Home » Știință » Un studiu revoluționar arată ce riscuri există pe planetele care ar putea fi locuite

Publicat: 13.08.2024

Un studiu revoluționar a arătat că stelele pitice roșii pot produce erupții stelare cu niveluri de radiații ultraviolete îndepărtate mult mai mari decât se credea anterior.

Această descoperire sugerează că radiațiile UV intense din aceste erupții ar putea avea un impact semnificativ asupra faptului dacă planetele din jurul stelelor pitice roșii pot fi locuibile.

Condusă de actuali și foști astronomi de la University of Hawaiʻi Institute for Astronomy, cercetarea a fost publicată în Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

„S-a crezut că puține stele generează suficientă radiație UV prin erupții pentru a avea un impact asupra locuibilității planetelor. Descoperirile arată că mult mai multe stele ar putea avea această capacitate”, a declarat astronomul Vera Berger, care a întreprins studiul în cadrul programului Research Experiences for Undergraduates la IfA, o inițiativă susținută de National Science Foundation.

Berger și echipa sa au folosit datele de arhivă ale telescopului spațial GALEX pentru a căuta erupții în rândul a 300.000 de stele din apropiere.

Stelele pitice roșii pot produce erupții stelare cu radiații UV

GALEX este o misiune NASA acum dezafectată, care a observat simultan cea mai mare parte a cerului la lungimi de undă ultraviolete apropiate și îndepărtate din 2003 până în 2013.

„Combinarea puterii computerelor moderne cu gigabytes de observații vechi de zeci de ani ne-a permis să căutăm erupții pe mii și mii de stele din apropiere„, a declarat Michael Tucker, absolvent de doctorat al IfA și în prezent bursier postdoctoral la Universitatea de Stat din Ohio.

Potrivit cercetătorilor, radiațiile UV provenite de la erupțiile stelare pot fie să erodeze atmosferele planetare, amenințând potențialul acestora de a susține viața, fie să contribuie la formarea blocurilor de ARN, care sunt esențiale pentru crearea vieții.

Acest studiu pune la îndoială modelele existente privind erupțiile stelare și locuibilitatea exoplanetelor, arătând că emisiile de ultraviolete îndepărtate din erupții sunt în medie de trei ori mai energetice decât se presupune în mod obișnuit și pot atinge niveluri de energie de până la douăsprezece ori mai mari decât cele preconizate.

Un studiu revoluționar

„O schimbare de trei este la fel ca diferența de UV în timpul verii de la Anchorage, Alaska, la Honolulu, unde pielea neprotejată poate suferi o arsură solară în mai puțin de 10 minute”, a declarat Benjamin J. Shappee, astronom asociat la IfA, care i-a fost mentor lui Berger.

Cauza exactă a acestei emisii mai puternice de ultraviolete îndepărtate rămâne neclară. Echipa crede că ar putea fi vorba de faptul că radiația erupțiilor este concentrată la anumite lungimi de undă, indicând prezența unor atomi precum carbonul și azotul.

„Acest studiu a schimbat imaginea mediului din jurul stelelor mai puțin masive decât Soarele nostru, care emit foarte puțină lumină UV în afara erupțiilor”, a declarat Jason Hinkle, doctorand la IfA și coautor al studiului.

Potrivit lui Berger, în prezent bursier Churchill la Universitatea din Cambridge, sunt necesare mai multe date de la telescoapele spațiale pentru a studia lumina UV de la stele, ceea ce este esențial pentru a înțelege sursa acestei emisii, scrie EurekAlert.

„Vânătorul de exoplanete” va începe să caute un alt Pământ în 2026

Au trecut 48 de ani de la amartizare, momentul în care omenirea a luat contact cu Planeta Roşie

Planeta Marte ar fi fost lovită de meteoroizi mai des decât se credea până acum

Analiză The Guardian: Obsesia pentru creșterea economică ucide planeta și îmbogățește elitele

Curtea Europeană de Justiție a decis! Google va plăti o amendă de 2,4 miliarde de euro
VIDEO: Momentul în care primul avion lovește World Trade Center, 11 septembrie 2001
Ce îl îngrijorează cel mai tare pe Bill Gates? „Lumea încă n-a reuşit să înţeleagă”
„Necioplitul” care l-a demolat pe Stalin
GALERIE FOTO: Au trecut 23 de ani de la prăbușirea Turnurilor Gemene. 11 septembrie 2001, ziua pe care America nu o va uita niciodată
Câți dintre adolescenții de azi primesc bani de la părinții lor?
Familia inginerului care a proiectat Turnul Eiffel nu mai vrea inelele olimpice pe celebrul monument
Rusia a primit rachete de la Iran pe care le va folosi peste „câteva săptămâni”
BMW recheamă în service 1,5 milioane de mașini
Ce au aflat cercetătorii despre schimbările climatice din trecutul Pământului după ce au studiat scoici fosilizate?
Un pod antic scufundat, descoperit într-o peșteră spaniolă, dezvăluie indicii despre strămoșii oamenilor
Miliarde de oameni din întreaga lume fac aceeași greșeală, a descoperit un studiu
Test de cultură generală. Cum dorm rechinii?
Un studiu sugerează că galaxia noastră și-a început deja coliziunea cu Andromeda