Home » Știință » Oamenii de știință anunță că au găsit un material-minune pe Lună

Oamenii de știință anunță că au găsit un material-minune pe Lună

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 07.08.2024

Oamenii de știință au anunțat că au descoperit fulgi de grafen formați în mod natural în mostrele de sol selenar. Descoperirea ar putea dezvălui mai multe despre cum s-a format Luna Pământului.

Mostrele au fost colectate de sonda Chang’e-5 a Chinei în 2020, aceasta fiind cea de-a cincea misiune de explorare selenară din programul de explorare selenară al Chinei și prima misiune chineză care a adus mostre de pe Lună înapoi pe planeta noastră.

Grafenul este o formă de carbon (sau alotrop) compus dintr-un singur strat de atomi aranjați într-o structură hexagonală asemenea unui fagure. A fost descoperit în 2004 de perechea de cercetători Andre Geim și Konstantin Novoselov. În 2010, cei doi au primit Premiul Nobel pentru Fizică tocmai pentru că grafenul are proprietăți fizice remarcabile și potențiale aplicații în multiple industrii, cum ar fi electronicele, stocarea de energie și biomedicina, potrivit Space.com.

De ce au căutat cercetătorii grafen tocmai pe Lună?

„Grafenul a revoluționat studiul materiei condensate și știința materialelor prin proprietățile sale extraordinare și fenomenele sale fizice noi”, au transmis oamenii de știință care au găsit materialul-minune.

Studiul acestora a fost publicat în jurnalul National Science Review.

Dar totuși, de ce au căutat cercetătorii grafen tocmai pe Lună? Originile satelitului nostru natural continuă să fie un mister, deși numeroase teorii au fost dezbătute în ultimii ani. Cea mai populară dintre acestea este teoria unui impact uriaș.

Luna s-ar fi format din materialul expulzat de pe Pământ

Conform ipotezei, Pământul s-a lovit de o planetă de mărimea lui Marte în urmă cu 4,5 miliarde de ani, iar acest eveniment de proporții cosmice a lăsat în urmă rămășițe pe orbita Pământului care mai apoi au format Luna. Coliziunile uriașe erau ceva obișnuit în Sistemul Solar Interior pe vremea când planeta noastră abia se forma în epoca turbulentă a sistemului nostru planetar.

Potrivit oamenilor de știință, căldura intensă generată de o astfel de coliziune masivă ar fi cauzat elementele volatile să se vaporizeze și să lase în urmă un corp sărăcit de carbon. Mostrele colectate de misiunile Apollo ale NASA au arătat o similaritate în compoziția de izotopi între Terra și Lună. Izotopii sunt atomi ale aceluiași element cu cantități diferite de neutroni în nuclee, astfel că rezultatele susțin ideea că Luna s-ar fi format din materialul expulzat de pe Pământ în urma unui impact uriaș.

Ar putea exista carbon nativ pe Lună

Noile date obținute cu sonda Chang’e-5, alături de observațiile recente care au detectat ionii de carbon emanați de pe Lună, sugerează că ar putea exista carbon nativ acolo.

„Având în vedere că grafenul a fost preparat în mod obișnuit prin tehnici artificiale cu morfologii și proprietății distincte prin procese de formare specifice, compoziția și structura grafenului natural ar oferi informații bogate despre evoluția geologică a corpurilor gazdă”, au mai scris cercetătorii în studiu.

Ce au mai găsit cercetătorii în afară de grafen?

Grafenul a fost descoperit într-o mostră „în formă de măslină” care măsoară 2,9 milimetri în lungime și 1,6 mm în lățime. Mai mult, în afară de grafen, echipa a găsit un compus bogat în fier care era prezent doar acolo unde era prezent și carbonul.

Asta este interesant pentru că mineralele bogate în fier de pe Lună ar fi jucat un rol în transformarea carbonului în grafen. Activitatea vulcanică, vânturile solare sau impacturile de meteoriți ar fi generat energia necesară pentru o astfel de transformare, în urma căruia s-ar fi format un mediu de înaltă presiune și înaltă temperatură în care carbonul să devină grafen.

„Această descoperire ar putea reinventa înțelegerea componentelor chimice, episoadelor geografice și a istoriei Lunii”, a mai transmis echipa.

Oamenii de știință vor să construiască „Zidul Morții” pe Lună