Home » Știință » Dezastrul Starliner continuă pe ISS! NASA amână o altă misiune din cauza capsulei de la Boeing

Drapelul american la unul dintre geamurile capsulei Starliner. Sursa foto: NASA/Profimedia
Publicat: 06.08.2024

Jurnaliștii de la Ars Technica transmit că NASA plănuiește să amâne lansarea misiunii Crew 9 către Stația Spațială Internațională din cauza problemelor cu nava spațială Starliner de la Boeing, andocată momentan la ISS.

Agenția spațială americană încă nu a făcut un anunț oficial, însă surse citate de jurnalistul Eric Berger de la Ars Technica au spus că NASA își va anunța decizia cât mai curând. Oficialii agenției iau în considerare mutarea datei de lansare din 18 august în 24 septembrie, o amânare semnificativă.

Misiunea Crew Dragon de la SpaceX ar fi trebuit să îi aibă la bord pe astronauții NASA Zena Cardman, Nick Hague, Stephanie Wilson, precum și pe cosmonautul Roscosmos Alexander Gorbunov. Totuși, NASA a avut în vedere și alternative, cum ar fi trimiterea a doar doi astronauți în loc de patru, ca urmare a discuțiilor despre viabilitatea capsulei Starliner de a reveni în siguranță pe Pământ cu astronauții Butch Wilmore și Suni Williams.

Ce se întâmplă în spatele ușilor închise?

De mai bine de o lună, în spatele ușilor închise, NASA are în vedere posibilitatea ca cei doi astronauți care au plecat spre ISS la bordul Starliner să revină acasă cu nava spațială Dragon de la SpaceX. Inginerii de la NASA și Boeing încă nu au reușit să identifice cauza principală pentru propulsoarele defecte ale capsulei Starliner, iar posibilitatea ca Wilmore și Williams să revină pe Pământ cu Dragon a crescut în ultimele zile. NASA a spus mereu că „siguranța echipajului” va fi prioritatea numărul 1.

Amânarea misiunii Crew 9 este relevantă pentru dilema capsulei Starliner din mai multe motive, potrivit Ars Technica. În primul rând, NASA ar avea mai mult timp la dispoziție pentru a stabili cât de pregătită este Starliner pentru zbor. Totuși, există un motiv surprinzător pentru amânarea misiunii Crew 9, anume o actualizare de software pentru capsula de la Boeing. Trei surse separate au declarat jurnaliștilor că software-ul actual de zbor de la bordul navei spațiale nu poate efectua andocarea automată de la stația spațială și intrarea în atmosfera Pământului.

O actualizare de software deloc ușoară

Asta sună cel puțin absurd, având în vedere că vehiculul Starliner a desfășurat un test autonom în mai 2022, atunci când a zburat spre stația spațială fără echipaj la bord și a revenit pe Terra șase zile mai târziu. Deși testul din 2022 a fost efectuat cu un vehicul Starliner diferit, Boeing a demonstrat capacitatea software-ului de zbor de a se andoca automat și de a reveni pe planetă.

Așadar, nu este clar ce schimbări au fost făcute de către Boeing la software-ul vehiculului în cei doi ani înainte de lansarea astronauților Wilmore și Williams. Este posibil ca echipajul să fie nevoit să apese un buton de andocare la bordul navei spațiale, sau poate că software-ul autonom a fost eliminat din codul de la bordul Starliner pentru a simplifica procesele. Cert este că actualizarea de software nu este deloc ușoară și poate dura până la patru săptămâni, au explicat sursele pentru Ars Technica.

Boeing încearcă din răsputeri să-și spele imaginea

Între timp, Boeing încearcă din răsputeri să-și spele imaginea. Compania pledează pentru întoarcerea astronauților la bordul capsulei Starliner și insistă ca NASA să accepte „raționamentul de zbor”, adică toate informațiile oferite agenției spațiale americane prin care Boeing a arătat că propulsoarele „nu vor ceda” la întoarcerea pe Pământ.

În acest sens, Boeing a transmis recent un comunicat de presă prin care a prezentat toate testele efectuate de la lansarea capsulei Starliner în data de 5 iunie a.c. „Boeing continuă să aibă încredere în nava spațială Starliner și abilitatea sa de a reveni în siguranță cu echipajul. Continuăm să susținem cererile NASA pentru teste, date, analize și evaluări adiționale pentru a asigura capabilitățile de andocare și aterizare ale navei spațiale”, au transmis reprezentanții companiei în comunicatul de presă.

ANALIZĂ: O capsulă defectă de la început și orgoliile industriei aerospațiale americane