Home » Știință » Astronomii vor să schimbe din nou definiția planetelor

Astronomii vor să schimbe din nou definiția planetelor

Foto: Shutterstock
Publicat: 19.07.2024

Astronomii vor să schimbe definiția planetelor; acest lucru vine la aproape două decenii după ce o schimbare anterioară a dus la retrogradarea lui Pluto. Noua definiție ar include criterii măsurabile, inclusiv considerente legate de masa planetei, și ar menține statutul de planetă pitică al lui Pluto.

În prezent, Uniunea Astronomică Internațională (IAU) definește o planetă drept un corp ceresc care are trei caracteristici: orbitează în jurul Soarelui, este suficient de mare pentru ca gravitația să-l modeleze într-o formă rotundă și a curățat calea de obiectele mai mici din jurul orbitei sale, cu excepția lunilor și a altor sateliți.

„Problema din trecut a fost că aveam cuvântul ‘planetă’, dar nu aveam o definiție cantitativă a acesteia”, a spus Brett Gladman, astronom la Universitatea British Columbia (Canada), care, împreună cu colegii săi, a propus să se schimbe definiția planetelor.

Propunerea a fost prezentată într-o lucrare publicată pe serverul de preprint arXiv și urmează să fie prezentată la Adunarea Generală a IAU în august.

De ce este greșită definiția planetelor pe care o folosim în prezent?

Fără un punct de referință cantitativ, definiția planetelor folosită în prezent întâmpină multe probleme, a spus Gladman. De exemplu, criteriile sunt vagi; nu este clar cât de mari trebuie să fie aceste corpuri sau „cât de clare” trebuie să fie orbitele lor pentru a fi considerate planete. De exemplu, Pământul și Jupiter au asteroizi care le traversează regulat orbitele, ridicând întrebarea dacă aceste planete au cu adevărat căi orbitale clare. Actuala definiție nu ia în considerare nici obiectele care orbitează alte stele decât Soarele, cum ar fi cele peste 5.500 de exoplanete detectate dincolo de sistemul nostru solar.

Dar „cel mai problematic de departe este criteriul rotunjimii”, a spus Jean-Luc Margot, astronom la UCLA (SUA) și autor principal al lucrării.

„Rotunjimea pur și simplu nu este observabilă. Nu avem tehnologia necesară și nu o vom avea prea curând”. În loc să se concentreze pe rotunjimea planetelor și pe căile lor orbitale, noua definiție subliniază o cantitate măsurabilă: masa obiectului. Noua definiție descrie o planetă drept un obiect ceresc care îndeplinește anumite criterii.

Noile criterii de clasificare

Pentru a se asigura că cadrul lor de clasificare ar fi logic și imparțial, oamenii de știință au folosit o metodă numită clustering nesupravegheat, un algoritm care grupează obiecte similare. Această tehnică a grupat cu succes cele opt planete din Sistemul Solar.

„Indiferent câte critici îi poți aduce actualei definiții IAU, poți cel puțin să fii satisfăcut că rezultatul, cele opt planete, este o clasificare rezonabilă”, a spus Gladman.

Astronomii au argumentat că abilitatea de a curăța căile orbitale, cunoscută sub numele de dominație dinamică, poate fi determinată de masa planetei. De exemplu, masa fiecăreia dintre cele opt planete (Mercur, Venus, Pământ, Marte, Jupiter, Saturn, Uranus și Neptun) este cu cel puțin trei ordine de mărime mai mare decât a planetelor pitice care nu sunt dinamic dominante.

Dominația dinamică stabilește, de asemenea, o limită inferioară de masă pentru ceea ce se califică drept planetă. Asta înseamnă că Pluto, care are o masă de doar 1,31 x 1022 kg, nu se va califica drept planetă nici conform noii definiții, notează Live Science.

În ceea ce privește rotunjimea, masa unui obiect ceresc mai mare de 1021 kg este tipic sferică datorită atracției gravitaționale. În acest fel, noua definiție nu contrazice cu adevărat definiția actuală, ci doar îi adaugă specificitate, a spus Margot.

Când s-ar putea schimba definiția planetelor?

„Oamenii sunt foarte legați de limbaj, nume și clasificare, pentru că așa ne gândim la lume. Așa sortăm complexitatea lumii. Vrem să le dăm nume lucrurilor și să le punem în clase. Și oamenii de știință vor să facă asta. Vrem doar să o facem precis”, a adăugat Gladman.

Există întotdeauna posibilitatea unei reacții adverse. Margot va prezenta propunerea la Adunarea Generală a IAU în august, dar nu se așteaptă la un consens atunci. În schimb, speră că prin prezentare, echipa va identifica persoane interesate de idee și va continua discuția.

Propunerea a fost scrisă din „convingerea că putem face mai bine ca comunitate. Suntem datori față de noi înșine și față de public să venim cu definiții mai bune pentru acești termeni astrofizici importanți”, a spus Margot.

Ce se întâmplă atunci când stelele neutronice se ciocnesc?

Marea Pată Roșie de pe Jupiter s-ar fi format mai recent decât Statele Unite ale Americii

Ce s-a întâmplat cu Pământul după ce Soarele a întâlnit „ceva din afara Sistemului Solar” în urmă cu 2 milioane de ani?

Coliziunea epică dintre doi asteroizi gigantici, surprinsă cu Telescopul Webb