Home » Știință » Veste proastă despre planetele din Calea Lactee

Veste proastă despre planetele din Calea Lactee

Foto: Shutterstock
Publicat: 14.08.2024

Planetele din Calea Lactee ar putea fi cu mult mai puțin prietenoase cu viața decât se credea anterior. Dar de ce?

Cercetări noi sugerează că stelele pitice roșii, corpuri stelare mai mici și mai puțin masive decât Soarele, ar putea să-și bombardeze planetele cu explozii intense de radiații ultraviolete (UV) care reduc semnificativ potențialul de locuire al acestora.

O echipă de oameni de știință a ajuns la concluzia că planetele din Calea Lactee sunt mai puțin locuibile decât se credea anterior analizând datele colectate de misiunea Galaxy Evolution Explorer (GALEX) a NASA, acum încheiată.

Lansată în aprilie 2003, GALEX a scanat universul în lumină UV, căutând explozii de la aproximativ 300.000 de stele apropiate până când a fost oprită, în 2013.

De ce planetele din Calea Lactee sunt neprietenoase cu viața?

Acest studiu dezvăluie că exploziile dăunătoare ar putea fi mai frecvente decât se credea, spun cercetătorii. „Puține stele erau considerate capabile să genereze suficientă radiație UV prin explozii pentru a afecta locuibilitatea planetelor. Descoperirile noastre arată că mult mai multe stele ar putea avea această capacitate”, a declarat Vera Berger, lidera echipei și cercetătoare la Universitatea din Cambridge (Anglia).

Echipa a procesat datele arhivate de la GALEX folosind tehnici moderne de calcul, ceea ce a dus la noi perspective asupra stelelor pitice roșii.

„Combinarea puterii de calcul moderne cu gigabytes de observații vechi de zeci de ani ne-a permis să căutăm explozii pe mii și mii de stele apropiate”, a spus Michael Tucker, membru al echipei de la Universitatea de Stat din Ohio (SUA).

Oamenii de știință știau deja că există numeroase modalități prin care lumina de înaltă energie sub formă de radiație UV de la o stea poate fi letală pentru viață. Acestea includ distrugerea atmosferei unei planete și descompunerea moleculelor complexe care formează bazele biologice.

Această nouă cercetare contestă ceea ce știm despre locuibilitatea planetelor extrasolare (exoplanetelor) sugerând că modelele actuale ale exploziilor stelare au subestimat riscul. Echipa a descoperit că emisiile UV extreme din explozii sunt aproximativ de 3 – 12 ori mai energice decât se aștepta, notează Space.com.

Ce anume cauzează emisiile UV?

„O schimbare de trei ori este echivalentă cu diferența de radiație UV dintre vara în Anchorage, Alaska și Honolulu, unde pielea neprotejată poate suferi o arsură solară în mai puțin de 10 minute”, a spus Benjamin J. Shappee, membru al echipei de la Universitatea din Hawaii (SUA).

„Acest studiu a schimbat perspectiva asupra mediilor din jurul stelelor mai puțin masive decât Soarele nostru, care emit foarte puțină lumină UV în afara exploziilor”, a adăugat Jason Hinkle, doctorand la Universitatea din Hawaii.

Echipa nu este momentan sigură ce anume cauzează aceste emisii UV extrem de puternice, dar crede că ele ar putea fi concentrate la anumite lungimi de undă ale luminii. Deoarece elementele absorb și emit lumină la lungimi de undă caracteristice, acest lucru ar putea indica prezența atomilor de carbon și azot. Berger a afirmat că vor fi necesare mai multe date de la telescoapele spațiale pentru a identifica sursa acestor emisii UV în exploziile piticelor roșii.

„Munca noastră pune în evidență necesitatea unei explorări suplimentare a efectelor exploziilor stelare asupra mediilor exoplanetare. Utilizarea telescoapelor spațiale pentru a obține spectre UV ale stelelor va fi crucială pentru o mai bună înțelegere a originilor acestor emisii”, a concluzionat ea.

Cercetarea a fost publicată în jurnalul Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Test de cultură generală. De ce astronauții dorm cu un ventilator lângă ei?

Misterul atmosferei Lunii a fost rezolvat. Ce au descoperit cercetătorii în mostrele Apollo?

De ce vrea o companie să amplaseze lumini „stradale” pe Lună?

Un semnal detectat în cea mai mare explozie observată vreodată indică o anihilare totală

Curtea Europeană de Justiție a decis! Google va plăti o amendă de 2,4 miliarde de euro
VIDEO: Momentul în care primul avion lovește World Trade Center, 11 septembrie 2001
Ce îl îngrijorează cel mai tare pe Bill Gates? „Lumea încă n-a reuşit să înţeleagă”
„Necioplitul” care l-a demolat pe Stalin
GALERIE FOTO: Au trecut 23 de ani de la prăbușirea Turnurilor Gemene. 11 septembrie 2001, ziua pe care America nu o va uita niciodată
Câți dintre adolescenții de azi primesc bani de la părinții lor?
Familia inginerului care a proiectat Turnul Eiffel nu mai vrea inelele olimpice pe celebrul monument
Rusia a primit rachete de la Iran pe care le va folosi peste „câteva săptămâni”
BMW recheamă în service 1,5 milioane de mașini
Ce au aflat cercetătorii despre schimbările climatice din trecutul Pământului după ce au studiat scoici fosilizate?
Un pod antic scufundat, descoperit într-o peșteră spaniolă, dezvăluie indicii despre strămoșii oamenilor
Miliarde de oameni din întreaga lume fac aceeași greșeală, a descoperit un studiu
Test de cultură generală. Cum dorm rechinii?
Un studiu sugerează că galaxia noastră și-a început deja coliziunea cu Andromeda