Home » Știință » WASP-76b, planeta infernală cu „vânturi de fier” și temperaturi de 2.000 de grade Celsius

Publicat: 12.09.2024

De-a lungul timpului, cercetătorii au descoperit exoplanete care mai de care mai interesante. WASP-76b este una dintre cele mai extreme, cu o temperatură diurnă de peste 2.000 de grade Celsius.

O echipă de cercetători a descoperit că este chiar mai bizară decât se credea inițial! Planeta este blocată magnetic de steaua sa gazdă, astfel că este înconjurată de vânturi intense. Acestea conțin cantități mari de atomi de fier care trec din straturile inferioare în cele superioare ale atmosferei.

Exoplanetele există în afara Sistemului Solar și orbitează în jurul altor stele. Prima descoperire confirmată a avut loc în anii 1990 și, de atunci, au fost descoperite peste 5 200.

Multe dintre acestea sunt giganți gazoși precum Jupiter sau Saturn, iar altele sunt planete mici, stâncoase, asemănătoare Pământului, mai puțin, probabil, gradul lor de locuibilitate.

Pe măsură ce vor fi dezvoltate telescoape și tehnici de detecție mai avansate, nu numai că nivelul de detecție va crește și mai mult, dar și capacitatea noastră de a explora aceste lumi extraterestre.

Una dintre cele mai extreme exoplanete

O astfel de exoplanetă, WASP-76b, a primit multă atenție în ultima vreme. Este o gigantă gazoasă ultra-încălzită care se află la 640 de ani lumină de noi, în direcția constelației Peștii. A fost descoperită în 2013 și are o orbită foarte apropiată de steaua sa gazdă, efectuând o orbită în doar 1,8 zile terestre.

Apropierea de stea a dus la temperaturi diurne extreme de peste 2.000 de grade Celsius. O echipă de astronomi, dintre care unii de la Universitatea din Geneva, a anunțat în revista Astronomy & Astrophysics că a descoperit dovezi ale unor vânturi intense de fier în atmosfera planetei WASP-76b.

Astronomii s-au concentrat asupra acestei planete încă de la descoperirea sa, pentru a încerca să înțeleagă mecanismele din atmosfera acestei lumi Jupiter foarte fierbinți. Este într-adevăr o lume fascinantă și chiar și un curcubeu a fost detectat acolo, scrie ScienceAlert.

Echipa și-a concentrat atenția asupra părții diurne, unde temperaturile sunt mult mai ridicate. Ei au folosit spectrograful ESPRESSO care a fost instalat pe Very Large Telescope al Observatorului European de Sud.

Niveluri extreme de radiații de la steaua gazdă

Acesta este cunoscut pentru stabilitatea sa și pentru rezoluția spectrală ridicată, astfel încât poate distinge niveluri extrem de fine de detaliu într-un spectru stelar.

Folosind o tehnică cunoscută sub numele de spectroscopie de emisie de înaltă rezoluție, echipa a studiat spectrul luminii vizibile. Abordarea se bazează pe detectarea liniilor de emisie într-un spectru și permite decodarea compoziției chimice.

Aici au detectat semnătura chimică a fierului și au constatat că acesta se deplasa de la nivelurile inferioare către straturile superioare ale atmosferei.

Studiul atmosferelor exoplanetelor ne ajută să ne dezvoltăm în continuare înțelegerea gamei de medii de pe aceste lumi extraterestre. Fiind o gigantă gazoasă, descoperirile de pe WASP-76b ne ajută să aflăm mai multe despre climatul lumilor care sunt afectate de niveluri extreme de radiații de la steaua gazdă.

„Vânătorul de exoplanete” va începe să caute un alt Pământ în 2026