Home » Știință » Astronomii au făcut observații de cea mai înaltă rezoluție obținută vreodată de pe suprafața Pământului

Credit foto: ESO/M. Kornmesser
Publicat: 27.08.2024

Telescopul Event Horizon (EHT) a efectuat observații-test, cu ajutorul mai multor instalații, cum ar fi rețeaua de telescoape Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) din deșertul Atacama din Chile, prin care a ajuns la cea mai înaltă rezoluție obținută vreodată de pe suprafața Pământului.

Oamenii de știință au reușit această performanță după ce au detectat lumina de la galaxii îndepărtate la o frecvență de aproximativ 345 Gigahertz (GHz), echivalentul unei lungimi de undă de 0,87 milimetri.

Colaborarea EHT estimează că, în viitor, vom putea obține imagini cu găuri negre care sunt cu 50% mai detaliate decât a fost posibil până acum.

Un telescop virtual de mărimea planetei noastre

Totodată, cercetătorii cred că vor putea să fotografieze mai multe găuri negre decât au reușit până acum. Noile observații fac parte dintr-un experiment pilot și au fost publicate în The Astronomical Journal.

Colaborarea EHT este grupul care a dezvăluit imaginile cu M87*, gaura neagră din centrul galaxiei M87, în 2019, dar și cu Sagittarius A* (Sgr A*), gaura neagră din inima galaxiei noastre, în 2022. Fotografiile au fost obținute prin reunirea mai multor observatoare radio de pe Pământ, folosind o tehnică numită interferometrie de bază foarte lungă („very long baseline interferometry” sau VLBI) pentru a forma un telescop virtual de mărimea planetei noastre.

„Eram la limita absolută a clarității imaginilor”

Pentru a obține imagini de înaltă rezoluție, astronomii folosesc de regulă telescoape mai mari. Dar, având în vedere că EHT era deja de mărimea Pământului, creșterea rezoluției observatoarelor de la sol a necesitat o metodă diferită. O altă cale de a crește rezoluția unui telescop este de a observa lumina unei lungimi de undă mai scurtă, iar tocmai asta a făcut colaborarea EHT, potrivit unui comunicat de presă al Observatorului European de Sud (ESO).

„Cu EHT, am văzut primele imagini cu găuri negre, însă inelul luminos pe care l-am văzut, format din curbarea luminii din cauza gravitației găurii negre, încă era în ceață pentru că eram la limita absolută a clarității imaginilor”, a explicat Alexander Raymond, unul dintre autorii studiului care anunță reușita.

Observații de cea mai înaltă rezoluție de pe suprafața Pământului

În urma experimentului pilot, colaborarea EHT a obținut observații cu un nivel al detaliilor de 19 microarcsecunde, ceea ce înseamnă că au observat în cea mai înaltă rezoluție de pe suprafața Pământului. Deși au făcut detecții cu lumina de la mai multe galaxii îndepărtate, nu au fost folosite suficient de multe antene pentru a reconstrui o fotografie din datele colectate.

Chiar și așa, observațiile deschid calea către o nouă eră a studiului găurilor negre. Colaborarea EHT ar putea vedea detalii de 13 microarcsecunde, adică echivalentul unui capac văzut pe suprafața Lunii de pe Pământ. Asta înseamnă că oamenii de știință vor putea să obțină imagini cu o rezoluție de 50% mai mare decât cele făcute anterior cu găurile negre M87* și SgrA*. Mai mult, există potențialul de a observa găuri negre mai îndepărtate, mai mici și mai puțin luminoase.

„Aceste detecții sunt fără precedent”, a spus și Thomas Krichbaum, unul dintre autorii studiului și cercetător la Institutul Max Planck pentru Radioastronomie din Germania.

ESO a dezvăluit o fotografie de 1,5 miliarde de pixeli cu Nebuloasa Puiul care Aleargă

Astronomii au găsit mai multă apă decât în oceanele Pământului într-un loc în care se formează planete

Telescopul Extrem de Mare al ESO, tot mai aproape de finalizare

Descoperire monumentală făcută de un profesor de istorie în Italia

Oamenii de știință au găsit forme de viață în troposfera superioară a Pământului
Mormânt „barbar” vechi de 1.700 de ani, descoperit de-a lungul frontierei Imperiului Roman în Germania
Candidați promițători pentru noi antibiotice, descoperiți în adâncul Mării Arctice
Mihail Vincențiu Ivan dezvăluie „Puterea din spatele puterii”, în EXCLUSIVITATE, la Altceva cu Adrian Artene: „Este o Biblie a cerului nostru interior”
Test de cultură generală. Cum elimină corpul toxinele?
Un posibil semnal de la extratereștri ar fi mai degrabă un eveniment cosmic extrem de rar
O chitară a lui Noel Gallagher de la Oasis, vândută la licitație cu peste 156.000 de euro
Zeci de mii de angajați Boeing ar putea intra în grevă
Legenda rock Jon Bon Jovi a salvat o femeie aflată pe marginea unui pod
Geniul aviaţiei româneşti care a murit din cauza „iubirii” sale
Un turist însoțit de copil a sfidat inspectorii silvici ca să-și facă poze cu ursul pe Transfăgărășan
Nepoata lui Mussolini critică partidul premierului Giorgia Meloni, spune că este prea de dreapta
Coreea de Nord a lansat mai multe rachete balistice în Marea Japoniei
Succes pentru Polaris Dawn, prima ieșire comercială în spațiul cosmic
Activitatea vulcanică de pe Lună, mai recentă decât se credea
Sunt câinii de rasă mixtă cu adevărat mai sănătoși decât cei de rasă pură?
O nouă specie de dinozaur din Cretacic, descoperită în Spania