Dacă unui pui, curcan sau porc i se dă un nume și i se subliniază calitățile individuale, atitudinea copiilor față de animale poate să se schimbe. Astfel, copiii percep animalele ca fiind mai asemănătoare cu oamenii și vor prefera să se împrietenească cu ele în loc să le consume, conform cercetătorilor de la Universitatea SWPS. Cea a mai descoperit acest studiu despre „botezarea” animalelor de fermă?
În emisiunile și poveștile pentru copii, animalele sunt adesea prezentate cu nume specifice, caracteristici unice și preferințe personale. Un exemplu bun este emisiunea populară „Peppa Pig”.
Dar oare „botezarea” animalelor de fermă și atribuirea de caracteristici individuale încurajează copiii să le umanizeze și să relaționeze cu ele, descurajând consumul de carne? Potrivit unor cercetători, acest lucru nu este neapărat valabil, deoarece consumatorii ignoră adesea faptul că carnea de pe farfuria lor provine de la animale reale. Pe de altă parte, copiii mici s-ar putea să nu știe încă acest lucru.
Recunoașterea faptului că consumul de carne le provoacă suferință animalelor produce disonanță cognitivă, deoarece oamenii, în general, iubesc animalele și vor să le protejeze. Pentru a diminua acest disconfort fără a-și abandona obiceiurile alimentare, oamenii folosesc adesea diverse strategii de apărare.
De exemplu, oamenii pot respinge ideea că animalele comestibile împărtășesc atribute mintale umane, cum ar fi capacitatea de a suferi. Prin urmare, cu cât oamenii consumă mai multe produse din carne, cu atât percep mai puțin animalele comestibile ca fiind asemănătoare cu oamenii și arată mai puțină empatie față de ele, spune dr. Aleksandra Rabinovitch, de la Facultatea de Psihologie din Sopot, Universitatea SWPS (Polonia).
Ea adaugă că înainte ca copiii să înțeleagă de unde provine carnea, aceștia sunt considerați consumatori inconștienți. Ei iubesc animalele care arată „drăguț” și se gândesc la ele ca la alte persoane, în termeni de legături afective. Copiii mici cu siguranță nu asociază animalele cu mâncarea, punctează Phys.org.
Cercetările internaționale arată că deși majoritatea copiilor americani cu vârste între 4 și 7 ani consideră că porcii (73,3%) și găinile (65,9%) nu sunt „buni de mâncat”, aproximativ 30% dintre acești copii nu pot determina corect originea produselor animale.
Până în prezent, nu a existat nicio cercetare care să investigheze direct impactul individualizării animalelor prin atribuirea de caracteristici umane asupra reducerii acceptării consumului de carne. Cercetătorii de la Centrul de Cercetare a Comportamentului Social de la Universitatea SWPS au examinat această problemă și au publicat rezultatele în jurnalul Appetite.
Un total de 208 copii de grădiniță cu vârste între 5 și 6 ani au participat la două studii în care li s-au prezentat imagini cu porci și pui. La începutul studiului, copiii au fost întrebați dacă știu de unde provine carnea. Majoritatea copiilor (peste 72%) au răspuns corect, indicând fie animalele în general, fie animale specifice, ca sursă de carne. Au fost, de asemenea, întrebați cât de mult le place să mănânce carne.
Apoi, unii copii au văzut o fotografie cu un porc care avea un nume, obiceiuri și preferințe personale: „Acesta este Lelka, singurul porc de acest fel din lume. Mâncarea preferată a lui Lelka sunt cartofii calzi. Lelka adoră să alerge pe câmp, să sape în pământ și să se bălăcească în noroi”.
Copiilor rămași li s-a oferit o descriere care se referea la porci ca grup. În ultima parte a studiului, copiii și-au exprimat dorința de a se împrieteni cu un animal și dorința de a mânca carne din acesta.
Studiile au arătat că semnificativ mai mulți copii (79%) cărora le-a fost prezentat un porc care avea un nume și obiceiuri l-au găsit unic, comparativ cu copiii cărora li s-a prezentat un animal fără caracteristici individuale (21%). Copiii din primul grup au declarat mult mai des dorința de a se împrieteni cu un astfel de animal și mult mai rar dorința de a mânca preparate din carnea acestuia.
Rezultatele acestor două studii indică faptul că, pentru copii, identificarea unui animal comestibil printr-un nume și prin caracteristici personale care subliniază unicitatea acestuia este un instrument puternic care poate schimba atitudinile față de el. Acest model de rezultate confirmă că informațiile de identificare sunt ceea ce face diferența în scăderea intenției copiilor de a consuma un animal, indiferent dacă animalul este un porc sau un pui, comentează Dr. Rabinovitch.
O nouă tehnologie detectează șoferii băuți
Ingredientul din orice bucătărie care scade glucoza și colesterolul
Femeilor li se face frig mai ușor decât bărbaților? Iată ce spune știința!