Home » Știință » O nouă gaură neagră a fost descoperită în centrul galaxiei noastre

O nouă gaură neagră a fost descoperită în centrul galaxiei noastre

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 26.07.2024

În timp ce studia un grup de stele din imediata vecinătate a găurii negre supermasive SgrA* (Sagittarius A*) din centrul galaxiei noastre, o echipă internațională de cercetători condusă de Dr. Florian Peißker a descoperit semne ale unei alte găuri negre de masă intermediară.

În ciuda eforturilor uriașe de cercetare, până în prezent, au fost descoperite doar aproximativ zece astfel de găuri negre de masă intermediară în întregul nostru Univers.

Oamenii de știință cred că acestea s-au format la scurt timp după Big Bang. Prin fuziune, găurile negre intermediare acționează ca „semințe” pentru găurile negre supermasive.

Studiul a fost publicat în The Astrophysical Journal.

Roiul stelar analizat IRS 13 este situat la 0,1 ani-lumină de centrul galaxiei noastre. Această distanță este foarte apropiată din punct de vedere astronomic, dar pentru a o parcurge ar fi necesară o călătorie de douăzeci de ori de la un capăt la celălalt al Sistemului Solar.

Au fost descoperite doar zece astfel de găuri negre în Univers

Cercetătorii au observat că stelele din IRS 13 se mișcă într-un mod neașteptat de ordonat.

De fapt, ei se așteptau ca stelele să fie aranjate aleatoriu. Două concluzii pot fi trase din acest model regulat: Pe de o parte, IRS 13 pare să interacționeze cu SgrA*, ceea ce duce la mișcarea ordonată a stelelor.

Pe de altă parte, trebuie să existe ceva în interiorul roiului pentru ca acesta să își poată menține forma compactă observată.

Observațiile pe mai multe lungimi de undă cu Very Large Telescope, precum și cu telescoapele ALMA și Chandra sugerează acum că motivul pentru forma compactă a IRS 13 ar putea fi o gaură neagră de masă intermediară situată în centrul roiului stelar.

Acest lucru ar fi susținut de faptul că cercetătorii au putut observa raze X caracteristice și gaz ionizat care se rotește cu o viteză de câteva sute de km/s într-un inel în jurul locației presupuse a găurii negre de masă intermediară.

Densitatea roiului, mai mare decât cea a oricărui alt roi de stele din Calea Lactee

Un alt indiciu al prezenței unei găuri negre de masă intermediară este densitatea neobișnuit de mare a roiului de stele, care este mai mare decât cea a oricărui alt roi de stele cunoscut din Calea Lactee.

„IRS 13 pare să fie o componentă esențială pentru creșterea găurii noastre negre centrale SgrA*”, a declarat Florian Peißker, autor coordonator al studiului.

„Acest fascinant roi stelar a continuat să surprindă comunitatea științifică încă de când a fost descoperit în urmă cu aproximativ douăzeci de ani. La început s-a crezut că este o stea neobișnuit de grea. Cu datele de înaltă rezoluție, însă, putem confirma acum compoziția blocului cu o gaură neagră de masă intermediară în centru.”

Observațiile planificate cu ajutorul Telescopului Spațial James Webb și al telescopului Extremely Large Telescope, care se află în prezent în construcție, vor oferi informații suplimentare despre procesele din cadrul roiului stelar, scrie EurekAlert.

Telescopul Webb a observat un „inel Einstein” de la o gaură neagră monstruoasă