Home » Știință » S-a confirmat! Eclipsele creează unde gravitaționale atmosferice

S-a confirmat! Eclipsele creează unde gravitaționale atmosferice

Publicat: 07.09.2024

Echipe de studenți de la trei universități din SUA au reușit pentru prima dată să măsoare ceea ce oamenii de știință au prezis de mult: eclipsele pot genera unde gravitaționale atmosferice.

Aceste unde au fost identificate în datele capturate în timpul eclipsei solare inelare din 14 octombrie 2023 din America de Nord, ca parte a proiectului Nationwide Eclipse Ballooning Project (NEBP), sponsorizat de NASA.

Prin intermediul NEBP, echipe de elevi de liceu și studenți au fost amplasate de-a lungul traseului eclipsei prin mai multe state americane, unde au lansat baloane meteorologice echipate cu instrumente concepute pentru studii de inginerie sau experimente de știință atmosferică. Un grup de echipe științifice din New Mexico a colectat date care au demonstrat definitiv legătura dintre eclipsă și formarea de unde gravitaționale atmosferice, o descoperire care ar putea îmbunătăți prognozele meteorologice.

„Înțelegerea modului în care atmosfera reacționează în cazul special al eclipselor ne ajută să înțelegem mai bine atmosfera, ceea ce, la rândul său, ne ajută să facem previziuni meteorologice mai precise și, în cele din urmă, să înțelegem mai bine schimbările climatice”, spun cei care au realizat experimentele.

Studenții au confirmat că eclipsele creează unde gravitaționale atmosferice

Echipele anterioare au căutat și ele unde gravitaționale atmosferice în timpul eclipselor anterioare, cercetare susținută de NASA și de Fundația Națională pentru Știință din SUA. În 2019, o echipă NEBP staționată în Chile a colectat date promițătoare, dar lansările de baloane la intervale de o oră nu au furnizat suficiente detalii. Încercările de a repeta experimentul în 2020 au fost împiedicate de restricțiile de călătorie impuse de COVID-19 în Argentina și de o ploaie puternică care a împiedicat colectarea de date în Chile.

Liderii proiectului au luat în considerare aceste lecții atunci când au planificat experimentul pentru 2023, programând lansări de baloane la fiecare 15 minute și alegând cu grijă locațiile cu cel mai mare potențial de succes, scrie Phys.org.

„New Mexico părea deosebit de promițător. Majoritatea surselor de unde gravitaționale atmosferice sunt convecția, sistemele meteorologice și munții. Am vrut să eliminăm toate aceste posibile surse”, a spus Jie Gong, cercetătoare la NASA Climate and Radiation Lab de la Goddard Space Flight Center din Greenbelt, Maryland, și parte din cercetarea asupra undelor gravitaționale atmosferice.

Proiectul a creat un „supersit” în Moriarty, New Mexico, unde au fost grupate patru echipe de științe atmosferice: două de la Plymouth State University din Plymouth, New Hampshire, și câte una de la State University of New York (SUNY) Albany și SUNY Oswego.

Cum au decurs experimentele?

Studenții au început să lanseze baloane la ora 10 dimineața, cu o zi înainte de eclipsă.

„Au lucrat în ture pe parcursul zilei și nopții, iar apoi toți au fost pe teren pentru eclipsă”, a spus Eric Kelsey, profesor asociat de cercetare la Plymouth State și liderul regional nord-est al NEBP.

Fiecare balon lansat de echipele științifice a purtat o radiosondă, un pachet de instrumente care a măsurat temperatura, locația, umiditatea, direcția și viteza vântului în fiecare secundă a urcării sale prin atmosferă. Radiosondele au transmis acest flux de date brute către echipa de la sol. Studenții au încărcat datele pe un server comun, unde Gong și doi studenți absolvenți au petrecut luni întregi procesând și analizând informațiile.

Confirmarea faptului că eclipsa a generat unde gravitaționale atmosferice în cerul de deasupra New Mexico a venit în primăvara anului 2024.

„Am pus toate datele la un loc în funcție de timp și când am reprezentat grafic această serie temporală, am putut deja vedea dungile în semnal. I-am bombardat pe toți cu e-mailuri. Am fost foarte entuziasmați”, a spus Gong.

Programul le-a oferit multor studenți prima lor experiență în colectarea de date. Dar beneficiile depășesc abilitățile tehnice și științifice.

„Studenții au învățat enorm prin practicarea lansării de baloane meteorologice. A fost o curbă de învățare uriașă. Au trebuit să colaboreze pentru a rezolva toate aspectele logistice și să depășească dificultățile. Este o practică bună a abilităților de lucru în echipă”, a spus Kelsey.

„Toate acestea sunt tehnic complicate. Deși acum ne concentrăm pe rezultatul științific, cea mai importantă parte este că studenții au fost cei care au făcut acest lucru posibil”, a spus Des Jardins.

Ce se întâmplă dacă nu stai jos o săptămână? Un YouTuber a făcut un experiment

Cât de nesănătos mănâncă, de fapt, studenții?

Oamenii de știință au găsit „un semnal” în troposfera Pământului