Home » Știință » Oamenii de știință au descoperit, în sfârșit, cheia pentru combaterea cancerului pancreatic

Publicat: 22.07.2024

Cancerul pancreatic este unul dintre cele mai mortale tipuri de cancer. Acesta afectează viețile a peste o jumătate de milion de persoane în fiecare an și are cele mai scăzute rate de supraviețuire dintre toate bolile majore.

Însă, o nouă descoperire făcută de o echipă internațională de cercetători oferă o rază de speranță. Oamenii de știință din SUA și Marea Britanie au identificat un defect genetic cheie în cancerul pancreatic care ar putea duce la dezvoltarea unui remediu pentru această boală mortală.

Dr. Maria Hatziapostolou, cercetător la Centrul de cercetare a cancerului John van Geest din cadrul Universității Nottingham Trent, a subliniat necesitatea urgentă de a se pune din nou accentul pe înțelegerea modului de răspândire a cancerului pancreatic.

Rata de supraviețuire constant scăzută pentru această boală agresivă a determinat acest nou studiu să descifreze cauza care stă la baza răspândirii sale rapide.

Conform The Guardian, creșterea și răspândirea cancerului pancreatic sunt alimentate de capacitatea acestuia de a inactiva molecule-cheie din gena HNF4A. Gena este esențială pentru buna funcționare generală a organelor vitale, scrie InterestingEngineering.

Un prim pas crucial

Întreruperea stopează capacitatea genei de a controla creșterea celulară, favorizând astfel răspândirea bolii. Acest proces de închidere a genei este cunoscut sub numele de metilarea ADN-ului.

Această descoperire oferă o nouă țintă pentru dezvoltarea terapiei. „Această lucrare, care a oferit o nouă înțelegere și cunoaștere a modului în care se comportă cancerul, va contribui, sperăm, la deschiderea drumului pentru potențiale noi tratamente în viitor”, a explicat Hatziapostolou pentru The Guardian.

Studiul a implicat analizarea atât a țesutului sănătos, cât și a biopsiilor de cancer pancreatic pentru a înțelege boala.

Un obstacol major în lupta împotriva cancerului pancreatic este diagnosticarea frecventă într-un stadiu avansat, când opțiunile de tratament sunt mai limitate. Potrivit experților, peste jumătate dintre pacienți nu supraviețuiesc mai mult de trei luni de la diagnosticare.

Cercetarea privind cancerele pancreatice a avansat într-un ritm rapid

Această cercetare este un prim pas crucial, care oferă speranțe pentru îmbunătățirea rezultatelor pacienților.

Oamenii de știință au acum o nouă țintă – găsirea unor modalități de a inversa efectele metilării ADN-ului și de a restabili funcția genei HNF4A. Acest lucru ar putea duce la dezvoltarea de noi medicamente care pot opri cancerul pancreatic din fașă.

„Avem nevoie cu disperare de opțiuni de tratament mai blânde și mai eficiente pentru cancerul pancreatic. Majoritatea cancerelor pancreatice sunt diagnosticate într-un stadiu tardiv, 80% dintre acestea fiind detectate abia după ce boala s-a răspândit și nu mai este operabilă”, a declarat Dr. Chris Macdonald, șeful departamentului de cercetare din cadrul Pancreatic Cancer UK.

În afară de acest nou studiu, cercetarea privind cancerele pancreatice a avansat într-un ritm rapid.

Oamenii de știință deturnează genele cancerului pentru a sabota tumorile