Home » Știință » Noi antibiotice promițătoare s-ar putea ascunde chiar în microbiomul uman

Noi antibiotice promițătoare s-ar putea ascunde chiar în microbiomul uman

Publicat: 11.09.2024

Bacteriile depășesc antibioticele mai repede decât putem noi dezvolta medicamentele, astfel încât oamenii de știință au apelat la microbiomul uman – un mediu competitiv, care găzduiește aproximativ 100 de trilioane de microbi – pentru a căuta ingrediente care să fie utilizate în combaterea bolilor.

Cercetătorii din SUA au analizat microbiomii intestinali de la 1 773 de persoane, analizând 444 054 de proteine identificate anterior pentru potențialul antibiotic.

Dintre cele mai promițătoare 78 de candidate pe care echipa le-a sintetizat și le-a testat în laborator, 70,5 % dintre acestea au arătat capacitatea de a lupta împotriva microbilor, cum ar fi bacteriile, indicând că ar putea fi utilizate în cele din urmă în antibiotice – și sugerând că intestinele noastre adăpostesc într-adevăr o selecție largă de substanțe care luptă împotriva microbilor.

„Ne gândim la biologie ca la o sursă de informații”, spune bioinginerul César de la Fuente de la Universitatea din Pennsylvania, potrivit ScienceAlert.

„Totul este doar cod. Și dacă putem găsi algoritmi care pot sorta acest cod, putem accelera dramatic descoperirea antibioticelor.”

Una dintre cele mai promițătoare proteine descoperite, prevotelina-2, a arătat capacități de distrugere a bacteriilor care au egalat polimixina B – în prezent unul dintre principalele antibiotice utilizate pentru infecțiile care au dezvoltat rezistență la mai multe alte medicamente.

Una dintre cele mai promițătoare proteine descoperite

„Acest lucru sugerează că extragerea din microbiomul uman a unor clase noi și interesante de peptide antimicrobiene este o cale promițătoare pentru cercetători și medici și, mai ales, pentru pacienți”, spune medicul-cercetător Ami Bhatt de la Universitatea Stanford.

Mai este mult de lucru pentru a putea transforma aceste proteine în antibiotice funcționale, dar aceste rezultate timpurii sunt foarte promițătoare – și cu atât mai mult dacă sunt comparabile cu „medicamentele de ultimă instanță” care sunt deja utilizate.

Cercetătorii notează, de asemenea, că proteinele identificate nu sunt construite ca moleculele antimicrobiene convenționale. Acest lucru ar putea deschide, probabil, modalități cu totul noi de dezvoltare a acestor superbacterii ucigașe.

„În mod interesant, aceste molecule au o compoziție diferită de ceea ce a fost considerat în mod tradițional antimicrobian”, spune bioinginerul Marcelo Torres de la Universitatea din Pennsylvania.

„Compușii pe care i-am descoperit constituie o nouă clasă, iar proprietățile lor unice ne vor ajuta să înțelegem și să extindem spațiul secvențial al antimicrobienelor.”

Instrumentele necesare pentru a elimina alte infecții cu medicamente

Modul tradițional de dezvoltare a antibioticelor din mediul înconjurător necesită mult timp și efort – motiv pentru care de la Fuente și colegii săi caută surse de antibiotice deja existente în natură care pot fi activate mai rapid.

De asemenea, acestea sunt foarte necesare: rezistența la antibiotice este o problemă în creștere rapidă, care nu este ajutată de modul în care tratăm planeta și care a fost deja asociată cu milioane de decese.

Oamenii de știință lucrează din greu la soluții, dar este o cursă constantă pentru a rămâne în fața bacteriilor în continuă evoluție împotriva cărora luptăm.

Descoperirile raportate susțin ipoteza inițială a cercetătorilor: faptul că necesitatea de a evolua și de a se adapta în mod constant în intestin pentru a supraviețui ar putea oferi microbiomului nostru instrumentele necesare pentru a elimina alte infecții cu medicamente specifice.

Cercetarea a fost publicată în Cell.

Inteligența Artificială a găsit aproape un milion de surse de antibiotice în natură

Băile Romane îi ajută pe cercetători în lupta cu rezistența la antibiotice

Rezistența la antibiotice ar putea cauza 10 milioane de morți pe an până în 2050

Ce tip de mâncare ar putea face câinii să fie rezistenți la antibiotice?