Home » Știință » Astronomii au făcut cea mai precisă măsurătoare de până acum cu strălucirea Universului

Publicat: 06.09.2024

Oamenii de știință au călătorit până la marginea Sistemul Solar, cel puțin virtual, pentru a face cele mai precise măsurători de până acum cu strălucirea Universului, un fenomen numit „strălucirea cosmică optică de fond”.

Acum, un nou studiu publicat în The Astrophysical Journal folosește observații făcute cu sonda New Horizons de la NASA, care a trecut de Pluto în 2015 și se află acum la 8,7 miliarde de kilometri depărtare de Pământ, pentru a răspunde la o întrebare aparent simplă: „Este cerul cu adevărat întunecat?”.

Spațiul ar părea întunecat pentru ochii umani, dar oamenii de știință cred că nu este chiar așa. Încă de la începuturile cosmice, miliarde de galaxii cu nenumărate stele s-au format și au murit, lăsând în urmă o lumină imperceptibil de slabă. Am putea să ne-o imaginăm ca o lumină de veghe a spațiului.

De 100 de miliarde de ori mai slabă decât razele Soarelui

Michael Shull, astrofizician la Universitatea Colorado Boulder, SUA, și echipa sa, coordonați de Marc Postman de la Institutul Telescopului Spațial din Baltimore, au calculat cât de strălucitoare este acea lumină. Descoperirile sugerează că lumina de fond este de aproximativ 100 de miliarde de ori mai slabă decât razele Soarelui care ajung pe suprafața Pământului, adică mult prea slabă pentru a fi văzută cu ochiul liber de către oameni.

Strălucirea Universului și măsurarea acesteia au fascinat oamenii de știință timp de aproape 50 de ani.

Cum s-a format Cosmosul?

Potrivit lui Michael Shull, după decenii de cercetare, astrofizicienii cred în sfârșit că înțeleg destul de bine cum s-a format Cosmosul. Primele galaxii s-au format în timpul unei ere numite Zorii Cosmici, în urmă cu mai multe sute de milioane după Big Bang. Lumina de la galaxiile din Universul îndepărtat a ajuns în cel mai strălucitor punct în urmă cu 10 miliarde de ani, iar de atunci a continuat să scadă în intensitate.

Măsurătorile precise cu lumina cosmică de fond ar putea ajuta cercetătorii să confirme dacă există cumva obiecte misterioase și nedescoperite până acum care produc lumină în spațiu.

Cele mai bune estimări cu strălucirea Universului

Totuși, măsurătorile echipei vor fi probabil cele mai bune estimări cu strălucirea Universului pentru o lungă perioadă de timp. Sonda New Horizons își folosește combustibilul rămas pentru a cerceta alte proiecte științifice, iar nicio altă misiune nu se îndreaptă momentan înspre acele colțuri reci și întunecate ale spațiului.

„Dacă vom instala o cameră pe o viitoare misiune, și vom aștepta câteva decenii ca să ajungă acolo, am putea vedea o măsurătoare mai exactă”, a adăugat Shull, citat într-un comunicat de presă.

Astronomii spun că o stea din Calea Lactee este mai veche decât însuși Universul