Home » Știință » Cea mai rară gaură neagră din Calea Lactee, ascunsă după 7 stele care „nu ar trebui să fie acolo”

Foto: ESA/Hubble/NASA/M. Haberle
Publicat: 17.07.2024

Este posibil ca astronomii să fi descoperit cea mai rară gaură neagră din Calea Lactee, după ce au observat un grup de stele improbabil de rapide în inima unui roi stelar din apropiere. Dacă se confirmă, acest gigant cosmic, cunoscut sub numele de gaură neagră de masă intermediară (IMBH), ar fi a doua cea mai mare gaură neagră descoperită vreodată în galaxia noastră.

IMBH-urile sunt un subset extrem de rar de găuri negre, care sunt mai mari decât găurile negre de masă stelară, dar mai mici decât găurile negre supermasive. Asta înseamnă că pot avea o masă cuprinsă între de 100 și de 100.000 de ori masa Soarelui, conform NASA.

În teorie, IMBH-urile ar trebui să fie la fel de comune ca celelalte tipuri de găuri negre. Cu toate acestea, astronomii au avut dificultăți în a localiza posibile IMBH-uri sau în a le confirma existența și nu sunt siguri de ce. Drept urmare, IMBH-urile sunt adesea denumite găuri negre „verigă lipsă”. Deși au fost detectați mai mulți candidați promițători, niciunul nu a fost dovedit a fi real.

O posibilă gaură neagră de masă intermediară

Acum, într-un studiu recent încărcat pe serverul de preprinturi arXiv, cercetătorii ar putea fi descoperit dovezi ale unui mare IMBH în roiul globular Omega Centauri, un grup compact de aproximativ 10 milioane de stele din Calea Lactee, situat la aproximativ 17.000 de ani-lumină de Pământ.

Echipa a comparat 500 de fotografii ale Omega Centauri realizate de Telescopul Spațial Hubble și a cartografiat mișcările a aproximativ 1,4 milioane de stele din centrul roiului. Acest lucru a relevat cel puțin șapte stele care „nu ar trebui să fie acolo”, au scris cercetătorii.

Acest lucru se întâmpăl pentru că aceste stele au fost observate mișcându-se suficient de rapid pentru a scăpa de gravitația roiului și a zbura în spațiul intergalactic. Dar, în ciuda acestui fapt, stelele continuă să orbiteze cu viteză mare în apropierea centrului roiului.

„Cea mai probabilă explicație este că un obiect foarte masiv trage gravitațional aceste stele și le menține aproape de centrul roiului”, a declarat autorul principal al studiului, Maximilian Häberle, doctorand la Institutul Max Planck pentru Astronomie (MPIA) din Germania.

„Singurul obiect care poate fi atât de masiv este o gaură neagră, cu o masă de cel puțin 8.200 de ori masa soarelui nostru”, adaugă el.

Unde se ascunde cea mai rară gaură neagră din Calea Lactee?

Omega Centauri este o entitate neobișnuită: este de aproximativ 10 ori mai mare decât majoritatea celorlalte roiuri globulare și este surprinzător de plată. Este atât de masivă încât poate fi văzută chiar și cu ochiul liber în nopțile întunecate și clare, când ocupă aproape la fel de mult din cerul nopții ca Luna, văzută de pe Pământ, scrie Live Science.

Cercetătorii suspectează că roiul ar fi fost probabil o galaxie pitică care orbita Calea Lactee, înainte de a fi atras în mijlocul galaxiei. Drept urmare, oamenii de știință s-au întrebat adesea dacă ar fi putut exista o gaură neagră de dimensiuni considerabile în inima sa.

Cercetătorii au propus pentru prima dată ideea unui IMBH în Omega Centauri în 2008, când Hubble a dezvăluit cât de strâns sunt grupate stelele din centrul roiului. Cu toate acestea, la acea vreme, alți cercetători au argumentat că acest lucru ar putea fi cauzat de un roi de mai multe găuri negre mai mici, de masă stelară.

Dar stelele foarte rapide evidențiate în noul studiu indică existența unui IMBH, argumentează autorii studiului.

Când vom putea afla mai multe detalii despre cea mai rară gaură neagră din Calea Lactee?

„Această descoperire este cea mai directă dovadă de până acum a unui IMBH în Omega Centauri”, a declarat coautoarea studiului Nadine Neumayer, astronom la MPIA. Dacă se confirmă, ar fi a doua cea mai mare gaură neagră cunoscută din Calea Lactee, după Sagittarius A*, gaura neagră supermasivă din inima galaxiei noastre, a adăugat ea.

„Este incitant, deoarece există foarte puține alte găuri negre cunoscute cu o masă similară”, spune cercetătoarea.

Cu toate acestea, prezența unui IMBH în Omega Centauri nu este confirmată și sunt necesare mai multe date pentru a ști cu certitudine dacă este cu adevărat acolo. De asemenea, nu este clar cât de mare ar putea fi entitatea cosmică și unde se află exact.

Cercetătorii au primit timp în viitor pentru a utiliza puternicul Telescop Spațial James Webb pentru a privi mai adânc în roi, ceea ce înseamnă că nu va trebui să așteptăm prea mult pentru mai multe dovezi despre cea mai rară gaură neagră din Calea Lactee.

Roverul Perseverance a găsit „floricele de porumb” pe Marte

Comportamentul neașteptat al stelelor pulsatoare ne-ar putea ajuta să măsurăm Universul

Ce se întâmplă atunci când stelele neutronice se ciocnesc?

Marea Pată Roșie de pe Jupiter s-ar fi format mai recent decât Statele Unite ale Americii

Toate caracatițele sunt veninoase. Cum își folosesc această abilitate?
Dinozaurii erbivori își schimbau des dinții din cauza plantelor consumate
Whoopi Goldberg, a doua actriță de culoare care a primit Oscarul. „Sunt acolo unde sunt pentru că am crezut în toate posibilitățile”
Henry Dunant și-a trăit ultimii 18 ani din viață într-un cămin de bătrâni. Fondatorul Crucii Roșii Internaționale și prima persoană care a primit Premiul Nobel pentru Pace
Alin Oprea „Talisman”, despre adevăruri nemairostite și salvări divine, în EXCLUSIVITATE, la Altceva cu Adrian Artene
Test de cultură generală. De ce se vinde popcorn la cinema?
NASA a măsurat cu succes câmpul electric ambipolar al Pământului
Ce spune avocatul lui Pavel Durov despre ancheta împotriva fondatorului Telegram?
De ce LeBron James i-a interzis fiului să-i spună „tata” pe teren?
Câți salariați au CFR, Poşta Română şi Romsilva, cei mai mari trei angajatori ai statului?
Laşitatea lui Carol al II-lea şi Dictatul de la Viena
Câți dintre români se vor duce la mare prin programul „Litoralul pentru toți”?
Acțiunile Nvidia au scăzut! Compania a pierdut 150 de miliarde de dolari