Home » Știință » De ce bărbații își lasă barba să crească? Motivele sunt surprinzătoare!

De ce bărbații își lasă barba să crească? Motivele sunt surprinzătoare!

Publicat: 20.07.2024

În ultimul deceniu, bărbile au ocupat un loc proeminent în moda masculină. Ceea ce a fost considerat o revenire temporară printre hipsteri la sfârșitul anilor 2000 a devenit acum o trăsătură de bază pe fețele bărbaților din întreaga lume. Indiferent dacă considerați bărbile atractive sau nu, cei care le poartă au diverse motivații pentru a și le întreține. Noi cercetări au arătat că faptul că bărbații își lasă barba să crească poate fi corelat cu anumite motivații sociale legate de statut, precum și cu semnalizarea unui angajament față de îngrijirea familiei.

Părul facial la oameni este o caracteristică de dimorfism sexual; adică este mai pronunțată la bărbați decât la femei. Dar v-ați întrebat vreodată ce scop servește această trăsătură pentru specia noastră? Și de ce bărbații își lasă barba să crească?

Având în vedere că oamenii, ca și alte primate, sunt creaturi sociale care operează în grupuri de dimensiuni diferite cu organizații sociale multistratificate, există un argument solid că barba ar putea ajuta la semnalizarea statutului printre bărbați, precum și la atragerea partenerelor. De exemplu, deținerea unei bărbi poate semnifica vârsta unei persoane, dominanța și locul său în grup. Acest argument al ornamentației sugerează că bărbații ar putea gestiona în mod intenționat cantitatea și forma părului de pe față ca parte a unei strategii de autopromovare.

Însă această întreținere vine cu un cost, atât financiar (industria cosmetică masculină continuă să crească), cât și în termeni de timp și efort. Deci care sunt factorii psihologici care îi motivează pe bărbați să își crească și să-și întrețină bărbile?

De ce bărbații își lasă barba să crească?

Aceasta a fost întrebarea care i-a determinat pe cercetătorii de la Universitatea din Silezia (Polonia) și de la Universitatea din Padova (Italia) să investigheze.

„Studiile realizate până acum au arătat că oamenii atribuie caracteristici diferite, legate de motive sociale fundamentale, bărbaților cu diferite tipuri de păr facial”, scrie echipa în studiu.

„Totuși, cercetările privind percepțiile despre părul facial al bărbaților oferă rezultate mixte și este nevoie de mai multe cercetări pe acest subiect pentru a clarifica această ambiguitate”, continuă oamenii de știință.

De exemplu, oamenii îi percep pe bărbații cu barbă ca fiind mai sănătoși și mai buni luptători, evidențiind posibil motivațiile legate de evitarea bolilor și autoprotecție. De asemenea, aceștia sunt considerați mai de încredere și mai prietenoși, ceea ce ar putea corespunde intereselor sociale de afiliere. Dar bărbații cu barbă pot fi, de asemenea, percepuți ca fiind mai agresivi și mai dominanți, sugerând motive de căutare a statutului.

Ce spune barba despre cât de bun părinte poate fi un bărbat?

În plus, cercetările au arătat că oamenii îi consideră pe bărbații cu păr facial ca având abilități de părinte mai bune, indicând posibile motive de îngrijire a familiei.

„Am presupus că strădania bărbaților de a realiza motive sociale fundamentale s-ar putea manifesta printr-un interes crescut pentru îmbunătățirea părului facial. Prin urmare, am prezis corelații pozitive între motivația de îmbunătățire a părului facial și orientarea către motive sociale fundamentale precum autoprotecția, căutarea statutului, căutarea unei partenere și îngrijirea copiilor”, explică echipa.

Pentru a răspunde la întrebarea „de ce bărbații își lasă barba să crească?”, echipa a chestionat 414 bărbați cu vârste cuprinse între 18 și 40 de ani. Cei care au participat au furnizat informații despre părul facial și au completat chestionare care au măsurat patru factori: motivația lor pentru îmbunătățirea părului facial, motive sociale fundamentale, stresul legat de rolul de gen și competiția intrasexuală (competiția cu alți bărbați).

Bărbații își lasă barba să crească pentru a concura cu alți bărbați?

