Home » Știință » Test de cultură generală. De ce îmbătrânim?

Test de cultură generală. De ce îmbătrânim?

Publicat: 05.09.2024

Îmbătrânirea nu apare brusc. În schimb, este un proces biologic continuu care ne însoțește pe parcursul întregii vieți, începând de la naștere și până la moarte. De ce îmbătrânim?

Datorită dezvoltării abordărilor medicale și a îmbunătățirii condițiilor de igienă, durata de viață a oamenilor aproape s-a dublat în ultimii 120 de ani. Partea negativă a acestei perspective optimiste este că un segment tot mai mare al populației va suferi de boli legate de vârsta înaintată.

Fiecare organism biologic îmbătrânește. Dar de ce îmbătrânim? Există un „sens biologic”? Experții sunt încă nehotărâți în ceea ce privește răspunsul corect la aceste întrebări. Mai multe perspective și teorii sugerează că atât factorii interni, cât și cei externi au un rol crucial în procesul de îmbătrânire.

De ce îmbătrânim? Influențe interne și externe

O teorie susține că organismul uman este afectat negativ de influențe externe, cum ar fi radiațiile UV, radicalii liberi sau poluanții de mediu, care se acumulează de-a lungul vieții și, mai devreme sau mai târziu, duc la boli și semne de îmbătrânire.

Cercetările sugerează că mai multe componente ale țesuturilor și celulelor își pierd funcția în decursul anilor, ducând la o reziliență și funcționalitate celulară scăzute. În plus, pe parcursul îmbătrânirii se pot observa modificări în „informația noastră genetică”, ADN-ul, dar până în prezent nu este clar dacă aceste modificări sunt o cauză a îmbătrânirii sau o consecință.

Putem opri îmbătrânirea?

Din păcate, nu. Nu există un „remediu” împotriva îmbătrânirii și probabil că nici nu va exista vreodată. În loc să ne luptăm cu procesul de îmbătrânire, ar trebui să încercăm să găsim aspectele pozitive ale acestuia, deoarece, așa cum a spus simplu compozitorul francez Daniel François Esprit Auber, „a îmbătrâni este singura cale de a trăi o viață lungă”.

Chiar dacă îmbătrânirea este parțial determinată de genomul nostru, există multe lucruri pe care le putem face pentru a rămâne sănătoși în anii mai târzii ai vieții. Pe lângă o dietă echilibrată, exercițiile fizice regulate și moderate ajută la reducerea stresului și la minimizarea efectelor negative ale radicalilor liberi. În plus, activitatea sportivă îmbunătățește sistemul imunitar, ceea ce poate încetini eficient procesul de îmbătrânire, explică Fritz Lipmann Institute.

De ce este important să lăsăm furia să iasă la iveală și să o exprimăm?

Un studiu a identificat noi biomarkeri ai bolii Alzheimer