Home » Știință » Saturn a aruncat o cometă în afara Sistemului Solar

Saturn a aruncat o cometă în afara Sistemului Solar

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 04.08.2024

O echipă de cercetători a descoperit că Saturn a aruncat o cometă în afara Sistemului Solar după o întâlnire apropiată.

Cometa, denumită A117uUD, a fost descoperită pe 14 iunie 2024, de către sistemul de alerte Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System (ATLAS). Totuși, cercetătorii au reușit să folosească 142 de observații ale cometei pentru a reconstrui orbita sa în jurul Soarelui. Astfel, au descoperit că, în 2022, A117uUD a avut o întâlnire cu Saturn, a doua cea mai mare planetă din sistemul nostru solar, cunoscută pentru inelele sale luminoase și distincte, iar această întâlnire a schimbat definitiv traseul cometei.

Saturn a aruncat o cometă în afara Sistemului Solar. În urma întâlnirii cu gigantul gazos, cometa a fost plasată pe o orbită extrem de alungită/eliptică, care o va arunca în spațiul interstelar, depășind influența gravitațională a Soarelui.

Saturn a aruncat o cometă cu o viteză incredibilă

Utilizând modele pentru a prezice traiectoria lui A117uUD, echipa a constatat că aceasta va ieși din Sistemul Solar cu o viteză de aproximativ 10.800 km/h, de aproximativ patru ori și jumătate mai mare decât viteza maximă a unui avion de vânătoare Lockheed Martin F-16. Aceasta este a doua cometă din Sistemul Solar observată în procesul de a părăsi sistemul. Prima a fost cometa C/1980 E1 (Bowell), care a fost plasată pe o traiectorie de evadare din sistemul nostru solar după o întâlnire cu Jupiter pe 9 decembrie 1980.

„Rezultatele noastre arată că situația cometei A117uUD este similară cu cea a lui C/1980 E1 (Bowell), ceea ce infirmă o origine extrasolară pentru A117uUD”, scrie echipa de cercetare într-un articol publicat în jurnalul Research Notes of the AAS.

„Faptul că două ejectări după întâlniri planetare au fost observate în mai puțin de 45 de ani sugerează că astfel de evenimente sunt relativ frecvente”, spun oamenii de știință.

De unde vine A117uUD?

Inițial, nu era clar că A117uUD era un corp din Sistemul Solar destinat să-și părăsească sistemul planetar natal. Când echipa din spatele acestei descoperiri a analizat pentru prima dată roca spațială înghețată, a crezut că orbita sa hiperbolică ar putea indica faptul că era, de fapt, un intrus în sistemul nostru solar, scrie Space.com.

Primul obiect interstelar descoperit de omenire a fost asteroidul ciudat în formă de trabuc 1I/’Oumuamua, al cărui nume este un cuvânt hawaian care se traduce aproximativ ca „mesager din depărtare sosind primul”.

‘Oumuamua

Când a fost descoperit în 2017, ’Oumuamua a ieșit imediat în evidență pentru astronomi din pricina formei sale neobișnuite și a faptului că nu avea o coamă (aura care înconjoară cometele), deși părea să fie un hibrid ciudat de cometă/asteroid. De asemenea, accelera spre afara Sistemului Solar, ceea ce a condus la (în mare parte respinsa) teorie că acest vizitator dintr-un alt sistem planetar ar putea fi o navă spațială extraterestră.

Explicația pentru aceste caracteristici unice a fost că ’Oumuamua a fost expus la radiații cosmice înainte de a ajunge în sistemul nostru solar, ceea ce a dus la formarea de hidrogen care a fost capturat în interiorul său. Acest hidrogen a fost eliberat și a început să fie expulzat din roca spațială odată ce ’Oumuamua a ajuns în apropierea căldurii relative a sistemului nostru planetar, astfel propulsându-l.

‘Oumuamua se află acum dincolo de orbita lui Neptun, trecând prin Centura Kuiper, un inel de corpuri înghețate de la la marginea sistemului nostru solar. Nu numai că este dincolo de raza de acțiune a telescoapelor noastre, dar acest vizitator interstelar nu se va întoarce niciodată spre Pământ sau Soare. Totuși, ’Oumuamua nu este singurul intrus interstelar pe care l-am observat intrând în Sistemul Solar. Cometa 2I/Borisov a fost al doilea corp interstelar confirmat și prima cometă interstelară confirmată găsită în interiorul sistemului nostru solar.

Saturn a aruncat o cometă în afara Sistemului Solar, fără cale de întoarcere

Cometa 2I/Borisov a fost descoperită de astronomul amator din Crimeea Gennady Borisov pe 30 august 2019. Acest invadator al sistemului nostru solar a depășit cu mult viteza lui A117uUD, traversând Sistemul Solar cu o viteză amețitoare de 177.000 km/h. Aceasta este de 150 de ori viteza sunetului și lasă în urmă un avion de vânătoare Lockheed Martin F-16, călătorind de 75 de ori mai repede decât viteza maximă a avionului.

Întâlnirea dintre A117uUD și Saturn a avut un impact atât de mare asupra orbitei cometei încât echipa nu a reușit să reconstruiască traseul său anterior acestei întâlniri, dar a reușit să stabilească faptul că nu a fost vorba de un al treilea intrus extrasolar.

Poate că într-o zi, cometa A117uUD ejectată de Saturn va fascina astronomii unei civilizații extraterestre îndepărtate, poate la miliarde de ani după ce descoperitorii săi de pe Pământ au dispărut.

Astronauții și-au făcut propriile „Jocuri Olimpice” la bordul Stației Spațiale Internaționale