Aceștia au descoperit că Atlanta ar trebui să mute 80% din facilitățile sale pentru a obține o distribuție egală pe locuitor, în timp ce Parisul ar trebui să mute doar 10%.
Orașul din România care va avea o pistă de biciclete de 22,8 kilometri
Oraşul din România în care locuințele au ajuns mai scumpe decât în Bucureşti
Mierlele din orașe au început să imite sunetele scoase de trotinete