O companie își acoperă avioanele cu piele de rechin sintetică pentru a le face mai aerodinamice

29 08. 2024, 12:00

Lufthansa, cea mai mare companie aeriană din Germania, experimentează utilizarea de piele de rechin sintetică pentru a-și face avioanele mai aerodinamice, ca parte a eforturilor sale continue de reducere a emisiilor de carbon.

Această piele de rechin sintetică, denumită AeroSHARK, este deja folosită pe mai mult de 12 aeronave deținute de Lufthansa și de companiile sale aeriene subsidiare, care au zburat colectiv peste 100.000 de ore echipate cu acest material solzos, potrivit companiei.

Acum, pe baza rezultatelor promițătoare, Lufthansa anunță că va adăuga pielea de rechin, sub forma unor nervuri extrem de subțiri, pe alte patru avioane Boeing 777-200ER operate de Austrian Airlines, ceea ce ar putea indica o utilizare și mai extinsă în viitor. Pielea de rechin este bine cunoscută pentru faptul că este abrazivă. Dacă îți freci pielea de ea în direcția greșită, te-ar putea zgâria ca șmirghelul, din cauza solzilor mici în formă de V numiți denticule dermice care compun suprafața acesteia.

Totuși, această proprietate este și ceea ce face ca pielea de rechin să fie atât de eficientă pentru înot. Pe lângă forma lor, denticulele beneficiază și de orientarea lor uniformă spre partea posterioară a rechinului, ceea ce face ca mișcarea înainte să fie mult mai fluidă, explică Futurism.

Proprietățile de reducere a rezistenței aerodinamice ale pielii de rechin au condus la experimente cu materiale sintetice timp de decenii, cum ar fi în costumele de înot (subiect controversat), precum și în bărci și acum în aeronave.

O piele de rechin sintetică face avioanele mai aerodinamice

Cu toate acestea, mai sunt multe de înțeles în eforturile omenirii de a împrumuta de la aceste creaturi, deoarece o varietate de factori, cum ar fi forma, dimensiunea și distribuția denticulelor pot influența modul în care acestea reduc rezistența. Orice combinație a acestor variabile poate produce rezultate extrem de diferite, mai ales când efectele sunt transplantate din mare în aer.

Cu toate acestea, formula Lufthansa pare deja să ofere beneficii tangibile. Patru avioane de pasageri Boeing vor fi acoperite cu aproximativ 836 de metri pătrați de nervuri AeroSHARK, ceea ce se așteaptă să reducă rezistența aerodinamică cu aproximativ 1%. Poate că nu pare mult, dar chiar și această mică marjă va face o diferență semnificativă pe parcursul mai multor zboruri.

Compania aeriană susține că, pe parcursul a patru ani, fiecare avion va economisi aproximativ 8.300 de tone de emisii de CO2, echivalentul a 46 de zboruri de la Viena la New York.

În plus față de cele patru noi aeronave, care nu vor fi complet modernizate până în martie, Lufthansa a echipat alte 17 avioane cu tehnologia de piele de rechin: 12 Boeing 777-200ER operate de SWISS, un Boeing 747-400 Lufthansa și patru avioane de marfă 777F Lufthansa Cargo.

De la sine, aplicarea pielii de rechin pe avioane nu va transforma industria aviației în una neutră din punct de vedere al emisiilor de carbon, obiectiv pe care companiile aeriene majore s-au angajat să îl atingă până în 2050, dar orice mic ajutor contează.

Vă recomandăm să citiți și:

Cel mai rapid microscop din lume poate vedea cum se mișcă electronii

Modelele zigzag ale clădirilor ar putea preveni supraîncălzirea

Modul inedit prin care cercetătorii vor să detecteze amenințările nucleare

Cercetătorii au creat înghețata din lapte de cal și ar fi chiar mai sănătoasă