Home » Știință » Coroana Soarelui este ciudat de fierbinte, iar o sondă de la NASA a făcut o descoperire surpriză

Foto: Adriana Manrique Gutierrez/NASA Goddard Space Flight Center
Publicat: 01.08.2024

Plonjând în coroana solară, sonda Parker de la NASA a exclus posibilitatea ca ondulațiile în formă de S ale câmpului magnetic solar să fie motivul pentru care coroana Soarelui este ciudat de fierbinte, conform unei cercetări de la Universitatea din Michigan (SUA).

Lucrarea a fost publicată în The Astrophysical Journal Letters.

Coroana Soarelui este ciudat de fierbinte. Atmosfera asemănătoare unei coroane a Soarelui poate fi de 200 de ori mai fierbinte decât suprafața, deși este mai îndepărtată de sursa principală de căldură din nucleu. Modul în care coroana se încălzește în mod aparent împotriva legilor fizicii a fost o enigmă pentru oamenii de știință timp de decenii. Această căldură îi permite plasmei, supa fierbinte de particule încărcate a Soarelui, să se deplaseze suficient de rapid pentru a scăpa de atracția gravitațională a Soarelui și să învăluie sistemul nostru solar sub formă de vânt solar.

Pentru a rezolva acest mister, NASA a construit sonda Parker Solar Probe pentru a plonja în coroană și a identifica sursa căldurii sale. Sonda este echipată cu o serie de instrumente, proiectate de Justin Kasper, profesor de științe ale climei și spațiului și inginerie la Universitatea din Michigan, pentru a măsura direct densitatea, temperatura și fluxul plasmei din coroană.

De ce coroana Soarelui este ciudat de fierbinte?

Atunci când sonda s-a apropiat pentru prima dată de Soare, a detectat sute de ondulații în formă de S ale câmpului magnetic solar, numite „switchbacks” (inversări) datorită modului în care inversează temporar direcția câmpului magnetic, împreună cu mii de ondulații mai puțin accentuate. Pentru unii oameni de știință, switchbackurile păreau surse promițătoare de căldură pentru coroană și vântul solar, deoarece forma lor severă în S stoca multă energie magnetică, care probabil era eliberată în plasma înconjurătoare pe măsură ce se îndreptau.

„Acea energie trebuie să ajungă undeva și ar putea contribui la încălzirea coroanei și la accelerarea vântului solar”, a spus Mojtaba Akhavan-Tafti, cercetător asistent în științe ale climei și spațiului și inginerie la Universitatea din Michigan și autor principal al studiului.

Dar pentru a încălzi coroana, switchbackurile trebuie să se deplaseze prin aceasta, așa că este esențial să înțelegem unde se formează. După ce au analizat datele de la primele 14 treceri ale sondei Parker Solar Probe pe lângă Soare, echipa de cercetare a descoperit că, deși switchbackurile sunt comune în vântul solar aproape de Soare, ele lipsesc în interiorul coroanei.

Ce anume cauzează switchbackurile?

Oamenii de știință încă nu sunt de acord cu privire la cauza switchbackurilor. Potrivit unora, câmpul magnetic este ondulat de turbulențele din vântul solar dincolo de coroană. Alții cred că switchbackurile își încep călătoria de la suprafața Soarelui, când liniile câmpului magnetic învolburate și buclele se ciocnesc exploziv și se combină în forme ondulate.

Rezultatele studiului exclud această ipoteză din urmă. Dacă switchback-urile s-ar forma prin coliziunea câmpurilor magnetice la suprafața Soarelui, ele ar trebui să fie și mai comune în interiorul coroanei. Cu toate acestea, Akhavan-Tafti crede că coliziunile magnetice ar putea avea totuși un rol indirect în originile switchbackurilor și în încălzirea coroanei, scrie Phys.org.

„Teoria noastră ar putea umple golul dintre cele două școli de gândire despre mecanismele de generare a switchbackurilor în formă de S. Deși ele trebuie să se formeze în afara coroanei, ar putea exista un mecanism declanșator în interiorul coroanei care să determine formarea switchback-urilor în vântul solar”, a spus Akhavan-Tafti.

Când câmpurile magnetice se ciocnesc la suprafața Soarelui, ele vibrează ca niște corzi de chitară ciupite și trimit unde de-a lungul câmpurilor magnetice în spațiu. În același timp, energia din coliziuni creează fluxuri de plasmă foarte rapide în vântul solar.

Switchbackurile ar putea rămâne o parte din motivul pentru care coroana Soarelui este ciudat de fierbinte

Akhavan-Tafti crede că plasma rapidă distorsionează undele magnetice în switchbackuri în vântul solar. Dacă unele dintre aceste unde se disipează în atmosfera solară înainte de a deveni switchbackuri, ele ar putea fi, de asemenea, un motiv pentru care coroana soarelui este ciudat de fierbinte.

„Mecanismele care cauzează formarea switchbackurilor și switchbackurile în sine ar putea încălzi atât coroana, cât și vântul solar”, a spus el.

În prezent, nu există suficiente date pentru a favoriza declanșatoarele de la suprafața Soarelui în detrimentul turbulenței din vântul solar ca fiind cauza switchbackurilor.

„Următoarele călătorii ale sondei Parker Solar Probe către Soare, care ar putea avea loc chiar de la 24 decembrie 2024, vor colecta mai multe date chiar mai aproape de Soare. Vom folosi aceste date pentru a ne testa în continuare ipoteza”, a spus Akhavan-Tafti.

„Cometele întunecate” ar putea reprezenta 60% dintre obiectele cosmice din apropierea Pământului