Motivația pentru îmbunătățirea părului facial a fost măsurată prin întrebări legate de disponibilitatea lor de a utiliza servicii profesionale de îngrijire a bărbii și a părului facial, de a cumpăra produse de îngrijire a părului facial și de a petrece timp tăind și aranjând părul facial. Pentru a evalua motivele sociale fundamentale ale participanților, aceștia au fost rugați să evalueze importanța unor aspecte precum autoprotecția, evitarea bolilor, afilierea la un grup, afilierea la prieteni, căutarea statutului, motivele de căutare a unei partenere și așa mai departe.

Nivelurile de stres legate de rolul de gen ale participanților au fost măsurate prin traducerea Scalei de Stres a Rolului de Gen Masculin în poloneză. Aceasta constă în cinci subscale care descriu situații legate de inadecvarea fizică (cu declarații precum „Nu pot găsi o parteneră”), subordonarea față de femei („A avea o parteneră care are mai mult succes decât tine”), inferioritatea intelectuală („Lucrul cu oameni care par mai ambițioși decât tine”) și eșecul de performanță („Neputința de a performa sexual”). Participanții au fost puși să evalueze cât de stresante ar găsi aceste situații.

În final, competiția intrasexuală a fost măsurată folosind o versiune tradusă a Scalei de Competiție Intrasexuală, care a examinat nivelurile de invidie ale participanților („Nu suport să întâlnesc un alt bărbat care este mai atrăgător decât mine”), gelozie („Caut caracteristici negative la bărbații care au succes”) și superioritate („Întotdeauna vreau să înving alți bărbați/femei”).

Echipa a descoperit că bărbații cu mai mult păr facial valorizează mai mult menținerea relațiilor pe termen lung și sunt mai interesați de îngrijirea familiei decât cei cu mai puțin păr facial, notează IFL Science.

Ce cale ar putea lua această cercetare?

„Constatările anterioare au indicat că observatorii tind să perceapă bărbații cu barbă ca având abilități parentale mai bune. Prin urmare, deținerea de mai mult păr facial poate fi folosită de bărbați pentru a informa alte persoane că motivele lor sociale se mută de la focalizarea pe piața de împerechere la focalizarea pe relații romantice pe termen lung și familie”, explică echipa.

„În plus, am descoperit că, printre bărbații fără barbă, motivația de a căuta o parteneră era legată de o motivație mai mare pentru îmbunătățirea părului facial, ceea ce susține și mai mult această teză”, adaugă cercetătorii.

În mod interesant, bărbații care au raportat mai multă competitivitate nu păreau să aibă mai mult păr facial. În același timp, stresul legat de rolul de gen nu era mai mare printre bărbații cu mai mult păr facial; creșterea bărbii, așadar, nu este o încercare de a compensa alte aspecte legate de masculinitate.

„Amestecul de motivații afiliale și competitive care s-au corelat cu îmbunătățirea părului facial sugerează că bărbații care sunt motivați spre îmbunătățirea părului facial doresc, de asemenea, să se prezinte ca aliați și prieteni valoroși și de încredere”, concluzionează autorii.

Studiul nu este lipsit de limitări, totuși. Cercetările viitoare, argumentează autorii, i-ar putea acorda mai multă atenție varietății diferitelor tipuri de păr facial și modului în care bărbații îl aranjează. De asemenea, studiul s-a bazat pe auto-raportare, ceea ce înseamnă că este posibil ca respondenții să-și fi declarat convingerile conștiente, mai degrabă decât motivația lor reală.

Cu toate acestea, studiul este primul care examinează motivațiile pentru îmbunătățirea părului facial la bărbați și oferă noi perspective asupra motivului pentru care bărbile rămân la modă astăzi.

Studiul este publicat în Archives of Sexual Behavior.

Vă recomandăm să citiți și:

Cercetătorii au reușit să detecteze medicamentele prezente în sânge folosind transpirația din degete

Test de cultură generală. În care țară europeană a fost interzis divorțul până în 1996?

Oamenii de știință au descoperit mecanismele ascunse ale bolilor genetice rare

Inteligența Artificială ajută la detectarea bolii Parkinson cu 7 ani înainte de apariția simptomelor

Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș este blogger începând cu anul 2009, având experiență și în domeniile publicitate și jurnalism. Este pasionat de marketing și de tehnologie, dar cel mai mult îi place să știe lucruri, motiv pentru care a fost atras de Descopera.ro. citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase