Cum a ajuns căutatul în tomberoane sau #dumpsterdiving o activitate la modă?
În timp ce unii își fac griji cu privire la inflație și la „lipsa planetei B”, unii „caută în gunoi” pentru răspunsuri la criza climatică sau criza financiară.
Atunci când Annemarie Cox se plimbă cu mașina prin San Diego, scrutează peisajul urban în căutarea unui lucru pe care restul populației probabil îl ignoră: tomberoanele. Acolo unde alți oameni văd gunoi, ea vede posibilități – haine ciudate la mâna a doua, antichități de colecție, chiar și moșteniri de familie și fotografii aruncate întâmplător.
Într-o zi de marți dimineață, în sudul Californiei, atunci când Soarele deja bătea puternic, Cox și-a început căutarea obișnuită. Ea a făcut o vizită la unul dintre tomberoanele locale preferate, sprijinindu-și mai întâi antebrațele confortabil pe laturi și apoi întinzând mâna goală spre ceea ce se afla la fund. În afară de un televizor stricat pe un teanc imens de cutii de carton, de data aceasta nu a găsit mare lucru.
Comorile din tomberoane
Dar Cox nu era îngrijorată. Găsise deja o întreagă comoară de alte obiecte în același tomberon, inclusiv o pălărie cu pene, o pungă de plastic cu tricouri noi și o colecție de ouă de Paște decorative, pictate manual din Austria.
„Fac scufundări în tomberon pentru a salva lumea de la înecul în gunoaie. Un pic cam sentimental, dar prietenii și familia mea îmi înțeleg pasiunea”, a spus Cox, potrivit The Guardian.
Cox, în vârstă de 60 de ani, sfidează stereotipurile: are o diplomă de licență în arheologie și lucrează ca manager de marketing în sudul Californiei. De asemenea, se uită într-un coș de gunoi aproape în fiecare zi a săptămânii și împărtășește fotografiile descoperirilor sale grupului de pe Facebook Dumpster Diving San Diego, care se mândrește cu câteva mii de membri.
Care este motivația „scafandrilor” de tomberon?
Cox și ceilalți „scafandri” de tomberon din San Diego nu sunt singuri. Scufundarea în tomberoane, cândva un act tabu, se apropie de mainstream. Videoclipurile cu oameni care sar în containerele din spatele magazinelor și clădirilor de apartamente și care, ulterior, își prezintă coșurile de gunoi, au devenit un colț extrem de popular al rețelelor sociale.
Numai pe TikTok, zeci de mii de postări #dumpsterdiving au adunat miliarde de vizualizări.
Motivele din spatele acestei explozii neașteptate sunt multiple. În timp ce mulți americani sunt îngrijorați de creșterea costului vieții, unii se uită la gunoi pentru a găsi hrană și a reduce facturile costisitoare la alimente. Alții adoră perspectiva de a găsi grămezi de haine și mobilă pe care să le doneze sau să le vândă.
„Poate că peste câteva decenii nu va mai fi ciudat să vezi pe cineva sărind într-un tomberon. Pentru că ideea de a vedea obiecte în stare perfectă la gunoi – deși ar putea fi o vânătoare de comori distractivă pe termen scurt, îmi aduce tristețe în suflet. Nu există o planetă B”, a spus Cox.
Vă mai recomandăm să citiți și:
Protejarea a doar 1,2% din suprafața planetei, suficientă pentru a salva specii în pericol
Analiză The Guardian: Obsesia pentru creșterea economică ucide planeta și îmbogățește elitele
Ce viitor are omenirea în Univers? „Abia vom face față unui zbor spre alte planete”